کد خبر 231233
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

طلسم شکست؛ اولین VAR لیگ برتر در دربی

طلسم شکست؛ اولین VAR لیگ برتر در دربی

دربی شماره 102 پایتخت قرار است با استفاده از کمک داور ویدویی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تکنولوژی کمک داور ویدویی یا همان VAR چند سالی است که در فوتبال دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و جام جهانی روسیه اولین تورنمنت معتبر و رسمی بود که در آن از این تکنولوژی استفاده شد و بعد از آن و به مرور زمان در لیگ های اروپایی و آسیایی و سایر قاره‌ها هم از آن استفاده شد. در نهایت کار به جایی رسید که استفاده از این تکنولوژی در مسابقات رسمی بین المللی اجباری شد. با این حال هنوز و بعد از گذشت چندین سال و دادن وعده و وعیدهای مختلف از سوی مسئولان فوتبال ایران در این خصوص، تا کنون این تکنولوژی وارد ایران نشده و از آن در لیگ برتر استفاده نشده است.

اشتباهات مفرط داوری در فوتبال ایران که به اذعان خود مسئولان کمیته داوران امتیازات زیاد و تاثیرگذاری از این بابت در فصول گذشته جابجا شده است و صدای اعتراض همه تیم‌ها بلند شده است. در همین شرایط دربی حساس پایتخت که نتیجه آن برای علاقه مندان زیادی اهمیت دارد از راه رسیده و مطالبه استفاده از این تکنولوژی در این دیدار از مدت‌ها قبل از سوی مسئولان دو تیم و هواداران مطرح شده بود و از همین رو فدراسیون فوتبال مکاتباتی با مسئولان فیفا داشت و در نهایت مجوز استفاده از آن را برای این دیدار گرفتند.

ورزشگاه آزادی در حال حاضر به دلیل برگزاری مسابقات نساجی، سپاهان و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا مجبور به استفاده از این سیستم شدند و آن را به صورت اجاره‌ای به ورزشگاه آزادی آورده و راه اندازی کردند و حالا با مجوز  فیفا قرار است در دربی هم مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه این مورد به صورت رسمی اعلام نشده ولی اخبار واصله گواهی از آن دارد که در دربی از VAR استفاده خواهد شد.

در جلسه شنبه شب اعضای کمیته داوران درباره کسب اجازه از فیفا برای استفاده از VAR در دربی بحث شد و بعد از آن افشاریان جلسه‌ای را با مهدی تاج داشت. رایزنی‌های فدراسیون فوتبال با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه یافت تا بتوانند مجوز استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی را دریافت کنند و حالا شواهد نشان می‌دهد این اتفاق رخ داده است.

با توجه به اینکه در صورت برگزاری دربی با VAR تیم داوران قضاوت کننده باید لایسنس کمک داور ویدئویی را دریافت کرده باشند و از ایران فقط موعود بنیادی‌فرد این لایسنس را داراست. از قبل مشخص بود که برای اتاق مانیتورینگ فدراسیون فوتبال باید یک داور خارجی دارای لایسنس را به ایران بیاورد و حالا ظاهرا مقدمات این کار صورت گرفته است

اینطور که شواهد نشان می‌دهد قرار است برای اولین بار یک مسابقه باشگاهی فوتبال ایران با VAR برگزار شود. با این شرایط تنها داور ایرانی که می‌تواند در دربی پایتخت قضاوت کند، موعود بنیادی‌فرد است و حتی گفته می‌شود فدراسیون به او برای حضور در تهران آماده باش هم داده است.

سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم نیز با سابقه همکاری با بنیادی‌فرد کمک‌های خود خواهند بود و داور چهارم را فدراسیون اعلام خواهد کرد. وجود VAR در دربی 102 پایتخت اتفاقی مثبت برای فوتبالدوستان است که می‌تواند اشتباهات داوری را به پایین‌ترین حد خود برساند و باعث شود حق تیمی در مسابقه حساس لیگ برتر ایران خورده نشود.

با شرایط موجود احتمالا طی ساعات آینده شاهد اعلام رسمی فدراسیون فوتبال درباره برگزاری دربی با تکنولوژی کمک داور ویدئویی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha