کد خبر 213594
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

رئیس موسسه استنادی علوم جهان اسلام:

تحریم‌های ظالمانه مانع از مشارکت‌های علمی پژوهشگران ایرانی با دانشگاه‌های خارجی نشد

تحریم‌های ظالمانه مانع از مشارکت‌های علمی پژوهشگران ایرانی با دانشگاه‌های خارجی نشد

 رئیس موسسه استنادی علوم جهان اسلام گفت: مشارکت بین‌المللی پژوهشگران و دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های جهان با وجود تحریم‌های ضالمانه به خوبی شکل گرفته و در آخرین رتبه‌بندی انجام شده ایران از این نظر در جایگاه ۲۲ جهان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سید احمد فاضل‌زاده حقیقی افزود: این ارتباطات علمی برآمده از توان پژوهشگران ایرانی است و باید با اهتمام ویژه این مشارکت‌های علمی بین المللی را تقویت کرد.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌هایی که مرجعیت علمی را در دنیا رقم می‌زند شاخص استنادات به مقاله‌های علمی نمایه شده است که در این زمینه بر اساس آمار ۲۰۲۳ اسکاپوس ایران جایگاه ۱۵ جهان را دارد.

رئیس موسسه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران در ۲ سال گذشته، بیان کرد: شمار دانشمندان ایرانی که در جمع یک درصد پراستنادهای جهان قرار گرفتند در پایان ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۲۳ درصد و دانشمندان ۲ درصد پر استناد نیز در این مدت ۱۴ درصد رشد داشت.

فاضل‌زاده حقیقی یادآور شد: سال ۱۴۰۱حدود ۸۴۰ دانشمند ایرانی در جمع یک درصد پراستناد و یکهزار و ۹۴۱ نفر در جمع ۲ درصد دانشمندان پر استناد دنیا جای گرفتند. 

تحریم‌های ظالمانه مانع از مشارکت‌های علمی پژوهشگران ایرانی با دانشگاه‌های خارجی نشد

وی عنوان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیش از سه هزار نشریه سه هزار نشریه علمی سطح کشور را رصد و نمایه می‌کند که برای سایر کشورهای اسلامی نیز قابل استقاده است.

رئیس موسسه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پیش از دولت سیزدهم ۱۰۰ نشریه وزارت علوم مربوط به دانشگاه‌های کشور در پایگاه اسکاپوس نمایه می‌شد که در ۲ سال اخیر ۴۳ نشریه به اینشمار افزوده شده که رشد قابل توجهی است و از این شمار ۱۲ مورد به زبان فارسی منتشر می‌شود.

فاضل‌زاده حقیقی یادآور شد: در مجموع ۲۵۰ نشریه ایرانی در سطح بین المللی نمایه می‌شود که مربوط به دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دیگر مراکز علمی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha