کد خبر 221460
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

قیمت گذاری خودروهای وارداتی روی میز شورای رقابت

قیمت گذاری خودروهای وارداتی روی میز شورای رقابت

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در حالی برای ثبت نام ۶ مدل خودرو از روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ باز شده که هم زمان فرایند قیمت گذاری این خودروها در حال انجام است و به شورای رقابت رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی از امروز بازگشایی شد تا ۳۰ هزار نفری که از اسفند ماه سال گذشته برای خرید خودرو خارجی ثبت نام کرده و در نوبت بودند برای انتخاب خودروی مورد نظر خود دست به کار شوند.

اما نکته مهم این است که در این مرحله متقاضیان صرفا می توانند از روی مشخصات فنی خودروها که در سامانه بارگذاری شده، خودروی خود را انتخاب کنند و فعلا قیمت این خودروها در بین سازمان حمایت و شورای رقابت در حال رفت و برگشت است. اما قیمت گذاری خودروهای وارداتی در چه مرحله ای است؟

چه کسانی مجاز به ثبت نام خودروهای وارداتی هستند؟

اسفند سال گذشته ۳۴ هزار نفر برای خرید خودروی وارداتی ثبت نام کردند و با مسدود کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب سازمان حمایت، خواستار دریافت خودروی خارجی بودند. گرچه قرار بود نیمی از خودروهای ثبت نامی تا پایان سال ۱۴۰۱ و نیمی دیگر نهایتاً تا خرداد ماه ۱۴۰۲ تحویل داده شود؛ اما این اتفاق نیفتاد و ۴ هزار نفر به دلیل همین تاخیرها از خرید خودرو انصراف دادند.

بالاخره پس از حدود ۸ ماه به نظر می رسد وعده وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو در حال عملی شدن است؛ هرچند تا دریافت خودروها باید صبر کرد و دید بالاخره این خودروها چه زمانی به دست متقاضیان می رسد.

قیمت گذاری خودروهای وارداتی در چه مرحله ای است؟

یک منبع آگاه در مورد فرایند قیمت گذاری خودروهای وارداتی به «حیات» گفت: قیمت گذاری ۶ مدل خودرو وارداتی در سازمان حمایت به انجام رسیده و اکنون در شورای رقابت است.

وی با بیان اینکه شرکت های واردکننده خودرو پس از اعلام قیمت خودرو ازسوی سازمان حمایت باید مدارک خود را به صورت فیزیکی به شورای رقابت برای تایید قیمت ببرند، گفت: اکنون این کار برای تعدادی از خودروهای وارداتی انجام شده و اکنون درخواست قیمت گذاری خودروهای وارداتی روی میز شورای رقابت است.

متقاضیان خرید خودروهای وارداتی بخوانند

مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد اینکه چه کسانی می توانند در این مرحله ثبت نام کنند، گفته که در این نوبت سامانه صرفاً برای همان ۳۰ هزار نفری که در اسفند ماه ثبت نام کرده بودند، فعال شده است.

البته مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا ثبت نام جدیدی برای خودروهای وارداتی صورت می گیرد یا خیر؟ گفته: در این مرحله، ثبت ‌نام جدیدی برای خودروهای وارداتی انجام نمی‌شود. خودروهایی که در این مرحله در سامانه یکپارچه عرضه شده فقط برای ۳۰ هزار ثبت‌نامی سال گذشته است که ۵۰۰ میلیون تومان در حساب واریز کرده و ثبت‌نام خود را نهایی کرده بودند.

شورای رقابت سکوت پیشه کرد!

سپهر دادجوی توکلی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه سازمان حمایت اعلام کرده که قیمت گذاری ۶ خودرو در این سازمان نهایی شده است و در شورای رقابت به سر می برد، با خودداری از اظهار نظر درباره قیمت گذاری این خودروها، هر گونه اطلاع‌رسانی در این زمینه را به روز شنبه موکول کرد.

مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت نیز درباره قیمت نهایی خودروهایی که در سامانه عرضه خودروهای وارداتی عرضه شده اند و درباره نرخی که در سامانه درج خواهد شد، گفت: فعلا قیمت ها قطعی یا غیرقطعی خواهد بود تا مسیر قانونی قیمت گذاری آن‌ها طی شود.

خودروهای وارداتی چه زمان تحویل مشتریان می شود؟

 ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو در مورد زمان تحویل خودروهای وارداتی به مشتریان اظهار امیدواری کرده که این خودروها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه تحویل مشتریان شود.

متقاضیان خودروهای وارداتی که اسفند سال گذشته ثبت نام کرده بودند، می توانند با ورود به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به نشانی saleauto.ir مشخصات فنی ۶ خودرو وارداتی را مشاهده و برای ثبت نام آنها اقدام کنند.

دعوای وزیر صمت و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو

در روزهای اخیر شاهد بالا گرفتن تنش میان وزیر صمت و شورای رقابت هستیم. وزیر صمت مدعی است تعیین قیمت خودرو باید بر عهده این وزارتخانه باشد. اینکه مبنای این حرف وزیر صمت چیست، مشخص نیست و این گفته وزیر سوالاتی را ایجاد می کند مبنی بر اینکه سند این ادعای وی چیست؟ طبق کدام قانون باید قیمت‌گذاری خودرو بر عهده این وزارتخانه باشد؟

از طرفی، به نظر می رسد این خواسته پشت پرده هایی دارد که یک سر آن به خودروسازان برمی گردد. گویی عدم موافقت شورای رقابت با خواسته افزایش قیمت خودروهای داخلی به مذاق خودروسازان خوش نیامده و خواستار تغییر نهاد قیمت گذار خودرو شده اند.

در گذشته با دعواهای مشابه امروز، دو بار شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده و و دوباره متولی این موضوع شده؛ منتها هر دو بار با مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده است.

چه شرکت هایی وارد میدان رقابت شده اند؟

در این نوبت سایپا با عرضه چانگان  CS۵۵، ماموت خودرو با عرضه فولکس واگن جتا VS۷، پارس‌خودرو با عرضه خودروی زوتی DL۵، کوشا خودرو با خودروی کیا سلتوس، کرمان موتور با هیوندای النترا و معین خودرو با تویوتا کرولا وارد فرایند عرضه خودروهای وارداتی شده اند.

نکته مهم بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از امروز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ است که بر این اساس ۶ خودروساز با ۶ خودروی جدید آماده عرضه خودرو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha