کد خبر 234167
۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای فهرست تیم ملی/ در سر امیر چه می‌گذرد؟!

اما و اگرهای فهرست تیم ملی/ در سر امیر چه می‌گذرد؟!

فهرست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا نکات جالب توجهی دارد و انتقاداتی هم به آن مثل همیشه وارد است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ فهرست نهایی تیم ملی فوتبال ایران چندی پیش از سوی سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شد و دو روز بعد با حذف نام محمدجواد حسین نژاد از این جمع 27 نفره، نام 26 نفری که در لیست نهایی سفر به قطر قرار گرفته بودند مشخص شدند و اینها بازیکنانی هستند که باید با پیراهن تیم ملی ایران در مهم‌ترین تورنمنت ملی قاره کهن حاضر شوند.

بر اساس دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌های حاضر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باید با 26 بازیکن در این تورنمنت شرکت کنند  و بر این اساس لیست 26 نفره تیم ملی به شرح زیر است:

علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، شجاع خلیل‌زاده، سیدمجید حسینی، سامان فلاح، حسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، رامین رضاییان، آریا یوسفی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، محمد محبی، مهدی ترابی، مهدی قائدی، مهدی طارمی، رضا اسدی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و شهریار مغانلو.

این فهرست و مسائل پیرامونی آن نکات و حواشی جالب توجهی داشت که در روزهای گذشته به آن پرداخته شد و برخی از مهم‌ترین‌هایش هر شرح زیر است:

احمدنور جا ماند

احمد نوراللهی احتمالا جدی‌ترین جا مانده از مسابقات جام ملت‌هاست. او که در اردوی قبلی تیم ملی حاضر نشد روی سکو بنشیند و این موضوع با اخراج وی از جمع ملی‌پوشان همراه بود. اگرچه به نظر می‌رسید این یک تنبیه موقت باشد ولی امیر قلعه‌نویی مرغش در قبال نوراللهی یک پا داشت و وساطت اطرافیان و حتی اعضای کادرفنی هم باعث انصراف سرمربی تیم ملی از تصمیمش مبنی بر چشم پوشی از خطای هافبک تیم ملی نشد و او در فهرست نهایی جام ملت‌ها جایی نداشت. نوراللهی در دوران بعد از اخراجش از اردوی تیم ملی در لیگ امارات نمایش درخشانی داشت و با وجود اینکه در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند

او پس از ترک اردوی تیم ملی ایران، در نخستین مسابقه الوحده مقابل الامارات در لیگ برتر امارات توانست یک گل تماشایی به ثمر رساند و یک پاس گل دیدنی بدهد و پس از آن هم در پنج دیدار پیاپی موفق شد دو گل مهم در رقابت با الجزیره بزند، سه پاس گل داشته باشد و روی دو گل دیگر موثر ظاهر شود، اما این نمایش خیره کننده موجب دعوتش به تیم ملی نشد.

بالاخره قایدی آمد

مهدی قایدی ستاره درخشانی در چند سال اخیر  فوتبال ایران بوده و با کمترین افت و خیز هم در زمان حضورش در استقلال و هم حالا که عضوی از الاتحاد کلبای امارات است نمایش خیلی خوبی از خودش به نمایش گذاشته ولی معمولاً از سوی سرمربیان مختلف تیم ملی روی خوشی ندید و تعداد دعوتش به اردوها و بازی‌هایش در ترکیب تیم ملی کمتر از چیزیست که استحقاقش را داشته است. او در زمان حضور قلعه‌نویی در تیم ملی هم کمتر فرصت حضور پیدا کرد ولی در دیدارهای اخیر تیمش به قدری درخشید که سرمربی تیم ملی مجاب شد او را در فهرست نهایی جام ملت‌ها جای دهد. قایدی تکنیکی است و بازیکن تکنیکی و با قابلیت برداشتن یک مقابل یک ها در ترکیب تیم ملی کم داریم و در بازی‌هایی که کار خط حمله گره خورده است می‌تواند کمک کند.

گره کور آزمون باز شد

بزرگترین ابهام و نگرانی ترکیب تیم ملی حضور یا عدم حضور سردار آزمون بود. بازیکنی که گفته می‌شد به واسطه بندی در قراردادش با باشگاه ایتالیایی اجازه همراهی ایران در جام ملت‌ها را ندارد و همین موضوع فدراسیون را به صرافت حل این مشکل انداخت و مکاتباتی با مسئولان باشگاه رم انجام شد تا این مشکل مرتفع گردد و در نهایت تکلیف حضور سردار مشخص شد.

در این راستا و پس از مشخص شدن تکلیف آزمون، دو روز قبل فدراسیون فوتبال اعلام کرد: با توجه به مفاد قرارداد سردار آزمون با تیم رم و نحوه انتقال قرضی این بازیکن از بایرلورکوزن به باشگاه رم، بعد از هماهنگی و توضیحات قانع‌کننده این بازیکن و مدیر ورزشی باشگاه رم تیاگو میگل بایا پینتو، سرمربی تیم ملی پذیرفت آزمون در تاریخ دهم ژانویه (بیستم دی ماه) با هماهنگی انجام گرفته با باشگاه رم در دوحه به تیم ملی اضافه شود. بدین ترتیب آزمون دیرتر از سایر ملی‌پوشان راهی قطر خواهد شد.

افزایش میانگین سنی تیم ملی با خط خوردن یک پدیده

هنگامی که فهرست تیم ملی با حضور 27 بازیکن اعلام شد، انتقادهایی به میانگین سنی بالای تیم ملی و کمبود بازیکنان جوان در این فهرست صورت گرفت و انی موضوع وقتی شدت بیشتری پیدا کرد که یکی از 3 بازیکن زیر 23 سال تیم ملی از فهرست نهایی خط خورد. محمدجوان حسین نژاد 20 ساله که جوان‌ترین عضو این فهرست بود کنار گذاشته شد تا میانگین سنی تیم ملی از 28.6 به 28.9 افزایش پیدا کند و با تیمی حدوداً 29 ساله راهی مسابقات قطر شویم که از میانگین نرمال سنی تیم‌های ملی تا حدی بالاتر است و جای انتقاد دارد. امیر قلعه‌نویی در صحبت‌های اخیرش اعلام کرد بعد از جام ملت‌ها جوانگرایی را برای جام جهانی در دستور کار قرار خواهند داد.

نام‌های عجیب در فهرست

حضور چند بازیکن در این فهرست کمی دور از انتظار بود. سامان فلاح که در گل گهر هم جایگاه مستحکمی ندارد و بعضاً نیمکت نشین است به تیم ملی دعوت شده و برای مثال علی قلیزاده که وضعیت خیلی بدی دارد و مدت‌هاست در تیم لهستانی شرایط خوبی ندارد یکی از این ن فرات است. قلی‌زاده در این فصل کلا ۴بازی برای تیم باشگاهی‌اش انجام داده که برای او حاصل چندانی هم نداشته است. در چنین شرایطی کمتر کسی می‌توانست تصور کند قلی‌زاده به فهرست امیر قلعه‌نویی برسد اما این اتفاق رخ داده است.

امید ابراهیمی دیگر بازیکنی است که حضورش در این فهرست تعجب برانگیز بود. برخی حتی بر این باورند که اخراج احمد نوراللهی از اردوی تیم ملی هم بی‌ارتباط با باز شدن فضا برای ابراهیمی نبوده است. به هر جهت اما هافبک ۳۶ساله الشمال قطر به شکلی غیرمنتظره به جام ملت‌ها رسید و اگر فرصت بازی در اختیارش قرار بگیرد، باید نشان بدهد ارزش این اعتماد را داشته است. نفر دیگر هم کریم انصاری‌فرد است.مهاجمی ۳۳ساله که در فوتبال اروپا رده به رده تنزل کرده و حالا سر از لیگ ضعیف قبرس درآورده است. انصاری‌فرد امسال کلا ۲گل برای اومونیا به ثمر رسانده و این اواخر به‌طور کامل به بازیکنی نیمکت‌نشین تبدیل شده است. کریم در ۳ مسابقه اخیر تیمش فقط ۱۸ دقیقه بازی کرده و روشن نیست با چنین وضعی چطور می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

آنهایی‌ که جایشان خالیست

فهرست تیم ملی سلیقه‌ای است و به هر جهت 26 نفر انتخاب شده مد نظر امیر قلعه‌نویی بودند ولی به هر حال بازیکنان دیگری هم شایسته دعوت بودند. در خط دروازه نفراتی چون حسین پورحمیدی و محمدرضا اخباری هم در هفته‌های اخیر عملکرد خوبی داشتند و تا روز آخر مدعی حضور در جام ملت‌ها بودند. پورحمیدی در حال حاضر با 10 کلین‌شیت از این حیث بهترین آمار را در لیگ برتر دارد و در زمان قلعه‌نویی برای نخستین‌بار حضور در تیم ملی را هم تجربه کرده بود. غیبت امیر عابدزاده هم از نکات جالب فهرست است.

در دفاع هم یکی از مهم‌ترین خط‌خورده‌های فهرست اولیه تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا، محمدامین حزباوی، مدافع ایرانی السد قطر است. حزباوی از ابتدای حضور قلعه‌نویی در تیم ملی همیشه به اردوها دعوت می‌شد ولی برای جام ملت‌ها خط خورده و فرصت بازی در جام ملت‌های 2023 را از دست داده است.

در پست هافبک به جز نوراللهی که در موردش گفته شد، علی کریمی هم دیگر هافبکی است که پس از حضور در جام جهانی باید جام ملت‌ها را از خانه تماشا کند. او این فصل شرایط خوبی در کایسری‌اسپور داشته ولی قلعه‌نویی ترجیح داد نامش را از لیست کنار بگذارد. میلاد سرلک هم که اوایل حضور قلعه‌نویی در اردوها حضور داشت خط خورده و جایی در فهرست ندارد.

در خط حمله اللهیار صیادمنش و مهرداد محمدی دو غایب مهم و مطرح تیم ملی هستند. صیادمنش در هال‌سیتی شرایط خوبی ندارد و غیبتش در لیست قابل پیش‌بینی بود ولی محمدی یکی از نفرات فعال اردوهای اخیر محسوب می‌شد. او در هفته‌های اخیر عملکرد پرنوسانی در استقلال داشته و همین موضوع باعث شد نامش در فهرست قرار نگیرد. قلعه‌نویی به جای محمدی، تصمیم گرفته ستاره سابق استقلال یعنی مهدی قایدی را به اردو فرابخواند.

امان از مصدومیت

دو بازیکن هم به دلیل مصدومیت در این فهرست حضور ندارند. مرتضی پورعلی‌گنجی که در صورت سلامت قطعاً در این فهرست حضور داشت، در آخرین اردوی تیم ملی مصدوم شد و رباط صلیبی پاره کرده و فصل را از دست داد. همچنین وحید امیری هم دیگر بازیکن پرسپولیسی جامانده از فهرست تیم ملی است که به دلیل مصدومیت قادر به همراهی تیم ملی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha