کد خبر 223788
۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

استقبال سهامداران خرد از صندوق های درآمد ثابت

استقبال سهامداران خرد از صندوق های درآمد ثابت

پارک ۳ هزار میلیارد تومان پول در صندوق های با درآمد ثابت نشان از بی اعتمادی سهامداران خرد به بورس تهران و ادامه رکود بازار سهام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات آخرین روزی کاری این هفته بعد از چند روز روند نزولی، با یک ‌هزار و ٧٣۴ واحد افزایش به ارتفاع ۲ میلیون و ٢ هزار واحدی رسید. حبس شاخص کل در محدوده کف ۲ میلیون واحد نشان می دهد بورس نیازمند محرک قوی برای رشد است.

شاخص هم‌ وزن نیز با ۵٨٢ واحد افزایش به ۶۷۶ هزار و ٧٢٧ واحد و شاخص قیمت با ٣٣٠ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار و ٩۶۴ واحد رسید.

صف‌های خرید و فروش بورس 

در معاملات آخرین روز کاری این هفته، ۴۷ نماد صف خرید داشتند و ۸۱ نماد با صف‌ فروش روبرو بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۳۱ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۶ درصدی به ۴۳۰ میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان رسید؛ اما دلیل اصلی ارزش پایین معاملات بورس چیست؟

پارک پول در صندوق های درآمد ثابت

مهدی روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به «حیات» گفت: ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در حالی به پایین ترین رقم ماه های اخیر رسیده که سهامداران به هر قیمتی سهام خود را می فروشند و پول آن را در صندوق های با درآمد ثابت نگهداری می کنند.

وی ادامه داد: شرکت های بورسی، گزارش های ماهانه، سه ماهه و شش ماهه بسیار خوبی را در ماه های شهریور و مهر منتشر کرده اند که اگر سایه جنگ و اتفاقاتی که در منطقه در حال وقوع است بر سر بازار سرمایه سنگینی نمی کرد، به طور قطع رشد شارپی را در بازار شاهد بودیم.

شرط لازم و کافی برای رشد بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از محرک های برگشت بورس تهران، گزارش های بسیار خوبی است که برخی از شرکت های بورسی منتشر کرده اند، گفت: متاسفانه بازار سرمایه از نبود نقدینگی رنج می برد.

روبهانی با تاکید بر اینکه تا ارزش معاملات خرد به بالای ۶ هزار میلیارد تومان نرسد بازار رشدی را به خود نخواهد دید، به «حیات» گفت: قیمت دلار که به ثبات رسیده است. پس اگر ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیکی که در بازار وجود دارد از سر بازار برداشته شود بازار می تواند به مدار مثبت برگردد؛ اما متاسفانه همچنان این ریسک ها بر سر بازار سنگینی می کند.

چرا سرمایه سهامداران سوخت شد؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه سهامداران بورسی در ۶ ماه اخیر نصف شده و بدتر اینکه آنها هیچ امیدی به بازگشت بازار ندارند.

به گفته روزبهانی، آمار صندوق های درآمد ثابت نشان می دهد خیلی از سهامداران، سهام خود را فروخته و آن را در صندوق های درآمد ثابت پارک کرده اند. ارزش معاملات صندوق های درآمد ثابت در حالی به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده که اگر این ۳ هزار میلیارد پول پارک شده در صندوق های درآمد ثابت به ارزش معاملات بورس تهران اضافه می شود، ارزش معاملات خرد به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. چه بلایی بر سر اعتماد سهامداران خرد آمده که حاضر به خرید سهام با قیمت های بسیار ارزنده کنونی نیستند؟

با دید بلندمدت وارد بورس شوید

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه الان زمان خرید سهام است یا فروش؟ گفت: با توجه به قیمت های کنونی سهام، کسانی که پول مازاد دارند می توانند با دید یکساله این سهام را با خیال راحت خریداری کنند.

روزبهانی در پایان خاطرنشان کرد: بورس تهران در شرایطی قرار دارد که سهمی در یک روز صف خرید می شود؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این صف خرید در روز دوم ادامه پیدا کند و ممکن است فردا صف فروش شود. حتی نوسان گیران هم در این بازار درجا می زنند. بازار ساید است و اکثرا به صندوق های درآمد ثابت روی آورده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha