کد خبر 233496
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

«حیات» گزارش می دهد؛

روایت شهیدی که «حاج قاسم سلیمانی» را از محاصره نجات داد

روایت شهیدی که «حاج قاسم سلیمانی» را از محاصره نجات داد

 سردار سلیمانی در یکی از مصاحبه‌هایشان در سوریه از شهید مرتضی جاویدی و اقدام شجاعانه‌اش صحبت کرد و گفته بود؛ مرتضی رزمنده‌ای دلیر بود که نه تنها در استان خود بلکه در کشور شناخته شده بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ از وقتی که به دنیا آمد جسه نحیفی داشت و تقریبا سالی چند بار مریض می شد تا اینکه یک روز از فرط بیماری پزشکان از او قطع امید کردند؛ اما دعای توسل چاره کار شد و نجاتش داد. او توسل به ائمه را سرلوحه زندگی اش قرار داده بود تا جایی که به این نشان پارچه سبزی بر بازویش تا زمان شهادت بسته بود.

او در روستای جلیان در شهر فسا به دنیا آمد و علاوه بر دامپروری و کشاورزی تحصیل می کرد تا اینکه دیپلمش را در رشته تجربی گرفت و بعد از آن در پی راهی که امامش برای او روشن کرده بود به سپاه پاسداران پیوست.

شهیدِ جاویدان، مرتضی جاویدی با شروع جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده گردان فجر لشکر 33 المهدی سپاه پاسداران در عملیات های بیت المقدس، رمضان، فتح المبین، کربلای 4 و کربلای 5 حضور داشت. البته شهید مرتضی جاویدی را بیشتر همرزمانش با نام «اشلو» می شناسند. نامی که به واسطه تسلط وی بر زبان عربی به او اختصاص یافته بود. در واقع تسلط او بر زبان عربی تا حدی بود که در رفت و آمدهایش با عراقی ها کسی به فارس بودن او شک نمی کرد بعد از آنکه مدتی مرتضی به سنگر آنان رفت و آمد می کرد متوجه جاسوسی او شده بودند به همین دلیل رژیم بعثی برای سر او جایزه گذاشت.

نامش مرتضی و مانند مولایش نامدار و شجاع بود تا جایی که «سردار تنگه احد» نام گرفته بود. خاطرات همسر شهید مرتضی جاویدی معروف به «سردار تنگه احد» تحت عنوان کتابی با نام «دلشوره شیرین» منتشر شد که به قلم «اکبر صحرایی» و نشر معارف نگارش شده است.

 در این کتاب که به زبان همسر شهید مرتضی جاویدی بیان شده، آمده است که: «در مرحله‌ای از عملیات کربلای ۵، سردار سلیمانی و نیروهایش در محاصره قرار می‌گیرند. از سردار اسدی فرمانده تیپ المهدی می‌خواهند نیروهایی را برای کمکشان بفرستند. سردار اسدی هم از مرتضی جاویدی که گردانش کنار بچه‌های کرمان بود می‌خواهد وارد عمل شود. مرتضی و گردان فجر وارد عمل می‌شوند و حاج قاسم و نیروهایش را از محاصره خارج می‌کنند اما چند روز بعد و در اوج درگیری در جنوب بصره در عملیات کربلای ۵ ، مرتضی جاویدی به شهادت می‌رسد.

 سردار سلیمانی در یکی از مصاحبه‌هایشان در سوریه از شهید مرتضی جاویدی و اقدام شجاعانه‌اش صحبت کرد. مرتضی رزمنده‌ای دلیر بود که نه تنها در استان خود بلکه در کشور شناخته شده بود.»

روایت شهیدی که «حاج قاسم سلیمانی» را از محاصره نجات داد

گفتنی است؛ از زندگی این شهید گرانقدر مستند «چشم به راه» به کارگردانی اسماعیل اکسیری‌فرد، فیلمی به نام «اشلو» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی با بازیگری کورش سلیمانی، سعید داخ و سینا کرمی ساخته شده‌ و کتاب «تپه جاویدی» و «راز اشلو» به نویسندگی اکبر صحرایی در ۵٢٠ صفحه نیز بر اساس زندگی مرتضی جاویدی تألیف شده و در سال ١٣٩٠ توسط انتشارات ملک اعظم به نشر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha