کد خبر 221050
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

داشتن سواد رسانه‌ای؛ ضرورتی انکارناپذیر

داشتن سواد رسانه‌ای؛ ضرورتی انکارناپذیر

 یک کارشناس سواد رسانه گفت: سواد رسانه‌ای واژه‌ای است که در سال‌های اخیر وارد ادبیات ارتباطات و رسانه شده و فراگیری آن از شام شب هم واجب‌تر است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ کلثوم دلیران، اظهار کرد: در گذشته هر کس سواد خواندن و نوشتن داشت می‌گفتند: طرف آدم باسوادی است؛ اما در دنیای کنونی با صنعتی شدن زندگی، خلق تکنولوژی و ظهور عصر ارتباطات به ناچار آدمی نیز دچار تغییر و تحول شد تا به اصطلاح از غافله پیشرفت جا نماند تا به آنجا که امروز به مقطعی رسیده است که متوجه شده به غیر از خواندن و نوشتن می‌بایست انواع سواد زندگی، سواد عاطفی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای و ... را یاد بگیرد و به دیگران هم آموزش دهد.

وی تصریح کرد: از نظر علم پزشکی تغذیه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است لذا پزشکان به‌طور مؤکد این موضوع را اعلام می‌کنند از مصرف هرگونه مواد غذایی بی‌کیفیت، ناسالم و مضر خودداری کنید تا مبادا دچار مشکل و بیماری شوید.

این کارشناس سواد رسانه خاطرنشان کرد: با قدری تأمل در این مورد متوجه می‌شویم همان‌گونه که مصرف هرگونه مواد غذایی برای افراد ضرورتی ندارد به همان اندازه دریافت هرگونه اطلاعات و اخبار، رصد همه رسانه‌ها اعم از شنیداری، نوشتاری، تصویری، مکتوب، فضای مجازی و غیره برای افراد واجب نیست و هر شخصی باید مصرف رسانه‌ای خود را کنترل کند و بداند دنبال چه اطلاعاتی و از چه منابعی است.

دلیران اضافه کرد: این مؤلفه خود به معنای سواد رسانه‌ای است یعنی همان‌طور که افراد رژیم غذایی سالمی دارند باید در کسب اطلاعات و اخبار پیرامون مسائل روز و زندگی آداب مصرف را هم بلد باشند و گرنه در عصری که اطلاعات به‌طور ثانیه‌ای منتشر می‌شود با هجمه وسیعی از آن مواجه شده و در نهایت دچار دلزدگی و سردرگمی می‌شود.

وی بیان کرد: ذائقه شناسی در علم پزشکی و فناوری موضوعی مشابه است همان‌طور که بدن افراد به مواد غذایی سالم و با کیفیت نیاز دارد در جامعه اجتماعی هم به تبادل اطلاعات، کسب اخبار و آگاهی یافتن از وقایع روز پیرامون خود نیاز است پس چگونه دریافت کردن این اطلاعات در سایه رسانه‌ها به داشتن سواد رسانه‌ای نیاز دارد.

این کارشناس ادامه داد: در دنیای پر زرق و برق رسانه‌های امروزی و با توجه به نقشی که رسانه‌ها در تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی ایفا می‌کنند، آموزش سواد رسانه‌ای برای تمامی رده‌های سنی به‌عنوان یک مهارت اساسی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

دلیران اظهار کرد: گروهی که امروزه در معرض خطرات فضای مجازی قرار دارند کودکان و نوجوانان هستند. آموزش سوادرسانه‌ای به کودکان و نوجوانان نه تنها آن‌ها را در مقابل تأثیرات منفی رسانه‌ها محافظت می‌کند، بلکه آن‌ها را به شکلی فعال و هوشمند در استفاده از رسانه‌ها و ارتباطات رسانه‌ای تربیت می‌کند.

وی تصریح کرد: باید به تفاوت‌های سنی و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان نیز در آموزش‌ها توجه شود و برنامه‌ها بر اساس این تفاوت‌ها طراحی شوند، علاوه بر آموزش سواد رسانه در محیط تحصیلی و خانواده، باید تلاش کنیم تا رسانه‌ها نیز محتواهای مناسب و آموزشی برای کودکان و نوجوانان ارائه کنند.

این کارشناس سواد رسانه خاطرنشان کرد: در طراحی برنامه‌های آموزش سواد رسانه‌ برای کودکان و نوجوانان، باید به تنوع رسانه‌ها نیز توجه شود، این برنامه‌ها باید به‌شکلی طراحی شوند که از رسانه‌های مختلف، از جمله تلویزیون، رادیو، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و غیره استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha