کد خبر 230446
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

«حیات» گزارش می دهد؛

قطع سریالی درختان به بهانه خشک شدن آنها/ آیا خشک شدن درختان تعمدی است؟ + فیلم

قطع سریالی درختان به بهانه خشک شدن آنها/ آیا خشک شدن درختان تعمدی است؟ + فیلم

قطعا خشک شدن درختان به یکباره رقم نمی خورد و هر درختی نیازمند یکسری اقدامات مورد نیاز جهت حفظ و حراست است. در حقیقت به باور بسیاری از شهروندان اکثر ارگان ها به جهت قطع درختان از نگهداری آن ها جلوگیری کرده تا بتوانند یکساله درخت را به مرحله خشکی برسانند و سپس آن را به راحتی و به بهانه خشک درختان قطع کنند.

به گزارش سید امیرحسین امامی: متاسفانه این روزها قطع درختان در تهران به یک اپیدمی و سریال ادامه دار تبدیل شده است، بطوریکه این روزها شاهد ممتد قطع درختان در گوشه گوشه تهران هستیم.

ظاهرا دست اندرکاران آن برای این اقدام پایان کاری درنظر نگرفته اند و هفته‌ای نیست که خبری از قطع درختان در پایتخت منتشر نشود. در واقع قسمت اول این سریال فروردین امسال پخش شد. زمانی که خبر رسید، ۱۵۰ اصله از درختان مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران قطع شده‌اند. 

اتفاقی که به یک نزاع اساسی میان نیروهای شهرداری و کارکنان دانشگاه به سرانجام انجامید.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز همان زمان در صحن شورا با بیان اینکه باید سازوکاری جدی برای حفظ درختان ایجاد شود، گفت: وقتی یک نهاد علمی و دانشگاهی دست به انجام چنین اقدامی میزند غیر قابل باور است. کما اینکه در گذشته نیز این دانشگاه درختان بسیاری را قطع کرده و یک ریال جریمه هم نداده است و اکنون نیز مدعی شده که درختان خشک شده بودند.  

هنوز ماجرای قطع درختان این منطقه از سوی عوامل دانشگاه مشخص نشده بود که مردادماه سال جاری تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از قطع شبانه درختان خیابان ولیعصر بود!

قطع سریالی درختان به بهانه خشک شدن آنها/ آیا خشک شدن درختان تعمدی است؟

احسان صفایی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک در واکنش به این خبر با اشاره به اینکه تصمیم قطع درختان خیابان ولی‌عصر(عج) توسط سازمان بوستان‌ها گرفته شد و در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: « به دلیل بادهای اخیر و با توجه به اینکه به سمت فصل پاییز و وزش باد شدید و بارش‌های فصلی پیش می‌رویم و احتمال سقوط درختان و خطرآفرینی برای جان و مال شهروندان وجود دارد، طرح حذف درختان خشک پایتخت آغاز شده است. اینکه قطع درختان شبانه انجام شده دلیل بر مخفی کاری نیست بلکه به این دلیل است که خیابان ولیعصر (عج) در شب خلوت است و خطر قطع درخت در این زمان کمتر است.» 

وی در ادامه بیان کرد: قطع و جمع‌آوری درختان محدوده خیابان ولی‌عصر نیز بر در ادامه این سیاست و به فوریت انجام شد تا با معتدل شدن هوا کاشت مجدد و جوان‌سازی درختان انجام شود.

این روزها شهرداری تهران به بهانه های مختلف قطع درختان را در دستور کار قرار داده است، کمااینکه طی این دو سال اخیر و پس از قطع درختان در مرکز لرزه نگاری و خیابان ولیعصر، تعداد قابل توجهی درخت در خیابان ایتالیا، کاخ سعدآباد و بوستان چیتگر به بهانه خشک شدن قطع شده است.

یک کنشگر محیط‌زیست در خصوص آخرین خبر قطع درخت که در پارک چیتگر صورت گرفته است در واکنشی گفت: منطقه چیتگر از لحاظ اقلیمی، برای کاشت درخت کاج مناسب نبوده و نیست. از زمان احداث این پارک، ۶۰ سال پیش، این اشتباه از سوی سازمان منابع طبیعی یا شهرداری وقت صورت گرفت، تا به امروز هم ادامه یافت و این درختان را در معرض انواع آسیب‌ها و آفات قرار داد. چاره‌ای جز این نیست که درختان آسیب‌دیده قطع یا سوزانده شوند تا آفت گسترش پیدا نکند.

قطع سریالی درختان به بهانه خشک شدن آنها/ آیا خشک شدن درختان تعمدی است؟

درصورتی که به گفته ساکنان این منطقه درختان قطع‌شده، سالم، زنده و بی‌آفت بوده‌اند؛ اما اطلاعیه نصب‌شده در ورودی پارک حاکی از این است که درختان را به‌ علت حمله‌ آفات قطع می‌کنند.

قطعا خشک شدن درختان به یکباره رقم نمی خورد و هر درختی نیازمند یکسری اقدامات مورد نیاز جهت حفظ و حراست است. در حقیقت به باور بسیاری از شهروندان اکثر ارگان ها به جهت قطع درختان از نگهداری آن ها جلوگیری کرده تا بتوانند یکساله درخت را به مرحله خشکی برسانند و سپس آن را به راحتی و به بهانه خشک درختان قطع کنند. لذا ضروریست ارگان های مرتبط نسبت به این مورد پیگیری های لازم را انجام دهند و دستگاه قضا به جهت جلوگیری از این مورد وارد عمل شود.

کما اینکه رئیس قوه قضائیه امروز طی اظهاراتی اعلام کرد: به مسئولان گفته‌ایم که اگر برای آلودگی هوا کاری نکنید ترک فعل کرده‌اید. به جای اینکه مصداقی با یک موضوع برخورد کنیم، نگاهمان را ریشه‌ای کنیم. باید بستری که باعث تضییع حقوق عامه شده است را باید برچینیم.

وی افزود: حتی در مورد آلودگی هوا هم سال قبل و هم امسال تهدید کردیم که اگر کاری نکردید و هوا از این بدتر شد می‌گوییم ترک فعل کرده‌اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha