کد خبر 216622
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰

«حیات»به مناسبت سالروز حمله تروریستی به برج های دوقلوی آمریکا گزارش می دهد؛

11 سپتامبر؛ آغاز تروریسم یا برای تروریسم

11 سپتامبر؛ آغاز تروریسم یا برای تروریسم

۲۲ سال از حادثه تروریستی برج های دوقلو تجارت جهانی ایالات متحده آمریکا توسط القاعده می گذرد که بیش از ۳ هزار کشته و ۲۵ هزار زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مصادف با ۲۰ شهریورماه سال ۱۳۸۰ بود که جهان با حمله تروریستی به برج های دوقلوی تجارت جهانی ایالات متحده آمریکا متعجب شد. القاعده و در راس آن اسامه بن لادن قرار داشت که با طراحی های از پیش تعیین شده دست به چنین حمله ای زدند که پس از گذشت  ۲۲ سال از آن اتفاق هنوز واشنگتن متاثر از آن است. این حملات حدود ۳ هزار کشته در پی داشت و ۲۵ هزار نفر از شهروندان عادی از بیش از ۹۰ کشور مجروح شدند. این حمله بزرگترین خسارت بیمه ای در تاریخ بود زیرا بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار خسارت بیمه ای بر جای گذاشت.

حدودا ۴۳۰ شرکت ساختمان تجارت جهانی را اجاره کرده و در آن مستقر بودند. این بنا شامل  دفاتر، هتل، مرکز اطلاعات، پارکینگ‌های چند طبقه با دو هزار جایگاه پارک و یک میدان بزرگ بود که در قسمت زیرین این ساختمان ورودی تونل خط آهن به شهر نیوجرسی و همچنین ایستگاه‌های سه خط مترو قرار داشت. 

سقوط آزاد تجارت جهانی

رییس جمهور وقت آمریکا در آن سال، جرج بوش پسر بود که طبق برنامه قبلی، در صبح روز حادثه برای شرکت  در مراسم کتابخوانی در مدرسه ای به آنجا رفته بود. زمانیکه یکی از دانش آموزان مشغول کتاب خوانی بود خبر حمله تروریستی را به وی دادند که البته خونسردی رئیس جمهور آمریکا در زمان شنیدن این خبر نیز جالب بود که بعدها برایش دردسرساز شد.

بوش در ۲۱ سپتامبر در کنگره هم سخنرانی مهمی انجام می دهد که همان موضوعات سخنرانی قبلی را با جزئیات بیشتری توضیح می دهد. ۲۶ روز بعد یعنی ۷ اکتبر ۲۰۰۱ جنگ خونین افغانستان آغاز می شود، اگر به جدول میزان افزایش محبوبیت بوش نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که در نظرسنجی مؤسسات گوناگون افزایش محبوبیت وی بعد از سخنرانی ۱۱ سپتامبر، سخنرانی ۲۱ سپتامبر و شروع جنگ است.جورج بوش با سوء استفاده از احساسات مردم جنگ هایی را شروع کرد تا از اعتبار و محبوبیتی که برای وی به وجود آمده بود در این راه استفاده کند و از طریق آن بتواند در انتخابات دور بعد هم پیروز شود.

 ۱۹ تروریست چهار هواپیما را که از فرودگاه بین‌المللی لوگان، فرودگاه بین‌المللی دالس واشینگتن و فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک به مقصد فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در پرواز بودند، می دزدند. دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و دیگری در پنسیلوانیا سقوط کرد. این هواپیما احتمالاً به قصد تخریب ساختمان کاخ سفید ربوده شده بود. اما به دلیل تأخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما موفق به این اقدام نشد.
جزئیات ماجرای ربودن هواپیما به شرح ذیل است؛

در تاریخ ۱۱ سپتامبر پرواز شماره ۱۱ آمریکن ایرلاینز که یک هواپیمای مسافربری بود توسط ۵ عضو گروهک تروریستی القاعده ربوده شد این پرواز ساعت ۷:۵۹ دقیقه از مبدا فرودگاه بین المللی لوگان بلند شد و قرا بود در لس آنجلس به زمین بنشیند که فردی به نام محمد عطا که خلبانی آموزش دیده بود کنترل پرواز را بدست گرفت و هواپیما را به سمت ساختمان شمالی هدایت کرد و در نهایت در ساعت ۸:۴۶:۴۰ صبح به وقت محلی هواپیما را به برج شمالی مرکز تجارت جهانی می کوباند.

یکی دیگر از هواپیماها، پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاینز بود که رهبر هواپیما ربایان، فردی به نام مروان الشحی که تبعه امارات متحده عربی و عضو گروهک تروریستی القاعده بود که هواپیما را ، به سمت قسمت برج جنوبی مرکز تجارت جهانی هدایت کی کند که این برج پس از ۵۶ دقیقه و با انفجار بمبی در قسمتی از هواپیما فرو می‌ریزد و تمامی مسافران، خدمه و هواپیماربایان آن کشته می شوند.

پرواز شماره ۷۷ امریکن ایرلاینز دیگر هواپیما از ۴ هواپیمای ربوده شده بود که در حادثه روز ۱۱ سپتامبر حمله تروریستی انجام داد این پرواز در ساعت ۸:۲۰ دقیقه فرودگاه واشنگتن را به مقصد لس آنجلس ترک کرد ولی در ساعت ۸:۵۰ دقیقه توسط اعضای القاعده ربوده شد هواپیماربایان پس از تغییر مسیر پرواز در نهایت راس ساعت ۹:۳۷:۴۶ صبح به وقت محلی هواپیما را به دیوار غربی پنتاگون می کوبند، این حمله انتحاری، ۱۸۹ کشته داشت که از این تعداد ۶۹ نفر همه سرنشینان هواپیما بودند. 

هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ آخرین هواپیما از ۴ هواپیمای ربوده شده بود این هواپیما روزانه از فرودگاه بین‌المللی نیوآرک، نیوجرسی به فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو، کالیفرنیا پرواز داشت ولی آن روز اعضای القاعده آن را ربودند و هواپیماربایان پس از ۴۶ دقیقه پس از شروع پرواز به کابین خبان حمله کرده، ولی خلبان و کمک خلبان با غیرفعال کردن خلبان خودکار اقدام به جلوگیری از ربوده شدن هواپیما کردند ولی با این حال فردی به نام زیاد جراح که اصالتا لبنانی بود کنترل هواپیما را بدست گرفته و قصد داشت که هواپیما را به کاخ کنگره آمریکا بکوبد ولی عملیات با شکست مواجه شد و در نهایت  در مزرعه‌ای در شنکسویل ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

سیف العدل فرمانده نظامی القاعده گفته بود که هدف اصلی ما کوبیدن سر مار در لانه‌اش است تا غرورش نابود شود. الحمدلله بخشی از این هدف تحقق‌یافته است. حملات موفق راه را برای زدن برج‌های دوقلو باز کرد. مردم تغییر ناگهانی را احساس کردند. این شیوه کار ما را برای وارد آوردن ضربات پی‌درپی بر پیکر او و تحلیل بردن قوایش است تا بتوانیم او را تکه پاره کنیم. این کار اعتبار ما را در بین مردم خودمان و مردم جهان افزایش می‌دهد.


محمد عطا دیگر رهبر هواپیماربایان قبل از حمله متنی از خود به جا گذاشت که در آن نوشته بود: کسی برای من گریه نکند. جیغ‌ و داد نکند. لباسش را پاره نکند و بر صورت خود نزند. این‌ها حرکاتی ابلهانه است.

حادثهٔ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعهٔ جهانی به دنبال داشته‌است. پس از این واقعه بود که دولت ایالات متحده، کارزار «جنگ جهانی علیه تروریسم» به راه انداخت و همین امر، زمینه‌ساز حمله به عراق و حملات دیگر پس از آن شد. کارزاری که تلفات آن چندین برابر صدمه دیدگان این واقعه بود و باب اتفاقات تروریستی را فراخ‌تر کرد.

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی  به وضعیت فعلی تروریسم در جهان پرداخته که از نظر این اندیشکده اگرچه سران اصلی القاعده همچون بن لادن، الظواهری و سیف العدل از بین رفته یا به شدت تضعیف یا دستگیر شده‌اند اما متأسفانه ایدئولوژی و انگیزه مورد حمایت القاعده به همان اندازه قوی است. به عنوان مثال، در حال حاضر گروه‌های تروریستی سلفی جهادی که توسط وزارت خارجه آمریکا به عنوان سازمان های تروریستی خارجی تعیین شده‌اند، نسبت به ۱۱ سپتامبر چهار برابر شده‌اند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha