کد خبر 218787
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

«حیات» از واکنش ایران در قبال برنامه های مخفی نظامی هسته ای اسرائیل گزارش می دهد؛

خودزنی هسته‌ای صهیونیست‌ها

خودزنی هسته‌ای صهیونیست‌ها

در حالی رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته اقدام به فرافکنی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران کرده است که این رژیم تا کنون کمترین سطح همکاری در خصوص توان هسته ای خود با سازمان های بین المللی را داشته که عملا این رویکرد را می توان یک نوع خودزنی هسته ای از سوی صهیونیست ها دانست.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ بنیامین نتانیاهو در حالی در سازمان ملل، ایران را تهدید به حمله نظامی و اتمی کرد که خود هیچگونه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نداشته و هیچ گاه به پیمان عدم اشاعه سلاح هسته ای نپیوست و همکاری در این زمینه با سازمان های بین المللی نداشته است. این رژیم با این سابقه فعالیت تسلیحاتی در شرایطی در تلاش است تا بتواند در سازمان ملل چهره جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار کند که رافائل گروسی را به عنوان یک مهره در اختیار گرفته تا ضمن نادیده گرفتن فعالیت های هسته ای صهیونیست ها از ایران بخواهد تا همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد.

امروزه جنگ پنهانی رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران چهره‌ای جدیدی به خود گرفته است تا آنجایی که نخست وزیر این رژیم جنگ نهان را آشکار کرده و در مقابل پروژه های هسته ای ایران، قد علم نموده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در لفاظی های خود ادعا می کند که ایران باید با یک تهدید هسته ای معتبر، روبه رو شود.

این سخنان آنقدر گستاخانه و ناقض همه قوانین بوده که دفتر نتانیاهو آن ‌را اشتباه لفظی بر علیه ایران عنوان می کند و اعلام می نماید که به جای «تهدید معتبر نظامی» به اشتباه ، عبارت «تهدید معتبر هسته‌ ای» بکار رفته است.

از اینکه جهانیان به این نتیجه رسیده ‌اند که ایران می ‌تواند در حوزه هسته‌ ای، نظامی، سیاسی و ... حرفی برای گفتن داشته باشد، شکی نیست. اما عدم پذیرش این موضوع منافع چه کسانی را به خطر می اندازد؟

اینکه سازمان بین الملل بر حسب قوانین و مقررات پیش نمی رود و معیار و رویکردش نسبت به ایران برحسب اسناد مجهول اسرائیل و کشورهای اروپایی است نیز موضوعی نبوده که ایران را به تعجب وا دارد لذا بعد از سخنان نتانیاهو در حالی که دارای تبعات و ناقض همه قوانین و هنجارهای حقوقی بین‌المللی بوده اما مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون پاسخی قاطع به رویکردهای این رژیم، از جمهوری اسلامی ایران توقع همکاری بیشتر را داشته است که این خود بیانگر این موضوع است که گروسی دوباره غش کردن به سمت طرف غربی را بر نمایش حقیقت ترجیح داده است. پاسخ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگار ایرانی خود سندی بر این رویکرد است که وی می گوید ما به نظرات رژِیم صهیونیستی درباره برنامه های ایران واقفیم و به آنها احترام می ‌گذاریم.

بر این ساس باید گفت وقتی ساختار توسط کارگزار به سخره گرفته شود و قوانین و دستاوردها توسط مدیر کل آژانس بی اعتبار می‌ گردد این پیام را به همگان ارسال می ‌کند که آژانس بی طرف نبوده و طبق اساسنامه به وظایف خود عمل نمی ‌کند.

از این رو باید گفت؛ جمهوری اسلامی ایران یکی از امضا کنندگان اولیه پیمان منع اشاعه بوده است و بارها اعلام کرده برحسب دین و شریعت هیچ گام اقدامی بر علیه هیچ انسانی نخواهد داشت. اما سفر غیر منتظره رافائل گروسی به سرزمین های اشغالی باعث می شود، ایران در این خصوص از همه کشورها بخواهد تا بر علیه برنامه های مخفی تسلیحات اتمی اسرائیل سکوت نکنند و یادآور این موضوع می شود که این رژیم نه فقط به پیمان منع اشاعه نپیوسته، بلکه نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نیز مستندسازی جعلی انجام می دهد.

سخنان چندی بیش گروسی در گفتگو با CNN نسبت به اینکه اعضای آژانس بین الملل باید بدانند که ایران چه چیزهایی را در اختیار دارد و یا چه چیزهایی را در اختیار ندارد تا درخواست راستی آزمایی کند، در غیر این صورت رسیدن به توافق از نظر فنی غیر ممکن خواهد بود، سبب شد تا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفرش به وین در پاسخ به سخنان مدیر کل آژانس اعلام کند که آژانس موظف است تا پرونده های مربوط به پادمان را سریع تر ببندد و بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه‌های راهبردی توسعه ملی خود مصمم بوده و تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای را در سبد انرژی کشورش به ۲۰ هزار مگاوات افزایش می دهد.

وی اعلام کرد با گذشت حدود 5 دهه از تصویب معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای، ماده (6) این معاهده همچنان اجرا نمی شود.

گفتنی است؛ رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه گسترش زرادخانه های هسته ای زمینه ساز تهدیدهای روزافزون ناشی از سلاح های هسته ای می شود و لزوم اجرای تعهد ذیل ماده 6 معاهده « خلع سلاح» کشورهای دارنده سلاح هسته ای را بیش از هر زمان دیگری ضروری دانسته، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر منطقه‌ای عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه، نگرانی اش را از برنامه های مخفی نظامی هسته ای اسرائیل اعلام کرده و تهدیدی دائمی نسبت به صلح و امنیت بین المللی محسوب می شود و ثبات و امنیت را به خطر انداخته و اعتبار NPT و آژانس را نیز به خطر می اندازد.

اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی علیه دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی انجام می دهد، خواستار شد که این تهدیدات با اساسنامه های آژانس بین الملل و منشور ملل متحده تناقض داشته و لازم است تا مدیر کل و دبیرخانه آژانس در این موضوع ورود کرده و واکنش جدی داشته باشد.

براین اساس رافائل گروسی در خصوص همکاری با ایران می گوید: آژانس در خصوص تعهدات ایران، گزارشات خود را به  شورای حکام نسبت به پایبندی طرف ایرانی به اصول و قوانین آژانس، اعلام کرده است اما با توجه به قوانین NPT هنوز یکسری از مسائل با ایران به نتیجه نرسیده است.

وی در ادامه از ایران خواست تا همکاری بیشتری برای رسیدن به پیشرفت برتر داشته باشد. لذا نیاز است تا پیشرفت های دوجانبه بیشتری با ایران داشته باشیم و لازم است تا در بخش هسته ای یکسری شفافیت ها را ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha