کد خبر 228607
۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

صاحب عکس روی لباس ورزشکاران در دیدار با رهبر انقلاب کیست؟ + فیلم

صاحب عکس روی لباس ورزشکاران در دیدار با رهبر انقلاب کیست؟ + فیلم

برادر شهید سعید طوقانی گفت: سعید از کودکی نابغه بود. از 4 سالگی متوجه شدیم استعداد ویژه ای دارد. او در 6 سالگی قهرمان کشوری شد و اسمش را «قهرمان کوچولو پایتخت» گذاشتند و در مسابقات کشوری برنامه اجرا می کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛  قهرمانان ورزش کشور و مدال آوران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی صبح روز اول آذرماه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در جریان این دیدار نوجوانان ورزشکاران به اجرای بخش‌هایی از ورزش‌های پهلوانی در مقابل مقام معظم رهبری پرداختند. بخش جالب توجه تصویر نقش بسته روی لباس این ورزشکاران که متعلق به شهید پهلوان سعید طوقانی است.

سعید به «قهرمان کوچولو پایتخت» معروف شد

حمید طوقانی برادر شهیدان محمد و سعید طوقانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما گفت: ما 7 برادر و یک خواهر هستیم و همگی از کودکی به تبعیت از پدرمان ورزش زورخانه ای انجام می دادیم؛ اما سعید از کودکی نابغه بود. از 4 سالگی متوجه شدیم استعداد ویژه ای دارد. او در 6 سالگی قهرمان کشوری شد و اسمش را «قهرمان کوچولو پایتخت» گذاشتند و در مسابقات کشوری برنامه اجرا می کرد.

وی در ادامه بیان کرد: سعید با سن کمی که داشت اما شخصیتش فردی  اجتماعی، نترس و شجاع بود. در ملاقات با امام خمینی (ره) مسیر زندگی اش تغییر کرد.

برادر شهید سعید طوقانی گفت: بعد از انقلاب در برنامه ملاقاتی که با حضرت امام خمینی (ره) ترتیب دیده بودند؛ سعید نیز با سایر پهلوانان آنجا رفته بود. حضرت امام از حضور او میان جمع پهلوانان تعجب می‌کنند و می پرسند که ایشان اینجا چکار می کنند؛ در جواب به ایشان می گویند او قهرمان کوچولو پایتخت است. امام در جواب می گوید به او نگویید پهلوان کوچولو بلکه اینها پهلوانان بزرگ مملکت هستند.

وی ادامه داد: من یادم است زمانی که ایشان از دیدار حضرت امام خمینی (ره) برگشتند تمام جوایزی که عکس تاج شاه داشت را با یکدیگر دور انداختیم. این دیدار در آن زمان روی سعید بسیار موثر بود و بعدها کم کم دیگر در مسابقات شرکت نکرد و با توجه به سنش شناسنامه اش را دستکاری کرد تا به جبهه برود. ما به او می گفتیم تو فعلا سنت کم است و نیازی نیست بروی؛ چراکه در آن زمان برادر دیگرمان محمد نیز مفقود شده بود. تا اینکه بالاخره سعید در سال 1363 در عملیات بدر با رشادت به شهادت رسید و در میان بچه ها شجاعت او زبانزد شد.

باید زندگینامه سعید طوقانی و امثال او به کتاب و فیلم تبدیل شود

برادر شهید طوقانی افزود: بعد از اینکه ایشان شهید شد جامعه ورزشی عزادار شد. در واقع باید شخصیت سعید را به خاطر جوانان الگوسازی کرد؛ چراکه او نوجوان 14 ساله ای بود که همزمان درس می خواند، سر کار می رفت و مسجد را را ترک نمی کرد.

وی ادامه داد: در واقع باید زندگینامه سعید طوقانی و امثال او به کتاب و فیلم تبدیل شود تا با آنها شخصیت سعید را به جوانان را بشناسیم؛ او می توانست به راحتی ورزش را ادامه دهد و به مقام و مرتبه دنیایی دست یابد؛ چراکه او نابغه بود.

برادر شهید تشریح کرد: چند سال طول کشید پیکر او برگردد؛ چراکه عملیاتهایی که در جنوب کشور در زمستان انجام می شد؛ پیکرها میان گل و لای مدفون می شد، بعد از سالها پیکر او برگشت.

مادرم شخصیتی زینبی دارد

وی بیان کرد: مادر و پدرم برای ما خیلی زحمت کشیدند؛ به ویژه مادرم خیلی برای سعید سختی و زحمت متحمل شد. شهادت جایگاه بالایی دارد و مادرم شخصیتی زینبی دارد. امیدوارم خداوند به همه مادران شهدا صبر دهد.

برادر شهیدان طوقانی با بیان اینکه نقش بستن عکس سعید روی پیراهن ورزشکارانی که به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند برایمان باعث افتخار است؛ افزود: پرداختن به این شهدای الگو بسیار موثر است چراکه نوجوان امروزی با زندگی شهید طوقانی در حضور مقام معظم رهبری آشنا می شود تا ببیند او چه انسانی بوده است که مقام و قهرمانی را برای دفاع از وطن کنار گذاشت و تا آخرین لحظه در منطقه جنگی هم ورزش می کرد.

گفتنی است؛ شهید پهلوان سعید طوقانی در تهران در سال ۱۳۴۸ متولد شد. در سن شش سالگی به عرصه ورزش باستانی رفت و توانست تنها در مدت سه دقیقه ۳۰۰ دور به دور خود بچرخد و با اجرای حرکات منحصر بفرد، بازوبند پهلوانی کشور را از آن خود سازد. پوسترها و تصاویری با عنوان «پهلوان کوچولوی کشور سعید طوقانی» زینت بخش زورخانه‌ها و نشریات ورزشی شد.

حضور در کنار رزمندگان «گردان میثم» لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) درعملیات «بدر» در زمستان سال ۱۳۶۳، به قدری برای او مهم بود که باوجود بیماری شدید، از بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک خود را به راهیان نبرد رساند و توانست به عنوان پیک و پیام رسان فرمانده در عملیات حضور پیدا کند. سعید در سن ۱۵ سالگی در عملیات بدر در شرق دجله به شهادت رسید. ۱۰ سال بعد از شهادت، پیکر پهلوان کوچولوی کشور بر دوش دوستان و آشنایان رفت تا در ورزشگاه شهیدان طوقانی در کاشان به خاک سپرده شود. شهید سعید طوقانی دارنده بازوبند طلای پهلوانی کشور بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha