کد خبر 216647
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

جایگاه کشور در بیشتر رتبه‌بندی‌ها صعودی است/ استفاده از رتبه‌بندی‌ برای ارتقای کیفیت و اثر پژوهش

جایگاه کشور در بیشتر رتبه‌بندی‌ها صعودی است/ استفاده از رتبه‌بندی‌ برای ارتقای کیفیت و اثر پژوهش

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری‌ اطلاعات ایران (ایرانداک) تاکید کرد: باید از رتبه‌بندی‌ها در مسیر ارتقای کیفیت و اثر پژوهش و آموزش در جامعه، صنعت و دولت بهره‌برداری کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ دکتر محمد حسن‌زاده در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری در مورد رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: رتبه‌بندی‌ها در دنیا با اهداف مختلفی از جمله  مقایسه دانشگاه‌ها، رؤیت‌پذیری آن‌ها، جذب دانشجو، جذب هیئت علمی، همکاری‌های بین‌المللی، جذب منابع علمی و سیاست‌گذاری علمی و فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ موسسه رتبه‌بندی در جهان وجود دارد، اظهار کرد: در بین نظام‌های رتبه‌بندی که سال‌های ۲۰۰۳ به بعد آغاز به کار کردند، رتبه‌بندی شانگهای از همه قدیمی‌تر است و اخیراً "تاثیر تایمز" که از تایمز منشعب شده، رتبه بندی جدیدی را منتشر می‌کند.

حسن‌زاده درباره رتبه‌بندی شانگهای گفت: نظام رتبه بندی شانگهای بر اساس دانشجو یا استاد برنده جایزه نوبل یا فیلدز یا پژوهشگر پراستناد انجام می‌شود و ایران ۱۰ نماینده در آن دارد؛ در حالی که در سال ۲۰۰۹ یک نماینده داشتیم.

وی با اشاره به فراز و فرودهای کشور در نظام رتبه‌بندی تایمز اظهار کرد: در چند سال اخیر تعداد موسسات ایرانی کاهش یافته‌است. در حال حاضر کشورهای رقیب ما مثل عربستان و ترکیه فرایند مشابهی دارند و روند صعودی و نزولی را در سال‌های مختلف در این نظام‌ها طی کرده‌اند.

وی درباره نظام رتبه بندی شانگهای گفت: دانشگاه تهران در شانگهای رتبه یک کشوری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ جهانی را دارد. در رتبه بندی کیو اس شاخص مهم استفاده از نظرهای کارفرمایان است که ایران در سال ۲۰۱۱ فقط یک دانشگاه داشت که امروز به هفت دانشگاه رسیده است. عربستان ۱۶ و ترکیه ۲۵ دانشگاه رتبه بندی شده در این نظام دارند. دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول کشوری را در اختیار دارد. 

رییس ایرانداک تاکید کرد: نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز شناخته شده ترین است و حضور ایران همیشه صعودی بوده است. در سال ۲۰۲۳ ما ۶۵ دانشگاه در این رتبه بندی داریم، عربستان ۲۳ و ترکیه ۶۱ دانشگاه دارند که جایگاه ایران از این دو کشور بهتر است. 

حسن زاده در مورد رتبه بندی یورپ گفت: در نظام رتبه بندی یورپ که بر مبنای عملکرد پژوهشی رتبه بندی می کند، ۶۴ دانشگاه از ایران حضور دارند. در نظام رتبه بندی لایدن که دانشگاه ها را براساس شاخص های مختلف مانند همکاری علمی رتبه بندی می کنند، ما ۴۶ دانشگاه داریم و دانشگاه نوشیروانی بابل رتبه ۱۰۳ جهانی را در این نظام دارد.

وی افزود: نظام رتبه بندی یو اس نیوز هم به ویژه در قاره آمریکا مشهور است که دانشگاه تهران بالاترین رتبه ملی را در این نظام دارد. 

حسن زاده ادامه داد: در نظام رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان که در رقابت با شانگهای رتبه بندی می کند، ۱۸ دانشگاه ایران حضور دارند. در نظام رتبه بندی سی. دبلیو. یو روند صعودی را از سال ۲۰۱۸ شروع کرده و در حال ادامه آن هستیم. 

وی گفت: در نظام رتبه رتبه بندی سایمگو که بر اساس الزویر رتبه بندی می‌کند، ۱۹۴ موسسه داریم. 

رییس ایرانداک درباره کاهش رتبه دانشگاه‌ها در نظام وبومتریکس گفت:   رتبه دانشگاه‌های ایران در این نظام به دلیل فقدان دسترسی به اینترنت کاهش یافته است و از تعداد  ۶۹۴ موسسه در این نظام به ۴۴۰ موسسه رسیدیم‌.

وی تاکید کرد: جایگاه دانشگاه‌های کشور در بیشتر رتبه‌بندی‌ها صعودی است و انتظار م‌ی‌رود با تلاش روسای دانشگاه‌ها این روند حفظ و بهبود پیدا کند. 

وی خاطر نشان کرد: باید رتبه‌بندی‌ها را در مسیر ارتقای کیفیت و اثر پژوهش و آموزش در جامعه، صنعت و دولت بهره‌برداری کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha