کد خبر 218123
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

رونالدو رفت، بن زما و نیمار را دریابید

رونالدو رفت، بن زما و نیمار را دریابید

رونالدو با همه جنجال‌ها و حواشی مربوط به حضورش در تهران در نهایت به همراه کاوران النصر از کشورمان رفت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ کاروان تیم فوتبال النصر برای تقابل با پرسپولیس در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا چندی پیش وارد تهران شد و پس از یک روز اقامت در پایتخت ایران و انجام این دیدار حساس و مهم به عربستان بازگشت. این دیدار تحت تاثیر حضور رونالدو، ستاره پرتغالی تیم النصر در تهران و هجوم خیل مشتاقانش برای دیدار با او در فرودگاه و هتل قرار گرفت و تصاویری به ثبت رسید که نشان از بی نظمی در تدارکات این میزبانی و همچنین افراط در طرفداری برخی از  فوتبالدوستان علاقه مند به رونالدو بود و مخابره این تصاویر به سراسر دنیا و بازتاب گسترده آن چهره ناخوشایندی از این طرفداران در سراسر جهان منعکس کرد.

حتی اگر رفتار طرفداران افراطی رونالدو برای تلاش دیدار با وی که به تجمع در فرودگاه، دویدن دنبال اتوبوس، بالا رفتن از مسیر سخت منتهی به هتل اسپیناس و شکستن درب لابی هتل را با شدیدترین انتقادها هم روبرو کنیم و آن را از منظر فلسفی و جامعه‌شناسی و فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم اما نمی‌توانیم بی‌نظمی حاصل از بی‌برنامگی مسئولان ذی‌ربط در فراهم کردن شرایط میزبانی که منجر به چنین اتفاقاتی شد را کتمان کنید و حتی سهم این مورد بیشتر از چند صد نفری است که علاقه مند به دیدار با سلبریتی مورد علاقه‌شان بودند.

عدم وجود فرصت‌های مشابه برای دیدارها چهره‌های بزرگ جهانی در ایران که تا پیش از این خیلی کمتر از کشورهای همسایه اتفاق افتاده این ذهنیت را ایجاد می‌کند که اشخاصی که امکان دیدار با این چهره جهانی را ندارند از تک فرصت خودشان برای این موضوع استفاده کرده تا شانسشان را امتحان کرده و چهره محبوبشان را از نزدیک ببینند.

این اتفاق در کشورهای همسایه به کرات رخ می‌دهد و کمپ‌های تمرینی مجهز در دوبی امارات و در کمپ اسپایر قطر در فصل سرما تیم‌های بزرگ دنیا و چهره‌های مطرح جهانی را هر ساله به این نقطه می‌کشاند تا در آب و هوایی خوب و کمپ‌های مجهز به امکانات روز دنیا تمرینات خود را پیگیری کنند و آماده مسابقاتن شوند.

حال آنکه از لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، جزیره کیش در ایران شرایط به مراتب مطلوب‌تری دارد ولی عدم وجود امکانات مناسب این جنبه توریسیتی کشورمان را که درآمد سرشاری هم می‌تواند داشته باشد از بین برده و حالا که رئیس جمهور با نگاه ویژه به ورزش و لزوم داشتن زیرساخت‌های به روز و مدرن، دستور ساخت یک ورزشگاه بزرگ و مجهز در تهران را داده بهتر است پروژه مشابهی هم در جزیره کیش برپا کرده تا هم تیم‌های ایرانی در فصل سرما از آن استفاده کرده و ارز کشور را صرف حضور در اردوهای قطر و امارات نکنند و هم فاصله بین فوتبال ایران و جهان را با ورود گاه به گاه ستاره‌های مطرح بین المللی کم کرده و از بین ببرند و هم از لحاظ اقتصاد صنعت توریسم یک پروژه با بازدهی تضمین شده را برپا کرده باشند.

سوای این موارد، برنامه ریزی و تدارکات استقبال از چهره‌های بین المللی موردی است که شاید تجربه زیادی در خصوص آن نداشته باشیم و اتفاقات ناخوشایندی که رقم خورد از این مورد می‌آید ولی با آسیب شناسی و یافتن ضعف‌های تدارکات دیده شده در این میزبانی می‌توان از آن برای آینده‌ای که خیلی هم دور نیست عبرت گرفت.

به زودی شاهد حضور دو ستاره مطرح جهانی دیگر در ایران خواهیم بود. تیم فوتبال سپاهان اصفهان باید 10 مهرماه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان از الاتحاد عربستان میزبانی کند. الاتحاد تیم پرستاره‌ای است که بازیکنان مطرحی در اختیار دارد و سرشناس‌ترین‌ آنها کریم بن‌زما، ستاره اسبق رئال مادرید است که به تازگی به این تیم عربستانی پیوسته و حضورش در ایران و در شهر اصفهان می‌تواند در نوع خودش جالب توجه باشد.

از سوی دیگر تیم فوتبال نساجی هم باید میزبان یک ستاره مطرح بین المللی دیگر باشد. به دلیل عدم داشتن شرایط لازم AFC برای میزبانی در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر، نساجی ورزشگاه آزادی تهران را محل میزبانی خودش از تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا قرار داده و بدین ترتیب تیم فوتبال الهلال هم با ستاره‌های خود راهی تهران خواهد شد. مطرح ترین ستاره الهلال هم نیمار برزیلی است که یکی از برترین بازیکنان حال حاضر دنیا محسوب می‌شود و بعد از جدایی از پاریس به ریاض رفت و با پرافتخارترین تیم غرب آسیا قرارداد امضا کرده است.

این دیدار هم 10 مهر ماه برگزار می‌شود و باید دید مسئولان امر در پذیرایی از این دو ستاره بین المللی و پیشگیری از تکرار اتفاقات رخ داده در خصوص النصر و رونالدو در این دو مورد چه تدابیری خواهند اندیشید. هرچه بود رونالدو و النصر ایران را ترک کردند و تنها چیزی که باقی مانده تجربه تلخی است که باید از آن برای آینده درس عبرت گرفته شود تا دیگر شاهد مخابره تصاویر ناخوشایندی از ایران در رسانه‌های جهانی که عموماً با هدف و نیت خاصی به انعکاس اینگونه تصاویر می‌پردازند نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha