کد خبر 228010
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵

ابلاغ اعتراض رسمی روسیه به سفیر فنلاند در مسکو

ابلاغ اعتراض رسمی روسیه به سفیر فنلاند در مسکو

وزارت خارجه روسیه امروز اعلام کرد که اعتراض رسمی خود را به سفیر فنلاند در مسکو به دلیل بستن ۴ گذرگاه مرزی از سوی هلسینکی ابلاغ کرده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که اعتراض رسمی خود را به سفیر فنلاند در مسکو به دلیل بستن ۴ گذرگاه مرزی پرتردد از سوی هلسینکی ابلاغ کردیم.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ خود اعلام کرد که تصمیم فنلاند «عجولانه» بوده و حقوق و منافع ده‌ ها هزار نفر در دو طرف مرز مشترک میان دو کشور را نقض کرده است.

مرزبانی فنلاند پیشتر اعلام کرد که با هدف تقویت مرز یک هزار و ۳۴۰ کیلومتری این کشور با روسیه، به پاسگاه مرزی «وارتیوس» سرباز اعزام کرده است.

وارتیوس یکی از ۴ گذرگاهی است که پس از تصمیم هلسینکی مبنی بر بستن مبادی ورودی جنوبی، همچنان باز است. هلسینکی، روسیه را به «انتقال مهاجران و پناهجویان از کشورها ثالث به مرز فنلاند» متهم کرده بود؛ اتهامی که مسکو آن را قویا رد کرد.

مرزبانی فنلاند در حساب کاربری این نهاد در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: در پاسگاه مرزی وارتیوس در کومو، موانع موقت ساخته خواهد شد. نیروهای دفاعی در فرآیند ساخت و ساز این موانع، از مرزبانی حمایت خواهند کرد.

در این اطلاعیه اضافه شده است که سربازان اعزامی در کنترل مرز وارتیوس مداخله‌ای نخواهند داشت. جوکی کینونِن، مدیر پاسگاه مرزی وارتیوس نیز گفته است که ارتش در این پاسگاه، موانع موقتی خواهد ساخت.

فنلاند شنبه هفته جاری با ادعای جلوگیری از هجوم پناهجویان به این کشور، پاسگاه‌های «والیما»، «نویجاما»، «ایماترا» و «نیرالا» در جنوب شرقی فنلاند را بست. مقامات این کشور از افزایش شدید ورود غیرقانونی به فنلاند از جمله پناهجویان سوری، یمنی و عراقی خبر داده‌اند.

آنتی هاکانن، وزیر دفاع فنلاند بستن این مبادی ورودی را «پیامی روشن به روسیه» تشریح کرده است؛ کشوری که به ادعای وی «از مهاجران برای تسریع بحران مهاجرت در اروپا و بی‌ثبات‌سازی اتحاد و یکپارچگی این قاره استفاده می‌کند!»

ماری رانتانن، وزیر کشور فنلاند نیز مدعی شده که مسکو شاید «از برخی اقدامات و فعالیت‌های فنلاند آزرده شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha