کد خبر 221195
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد:

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی مهر ۱۴۰۲

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی مهر ۱۴۰۲

۶ مدل خودروی وارداتی روی سامانه یکپارچه فروش برای اطلاع مشتریان قرار گرفته و به زودی این سامانه برای ثبت نام باز می شود؛ اما چه کسانی می توانند خودروهای وارداتی جدید را ثبت نام کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بالاخره بعد از مدت ها روز سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ باز شد و ۶ مدل خودرو از برندهای تویوتا، زوتی، چانگان، جتا، هیوندای، کیا و چانگان روی این سامانه قرار گرفت تا متقاضیان برای ثبت نام در روزهای آینده، خودروی خود را انتخاب کنند؛ اما سوال اصلی این است که چه کسانی می توانند در این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی ثبت نام کنند؟ 

خودروهای وارداتی در دست مشتریان خاص!

نکته مهم در این مرحله از فروش خودروهای وارداتی آن است که ثبت نام جدید در کار نیست و این سامانه تنها برای مشتریانی که در مرحله اول (در اسفند ماه سال گذشته) ثبت‌نام کرده بودند و دارای اولویت هستند، در هفته جاری برای انتخاب خودروی مورد نظر فعال و بازگشایی می‌شود. بنابراین در این مرحله تنها خودروهای جدید برای مشتریان دارای نوبت، عرضه می شود. 

ثبت نام جدید خودروهای وارداتی کجا و کی؟ 

مجری طرح واردات خودرو در پاسخ به این سوال که آیا ثبت نام برای افراد و متقاضیان جدید خودروهای وارداتی بازهم صورت خواهد گرفت؟ گفته که برنامه فعلی در دستور کار تحویل خودروهای پیش فروش شده است و هنوز تصمیمی برای ثبت نام دوباره خودروهای وارداتی اتخاذ نشده. 

مهدی ضیغمی در مورد بستر و روند ثبت نام های بعدی نیز اظهار بی اطلاعی کرده و گفته که «اینکه در فاز بعدی ثبت‌نام‌های جدید، از مسیر سامانه یکپارچه باشد یا از طریق بورس کالا یا حتی مسیری دیگر، هنوز مشخص و قطعی نیست.

ثبت نام در سامانه یکپارچه از چهارشنبه

پیگیری‌های «حیات» نشان می‌دهد واجدان شرایط دریافت خودروهای وارداتی احتمالا از فردا می‌توانند نسبت به ثبت‌نام این خودروها اقدام کنند. 

کدام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه شده اند؟ 

شرکت های سایپا، ماموت خودرو، کرمان‌خودرو، پارس‌خودرو، معین‌خودرو و کوشا خودرو شرکت های واردکننده ای هستند که به ترتیب چانگان CS۵۵ پلاس، جتا VS۷، هیوندای النترا، زوتی DL۵، تویوتا کرولا و کیا سلتوس را در سامانه یکپارچه عرضه کرده اند.

خریداران چانگان بخوانند

در حالی ۳۳ هزار نفر در طرح فروش خودروهای وارداتی در اواخر سال گذشته و اوایل امسال ثبت‌نام کرده بودند که ۳۰ هزار نفر آنها واجد شرایط شناخته شدند. در این طرح بیش از ۷ هزار نفر چانگان را انتخاب کرده بودند که آنهایی که این خودرو را انتخاب کردند با تایید انتخاب نهایی خودرو، به شرکت سایپا معرفی می شوند و تا ۳ ماه آینده خودروی خود را تحویل می‌گیرند. 

اما خریداران زوتی، سی اس ۵۵ چانگان، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی نیز شرایطی تقریبا مشابه دارند. این خودروها کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند و مجری طرح واردات خودرو گفته که قرار است این خودروها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی‌ ماه تحویل مشتریان داده شوند. قیمت این خودروها قطعی یا غیرقطعی خواهد بود تا مسیر قانونی قیمت‌گذاری‌شان طی شود.

عرضه خودروهای وارداتی به مشتریان در هفته آینده 

 در مرحله اول عرضه خودروهای وارداتی، اطلاعات خودروها در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی بارگذاری شده تا مردم بتوانند خودروهای عرضه‌شده را ببینند، بعد از این مرحله و با نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، خودروها عرضه می‌شوند.

چه تعداد چانگان فاکتور شد؟

 معاونت بازاریابی و فروش سایپا در مورد عرضه چانگان های وارداتی گفته که ۲۷۲ دستگاه خودروی چانگان مشتریان فاکتور شده و تخصیص پلاک صورت پذیرفته و خودروها در حال تحویل به مشتریان هستند. حسین کاظمی طرقی گفت: برنامه واردات خودرو نیز دومین سیاست جهت کنترل قیمت بوده است که گروه خودروسازی سایپا در همین زمینه نسبت به واردات خودروهای Cs۳۵ ، Cs ۵۵ و زوتی Dl۵ اقدام کرده است. معاونت بازاریابی و فروش سایپا در پاسخ به اینکه رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است تاکنون فقط ۱۰۰ دستگاه خودروی چانگان وارداتی تحویل مشتریان داده شده است، افزود: مطابق گزارش دریافتی تا روز جاری از مجموع ۴۶۰ نفر ثبت‌نامی تعداد ۲۷۲ دستگاه خودروی چانگان مشتریان فاکتور شده و تخصیص پلاک صورت پذیرفته و خودروها در حال تحویل به مشتریان هستند.

اما خودروهای عرضه شده در این نوبت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به شرح زیر است:

کرمان موتور : هیوندا الانترا

هیوندا  الانتراهای که توسط شرکت  KTL  از زیر مجموعه های کرمان موتور بناست روتنه بازار شود به یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز می باشد . در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز این خودرو خبری از آپشن های زیاد و به روز دیده نمی شود.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

 خودروسازی سایپا: چانگان CS۵۵ پلاس

چانگان CS۵۵ پلاس به موتور  ۱.۵ لیتر توربو با فناوری GDi مجهز است که توان تولید  ۱۷۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

شرکت معین‌ خودرو: تویوتا کرولا

آن گونه که در کاتالوگ ارائه شده در سامانه یکپارچه  اعلام شده تویوتا کرولا  مجهز به موتور ۱.۲ لیتری است.  اما به نظر این معرفی اشتباه می آید و به احتمال زیاد موتور نسخه ای که قرار است وارد شود توربو شارژر خواهد بود، زیرا تولید توان ۱۱۶ اسب بخاری از یک موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی به نظر غیرممکن  می آید.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

کوشا خودرو: کیا سلتوس

کیا سلتوسی، که وارد ایران شده مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که می تواند ۱۳۲ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به چرخ های جلو تحویل دهد.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

پارس‌ خودرو: زوتی DL۵

زوتی DL۵ پارس خودرو  که چندی پیش از سوی مدیر عامل سایپا و در کارخانه پارس خودرو به صورت رسمی رونمایی شده بود  به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است این موتور ۱۴۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک این کراس اوور چینی از نوع CVT است که توان را به چرخ های جلو منتقل می کند.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

 ماموت‌ خودرو: جتا VS۷

جتا VS۷ محصول حاصل همکاری گروه فاو چین با فولکس واگن آلمان است و از سال ۲۰۲۰ روی خط تولید قرار دارد. موتور خودرو  ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو تک دیفرانسیل است و خبری از سامانه چهارچرخ محرک در آن نیست.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه ویژه مهر ۱۴۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha