کد خبر 220069
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

کاهش شدید آمار اهدای عضو پس از پاندمی کرونا/ “کلیه” بیشترین نیاز بیماران است

کاهش شدید آمار اهدای عضو پس از پاندمی کرونا/ “کلیه” بیشترین نیاز بیماران است

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: پس از پاندمی کرونا در کشور شاهد یک افت بسیار شدید در آمار اهدای عضو بودیم به نحوی که PMP از عدد ۱۴.۳ به عدد ۷ رسید.

کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات, در خصوص آخرین آمار اهدای عضو در کشور گفت: بر اساس آمارهای رسمی, در سال‌های پیش از کرونا PMP ( تعداد اهدا در میلیون نفر جمعیت) به ۱۴.۳ میلیون رسیده بود که آمار بسیار خوبی بود البته با وجود همین آمار, تنها خانواده یک سوم موارد مرگ مغزی مناسب به اهدای عضو پاسخ مثبت داده بودند.

وی افزود: متاسفانه پس از پاندمی کرونا در کشور شاهد یک افت بسیار شدید در آمار اهدای عضو بودیم به نحوی که PMP از عدد ۱۴.۳ به عدد ۷ رسید. البته با کاهش پیک کرونا مجدداً شاهد افزایش آمار اهدای عضو در کشور بودیم اما متاسفانه این آمار به سالیان پیش از کرونا باز نگذشت و این عدد از ۷ به ۱۲ رسید.

نجفی زاده در خصوص علت افت آمار اهدای عضو با توجه به گذر از پیک کرونا مطرح کرد: زمانی که یک موضوع بخواهد دوباره در فرهنگ یک کشور نهادینه شود نیازمند فرهنگ سازی و تلاش بسیار قوی تیم‌های اهدای عضو و پیوند دانشگاه‌ها هستیم. در واقع تنها با فرهنگ سازی می‌توانیم به جایگاه گذشته خود بازگردیم.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه براساس‌ آمارهای پزشکی شمار بیماران نیازمند پیوند عضو سالیانه افزایش می‌یابد، گفت: بر اساس آمارهای جهانی شمار بیماران نیازمند پیوند عضو رو به افزایش است، بنابراین باید آمار اهدای عضو در در کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: به همین خاطر است که می‌گوییم باید همه ارگان‌ها تلاش خود را به کار گیرند تا از مرگ بیماران در لیست انتظار پیوند عضو جلوگیری شود.

نجفی زاده با اشاره به بیماران در لیست انتظار پیوند عضو بیان کرد: بر اساس آمارهای رسمی بیشترین آمار بیماران در لیست انتظار پیوند عضو مربوط به عمل پیوند کلیه می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha