کد خبر 226337
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

به گزارش حیات؛

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

صلاحیت تعدادی از چهره های برجسته و نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ با پایان مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس دوازدهم همانگونه که مراجع رسمی اعلام نمودند نتیجه صلاحیت داوطلبین به آنها ارسال شد. این روند تا پایان امروز ادامه دارد و داوطلبین دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی تا پایان امروز مطلع خواهند شد که می توانند در این انتخابات شرکت کنند یا نه.

به استناد تبصره ماده ۶۱ قانون انتخابات و در راستای رعایت حقوق داوطلبان مجلس شورای اسلامی، اشخاصی که صلاحیت آن‌ها در هیأت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه، مورد تأیید قرار نگرفته و یا احراز نشده، می‌توانند به مدت چهار روز از تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ تا ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند تا اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت نمایند.

 ماده ۳۳ قانون جدید انتخابات که براساس آن اشخاص از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محروم می‌شوند، شامل ۱۳بند و یک تبصره است‌. در همین راستا بند ۴ ماده ۳۳ تاکید می‌کند «کسانی که به جرم اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند.

 ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس درخصوص شرایط انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام شامل ۱۰ بند است که به نظر می‌رسد رد صلاحیت برخی از نمایندگان و نامزدها براساس بند یک «اعتقاد و التزام عملی به اسلام» بند دو «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» و بند ۴  «ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه» صورت گرفته است‌.

در این میان تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس از نظر هیات اجرایی مورد تایید قرار نگرفتند و در صفحات شخصی خود در فضای مجازی نسبت به رد صلاحیت خود واکنش نشان دادند که در ذیل به دلایل رد صلاحیت آنها می پردازیم؛

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ضمن ابلاغ ردصلاحیت خود گفت: آقای فرماندار با بنده تماس گرفت و از رد صلاحیت من در هیات اجرایی خبر داد. این ردصلاحیت به دلیل حکم‌ محکومیتی که در پرونده واگذاری شاسی بلند ها انجام شده است.

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

مسعود پزشکیان نماینده چندین دور از مجلس نیز رد صلاحیت شده است که با انتشار نامه وزارت کشور گفت: رد صلاحیتم به استناد بند ۲ ماده ۳۱ که التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است شناخته شد.

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

جلال محمودزاده، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم و نماینده مهاباد هم که رد صلاحیت شده است طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از ردصلاحیت خود خبر داد و نوشت:

هیأت اجرایی شهرستان مهاباد صلاحیت اینجانب برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس را با استناد به بند ۴ ماده ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” رد نموده است!

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس در پیام دیگری نوشت: «ضمن تشکر از ابراز محبت تمامی مردم و موکلان عزیز به استحضارتان می رسانم در موعد مقرر اعتراض به این تصمیم را به مراجع قانونی اعلام می نمایم.»

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم با انتشار پیامی از ردصلاحیت خود توسط هیات اجرایی خبر داد.

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از ردصلاحیت خود توسط هیات اجرایی انتخابات خبر داد و نوشت:

نوری در پیام خود نوشت: دلایل و مستندات این رد صلاحیت به محض دریافت منتشر می شود.

دلایل رد صلاحیت چهره های معروف و نمایندگان فعلی چیست؟

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس فراکسیون مستقلین توسط هیات اجرایی تربت جام رد صلاحیت شد. در همین راستا، در اولین واکنش به رد صلاحیت خود نوشت: بنده هم مثل شما خبر رد صلاحیتم را در هیات اجرایی تربت جام شنیدم. هر نظام سیاسی حق دارد کارگزاران خود را انتخاب کند اگر نظام جمهوری اسلامی بنده را لایق خدمت به مردمم نداند فرصت خدمت از من گرفته می شود اما ناراحت نیستم ۸ سال جوانی و انرژی و استراحت و همه زندگیم را گذاشتم تا خدمت کنم و اگر این همه خدمات را بندگان خدا نبینند خدا دیده است و همان کافی است.

از همشهریان خودم در هیات اجرایی تربت جام و روسای اداراتی که عضو هیات اجرایی بودند توقع نداشتم زحمت و تلاشهایم را برای مردمی بی پناه نبینند

اعتراضم را به مقامات قانونی نظارتی و شورای نگهبان ارائه می کنم و از قانون تمکین می کنم و چنانچه تا اخر رقابتها تایید نشوم برای همیشه از این عرصه می روم.

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس از رد صلاحیت خود از سوی هیات‌های اجرایی انتخابات خبر داد.

مطهری گفت که در نامه رد صلاحیت‌اش آمده که به استناد بند ۲ و ۴ ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس این اقدام انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه اعتراض خود را در سامانه ثبت خواهد کرد، گفت: تصور می کردم که در مراحل بعدی ردصلاحیت شوم اما ردصلاحیت از سوی هیات های اجرایی را پیش بینی نمی کردم.

علی باقری؛ فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو جبهه اصلاحات از دریافت نامه ردصلاحیت خود توسط هئیت‌های اجرایی خبر داد و علت ردصلاحیت خود را استناد بند ۳ ماده ۳۳ در مورد عضویت در گروه‌های غیر قانونی عنوان کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم از رد صلاحیت خود توسط هئیت اجرایی با استناد به بند ۲ ماده ۳۱ خبر داد.

حمید رسایی نیز جزو کسانی است که صلاحیت شان تایید نشده است

خبر در حال تکمیل...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha