کد خبر 212263
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۵

«حیات» از افزایش توان دفاعی ایران در خلیج فارس با الحاق موشک کروز فراصوت گزارش می‌دهد؛

رو در رو با دشمن؛ فراتر از صوت

رو در رو با دشمن؛ فراتر از صوت

در طی سال جاری و با وجود اینکه هنوز سال 1402 به نیمه خود نرسیده است که خبرهای خوشی از توان موشکی کشور به گوش رسید به گونه ای که رسانه ها خبر از دستیابی ایران به فن آوری موشک کروز سوپرسونیک می دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ افزایش و تقویت قدرت دفاعی و ایجاد بازدارندگی در برابر هرگونه تهدید خارجی یکی از مهمترین مولفه های تعریف شده در دکترین دفاعی ایران است که این مهم مطابق با تمام معاهدات بین المللی بوده و ایران بارها اعلام کرده که توان موشکیش را برای حفظ صلح و آرامش در کشور، منطقه و جهان به کار خواهد برد.

در شرایطی این افزایش توان رزم دفاعی در ایران در دستور کار قرار گرفته و باعث شده تا از لحاظ قدرت موشکی به جایگاه مناسبی در جهان دست پیدا کند که بسیاری از کشورهای دنیا با صرف هزینه های سنگین به دنبال رسیدن به این قله از فن آوری دفاعی هستند.

امروز در شرایطی ایران می تواند از منظر توان نظامی در منطقه غرب آسیا حرف اول را بزند که نیروهای مسلح آن طی بیش از 40 سال گذشته با تحریم های گسترده که عموما توان دفاعی را مورد هدف قرار داده بودند، رو به رو گردید. اتکا به توان داخلی و بهره گیری مناسب از تخصص دانشمندان ایرانی باعث شد تا چنان پیشرفتی در حوزه دفاعی ایجاد شود که با وجود تمام دسیسه ها ایران معادلات را بر هم زده و توازن قدرت را تحت الشعاع نفوذ خود قرار دهد.

ایران در مدار موشک هایپرسونیک

رو در رو با دشمن؛ فراتر از صوت

در طی سال جاری و با وجود اینکه هنوز سال 1402 به نیمه خود نرسیده است خبرهای خوشی از توان موشکی کشور به گوش می رسید به گونه ای که در تاریخ 16  خرداد اولین تصاویر از موشک هایپرسونیک و یا همان موشک فراصوت «فتاح» به عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخابره شد. این موشک بالستیک نسبت به دیگر نمونه های موجود از این قابلیت برخوردار است که سرعتی چند برابر سرعت صوت داشته و می تواند یک هزار و چهارصد کیلومتر را طی چهارصد ثانیه طی و هدف مورد نظر را به طور کامل نابود نماید.  رادار گریز بودن و عبور با کمترین مشکل از سامانه های پدافندی همچون گنبد آهنین باعث شده تا سامانه های راداری و پدافندی که امروز در دنیا مورد استفاده قرار میگیرند قادر به مقابله با این موشک نباشند.

دستیابی ایران به فن آوری موشک کروز سوپرسونیک

بعد از گذشت چیزی حدود دو ماه از رونمایی موشک پیشرفته فتاح حالا خبرهایی در خصوص دستیابی ایران به فن آوری موشک کروز سوپرسونیک به گوش می رسد. موشکی که رسانه ها اعلام کرده اند که در مرحله تست قرار دارد و می توان آن را  نسل جدیدی از موشک های کروز ایرانی دانست.

حال سوال اینجاست که چرا ایران تا این حد به تقویت و پیشرفت در حوزه موشک های کروز اهمیت می دهد. پاسخ به این سوال را می توان در مشخصات این رسته از موشک ها جستجو کرد.

یکی از مهمترین ویژگی موشک کروز هدایت شوندگی آن است و از این قابلیت برخوردار است که از راه دور کنترل گردد. مشخص بودن هدف و قابلیت پیگیری آن تا انهدام از دیگر خصوصیت های منحصر به فرد این دست از موشک ها به حساب می آید و می توان آن را نقطه قوت کروز نسبت به موشک های بالستیک دانست. از سوی دیگر موشک کروز را می‌توان از زمین، دریا، هوا، ناو جنگی، کشتی جنگی و زیردریایی نیز شلیک کرد.

رو در رو با دشمن؛ فراتر از صوت

این موشک‌ دارای سیستم‌ هدایت‌ کننده ماهواره‌ای بوده که برای بینایی بیشتر مبتنی بر GPS عمل می کند. موشک‌های کروز را باید موشک هایی برای حرکت در سطح پایین است که با استفاده از این تاکتیک می توانند خود را از چشم سیستم های راداری پنهان نگاه داشته و سیستم های ضد موشکی در مواجهه با آنان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

حال سوال اینجاست که موشک سوپرسونیک و موشک هایپرسونیک به چه معنی هستند؟

با توجه به تعاریف به کار رفته در صنعت هوانوردی سوپرسونیک و هایپرسونیک اصطلاحاتی هستند که در توصیف سرعت اجسام به کار می رود. هر دو این کلمات به سرعت فراتر از صوت اشاره دارند. در همین رابطه نسبت سرعت اجسام به سرعت صوت با عدد «ماخ» توصیف می‌شود، از همین رو یک ماخ برابر سرعت صوت، یعنی حدود 343 متر بر ثانیه است. برابر این تعریف اجسامی که زیر یک ماخ سرعت دارند «ساب‌سونیک»، اجسامی که بین یک تا 5 ماخ سرعت دارند «سوپرسونیک» و اجسامی که بیش از 5 ماخ سرعت دارند «هایپرسونیک» نام‌گذاری می‌شوند.

بر این اساس موشک بالستیک فتاح در رده تعریف شده تعریف می شود. حالا با دست یابی نظام جمهوری اسلامی ایران به موشک های کروز سوپرسونیک و هایپرسونیک این پیام به دشمنان مخابره می شود که در صورت هرگونه کج اندیشی مقابله با آنها با سرعتی 5 برابر سرعت صوت رقم خواهد خورد.

افزایش توان دفاعی در خلیج فارس

در شرایطی که اگر موشک کروز سوپرسونیک بعد از گذراندن مراحل تست به واحدهای نظامی نیروهای مسلح الحاق شود باید چشم انتظار افزایش توان دفاعی در خلیج فارس بود و به این نقطه امن دست یافت که اهداف متخاصم از تیر رس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درو نخواهند ماند.

باید توجه داشت که الحاق موشک‌ کروز فراصوت زمینه ساز کاهش زمان واکنش ایران در برابر هرگونه تهدیدی خواهد بود و باعث خواهد شد تا نیروی متخاصم امکان واکنش را نداشته باشد.

گفتنی است همزمان با انتشار خبر تست موشک کروز سوپرسونیک از سوی ایران رسانه های غربی نسبت به آن واکنش نشان داده و تحلیل هایی در این زمینه ارائه کردند. در همین خصوص خبرگزاری رویترز با اعلام اینکه «ایران می‌گوید فناوری ساخت موشک کروز مافوق صوت را در اختیار دارد»، نوشت: اعلام این خبر احتمالا نگرانی‌های غرب درباره توانایی‌های موشکی ایران را تشدید می‌کند.

رویترز در ادامه نوشت: این خبر چند روز پس از گزارش‌هایی مبنی بر ورود بیش از 3000 ملوان و تفنگداران دریایی آمریکایی به ۲ کشتی جنگی آمریکایی در دریای سرخ برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: به رغم مخالفت آمریکا و اروپا، ایران اعلام کرده است برنامه موشکی «دفاعی» خود را بیشتر توسعه خواهد داد.

شبکه خبری الجزیره نیز در واکنش به دستیابی ایران به موشک‌های کروز فراصوت نوشت: در بحبوحه تنش‌های ایران و آمریکا، ایران اعلام کرد فناوری ساخت موشک‌های کروز مافوق صوت را در اختیار دارد.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha