کد خبر 212357
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴

یادداشت/ سعید رضی‌پور

ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم

ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم

فوتبال ایران به دلیل مقاومت در استفاده از تکنولوژی خودش را در چالش یک جنجال جدید قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ لیگ برتر فوتبال ایران آغاز شد و دوره بیست و سوم از این مسابقات آغاز شد تا بار دیگر رقابت، هیجان، جنجال، حاشیه و درگیری را میان تیم‌ها، کادرفنی، بازیکنان و هواداران شاهد باشیم. اگرچه بخشی از این درگیری و جنجال‌ها در ذات و ماهیت این رشته ورزشی است ولی عمده آن در فوتبال ایران که خصوصاً میزان جنجال‌ها بیشتر از استاندارد جهانی است مربوط به سو مدیریت مسئولان ذیربط در فدارسیون و کمیته‌های تابعه آن است که تلاشی در جهت تغییر این روند و بهبود آن مطابق حرکت فوتبال روز دنیا از آنها دیده نمی‌شود.

عمده مشکلات و درگیری‌های فوتبال ایران مربوط به مسائل داوری و اشتباهات تاثیرگذار آن است. سطح داوری در فوتبال ایران دچار تنزل شده و اشتباهات تاثیرگذار در این رشته ورزشی به حدی زیاد شده که خود فدراسیون نشین‌ها به تغییر نتایج تعداد قابل توجهی از مسابقات از این بابت معترف هستند ولی تلاشی که می‌شود برای بهبود آن با به خدمت گرفتن تکنولوژی و ورود VAR صورت داد در آنها دیده نمی‌شود.

در روز چهارشنبه که شاهد اولین روز از رقابت‌های لیگ برتر بودیم، تیم فوتبال پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر در ورزشگاه آزادی میزبان آلومینیوم اراک بود و موفق شد در شرایطی با یک گل به برتری 3 امتیازی برسد که اعتراض زیادی به نا سالم بودن این گل صورت گرفته و خیلی‌ها آن را آفساید می‌دانستند.

حتی یحیی گل‌محمدی در نشست خبری معترف شد که نعمتی در موقعیت آفساید پاس سروش رفیعی را دریافت کرده ولی به دلیل میلیمتری بودن آن، طبق قانون دست داور برای آزادی دادن به مهاجم در حال حمله باز است که این صحبت‌ها جنجال‌ها و اعتراض‌ها را به گل سرخپوشان مقابل آلومینیوم تشدید کرد.

فوتبال ایران سال‌هاست اتهام جانبداری از تیم‌ها را متحمل می‌شود ولی تلاشی برای بیرون رفت از این اتهام صورت نمی‌دهد و هر تیمی که بازنده رقابت است و بعضاً اشتباهات داوری و سایر تصمیمات را هم علیه خود می‌بیند سلامت فوتبال ایران را زیر سوال می‌برد. از طرفی هزینه‌های هنگفت و گزاف باشگاه‌ها برای موفقیت و قهرمانی وقتی با اشتباهات داوری روبرو می‌شود به نوعی باعث می‌شود به آنها هم تا حدی بابت اعتراض به این مسائل حق بدهیم. مشکلاتی که فقط با ورود تکنولوژی VAR قابل حل و رفع و رجوع است ولی گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

گل مشکوک به آفساید پرسپولیس شروعی بود بر فصل سختی که انتظارش را داشتیم و حالا در ادامه با افزایش تعداد صحنه‌های مشکوک این چنینی جنجال و آشوب و تنش در فوتبال ایران اوج می‌گیرد و افزایش پیدا می‌کند و این التهاب فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده و آن را از فضای فنی خودش دور می‌کند و به احتمال زیاد در ادامه با این اشتباهات و صحنه‌های مشکوک اتفاقات ناخوشایند فصل‌های گذشته تکرار خواهد شد.

VAR هرچقدر هم هزینه بردار باشد در میان پول‌ها و رقم‌هایی که در فوتبال ایران جابجا می‌شود عدد قابل توجهی نیست و وقتی می‌شود یک بار با پرداخت چنین هزینه‌ای به برقراری عدالت بیشتر در فوتبال کمک کرد مشخص نیست چرا در خصوص آن تا این اندازه تعلل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha