کد خبر 219065
۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

«حیات» گزارش می دهد؛

روز پر غائب مجلس/ غیبت یک سوم از نمایندگان مجلس در روزهای حساس بررسی برنامه هفتم

روز پر غائب مجلس/ غیبت یک سوم از نمایندگان مجلس در روزهای حساس بررسی برنامه هفتم

در حالیکه بررسی برنامه هفتم توسعه حساسیت بالایی برای کشور دارد امروز بیش از 90 نفر از نمایندگان مجلس که در حال بررسی برنامه هفتم توسعه هستند در صحن علنی حضور نداشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ برنامه هفتم توسعه برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ تدوین شده که مشتمل بر ۲۲ فصل و ۷ بخش اصلی است و قرار است راهبردهای کلانِ کشور در پنج سال پیش‌رو را تعیین کند.

 روز سوم مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه صبح امروز (چهارشنبه) به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس آغاز شد. نمایندگان مجلس  دیروز ، مواد ۴ و ۵ و ۶ و امروز نیز مواد ۷ تا ۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند.

البته امروز چهارشنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۲ قرار بود که در دو شیفت صبح و بعد ازظهر، نمایندگان به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بپردازند ولی با مشکلی روبرو شدند.

علی نظری خانقاه نماینده خلخال و کوثر در مجلس که قصد خروج از صحن را داشت نوانسته بود این کار را انجام دهد و با اعتراض این مطلب را بیان کرد که چرا باید تعداد غائبین به حدی زیاد باشد که خروج فقط یک نماینده از صحن سبب شود تا تعداد نمایندگان حد نصاب خود را از دست بدهند!

در ادامه؛ ذوالنور که ریاست جلسه را بر عهده داشت در تائید این موضوع گفت که بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور ندارند و این موضوع سبب می شود تا مصوبات برنامه هفتم توسعه با کمترین تعداد رای به تصویب برسند.

وی گفت: آقای نظری تذکر دادند که تعداد ۹۰ نفر از نمایندگان در صحن غایب هستند اما با عرض معذرت باید بگوییم بیش از ۹۰ نفر هستند که البته تعدادی از نمایندگان مجلس به همراه رئیس مجلس برای شرکت در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی حضور دارند اما باز هم با احتساب آنها، تعداد غایبان در صحن بیش از ۱۹۰ نفر بوده که یک سوم مجلس می‌شود.

ذوالنور گفت: اگر دوستان موافق باشند چون نمایندگان حاضر با وجدان کاری در حال کار هستند و با عدم حضور یک نفر از نمایندگان نیز مجلس از حد نصاب می‌افتد بنابراین هیأت رئیسه آمادگی داشته باشد تا مسئول ثبت اسامی غایبین، اسامی نمایندگان غایب در جلسه صبح را در جلسه بعد از ظهر صحن قرائت کند و اسامی نمایندگان غایب در جلسه عصر نیز در پایان همان جلسه قرائت شود تا مردم، نمایندگان خوبی که وقت می‌گذارند و در صحن حضور دارند را از سایر نمایندگان تشخیص دهند چرا که کار مجلس را نباید متوقف کرد.

ولی بنا به تغییراتی که در دستور کار امروز مجلس ایجاد شد و بخشی از مواد لایحه برنامه هفتم توسعه به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده، ششمین جلسه صحن علنی مجلس  در شیفت بعدازظهر امروز در راستای بررسی برنامه لایحه هفتم توسعه تشکیل نشد و  جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل به بررسی ایرادات خواهد پرداخت.

بر اساس این گزارش؛ کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه بعد از اعلام نظرات موافقان و مخالفان نمایندگان  در تاریخ ۳مهرماه  سال جاری به رای گذاشته شد که با  ۱۳۱ رای موافق، ۸۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رسید و مجلس بررسی جزئیات لایحه برنامه را شروع کرد. یعنی چنانچه دقت کنیم حتی در روز تصویب کلیات برنامه هفتم توسعه نیز بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در صحن حضور نداشتند. با توجه به اهمیت این برنامه در توسعه و رشد در تمامی حوزه ها که برای ۵ سال آینده نگارش شده است نیاز است که نمایندگان مجلس اهتمام ویژه ای برای بررسی آن داشته باشند.

حال سوال اینجاست از تعداد ۲۹۰ نفر نماینده، چرا بیش از یک سوم آنها در صحن علنی مجلس و در ایامی که رسیدگی به برنامه هقتم توسعه در دستور کار مجلس است حضور ندارند و به اصطلاح غائب هستند.

بر اساس مفاد ۸۶ تا ۸۹ آیین نامه داخلی مجلس غیبت و تاخیر نمایندگان برای حضور در صحن علنی مجلس ایراد دارد  بر اساس ماده ۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس نماینده‌ای که بیش از یکصد ساعت متوالی یا ۲۵۰ ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک‌ سال غیبت نماید، مستعفی شناخته خواهد شد. همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانی جسمی و یا بیماری بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی خود را از دست می‌دهد.

همچنین بر اساس ماده ۸۷ این آیین‌نامه به غیبت و تأخیر غیرموجه حقوق تعلق نمی‌گیرد.

طبق ماده ۸۸ نیز محاسبه ساعات غیبت در کمیسیون ها با رؤسای کمیسیون ها و در جلسات رسمی مجلس با هیأت رئیسه می‌باشد و در هر ۲ صورت، اعلان رسمی غیبت با هیأت رئیسه مجلس خواهد بود.هیأت رئیسه موظف است غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان در کمیسیون ها را هر ماه به اطلاع نمایندگان برساند.

در ماده ۸۹- آمده است که غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از پایان جلسه مجلس اعلان و درصورت مذاکرات مجلس ثبت خواهد شد.

تبصره: غیبت غیرموجه از دو جلسه کمیسیون در حکم غیبت از یک جلسه رسمی مجلس می‌باشد.

به گزارش حیات؛ نشست علنی مجلس برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به دلیل غیبت بیش از یک سوم از نمایندگان مجلس به  صبح شنبه (۸ مهرماه) موکول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha