کد خبر 206152
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

سوگ مشهدالرضا در غم شهادت جوادالائمه (ع)

سوگ مشهدالرضا در غم شهادت جوادالائمه (ع)

همزمان با سالروز شهادت امام محمدتقی(ع)، فرزند برومند امام هشتم (ع)، مشهدالرضا زانوی غم بغل گرفته و حرم مطهر رضوی سیاه‌پوش شده و در حزن و اندوهی سنگین فرو رفته است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ دیشب نیز به مناسبت شب شهادت جوادالائمه (ع) شماری از هیات‌های مذهبی شهر مشهد پس از نماز مغرب و عشا به عزاداری پرداخته و همراه با جمعیت زائران و مجاوران سوگوار فاصله میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی را سینه‌زنان طی کردند.

امروز در سالروز شهادت امام محمدتقی (ع) نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در رواق امام خمینی(ره) برای جمعیت عزادار سخنرانی خواهد کرد.

به مناسبت شهادت امام جواد(ع) جای جای مشهد و از جمله صحن و سراهای حرم امام رضا(ع) حال و هوای خاصی دارد و یکپارچه سیاه پوش است و زائران و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آمده‌اند تا ضمن زیارت امام مهربانی ها، شهادت فرزندش را به آن بزرگوار تسلیت بگویند.

چند زائر با حالتی غمزده رو به گنبد طلایی امام هشتم (ع) با چشمانی اشکبار راز و نیاز می کنند که در میان آنان جوانکی، با حزنی که در صدایش موج می زند، زمزمه می کند: "وقتی که قلبم، از تو حاجت می‌خواد/ میام بسویت سمت باب الجواد/ همیشه لطف تو رو، در زندگی دیدم/ نذار که رنگ غم بگیره امیدم، به حرمت جوادت قسمت میدم"....

برای امام نهم (ع) القاب مختلفی ذکر کرده اند که هر یک بیانگر ویژگی های اخلاقی و روحی، برجستگی‌های معنوی، رفتاری، فضایل و کمالات انسانی است که ایشان را از دیگران ممتاز می‌ساخته است. آن حضرت باتقواترین فرد اهل زمان خود بود و کسی در جود و بخشش به پایه آن حضرت نمی رسید.

نام آن حضرت "محمد" بود، اما به دلیل بخشندگی، به "جواد" و به دلیل تقوای زیاد به "تقی" مشهور شدند. آن بزرگوار ۱۷ سال امامت کردند که دوران امامت ایشان با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود.

امام جواد(ع) برای تربیت شیعیان و مسلمانان در زمینه‌های مختلف اخلاقی و تربیتی، بیاناتی دارند که توجه و عمل به آنها شایسته و لازم است.

از جمله امام محمدتقی(ع) مسلمین را از به تاخیر انداختن توبه، امروز و فردا کردن، اصرار بر گناه و ایمن شدن از مکر خدا برحذر می دارد و مومن را به سه نیاز واقعی اش توجه می دهد که توفیق خدایی، واعظ نفسانی و قبول نصیحت است، و برای هر چیزی زینتی می‌شمرد و از متوجه شدن انحصاری به زینت‌های مادی هشدار می دهد.

آن حضرت می‌فرماید: توبه بر چهار پایه استوار است "پشیمانی به دل، استغفار به زبان، و جبران با اعضا و جوارح و تصمیم بر اینکه فرد به گناه باز نگردد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، پیش از این طی سخنانی در خصوص سیره تربیتی حضرت جواد گفته بود: شناخت موقعیت خاص امام محمدتقی(ع) در اوضاع سیاسی آن روز یکی از مباحث مهم مطرح شده در روز شهادت حضرت به شمار می رود.

آیت الله سید احمد علم الهدی با بیان اینکه بنی امیه دشمن ائمه(ع) بودند، افزود: آنها به عنوان دشمن در مقام کینه توزی و انتقام به عزیزان پیامبر(ص) و ائمه(ع) ظلم می‌کردند که اوج این ظلم را یزید در مقابل سیدالشهدا(ع) انجام داد.

وی اظهار داشت: جنایت بنی‌عباس بدتر از بنی‌امیه بود. آنها هم نسبت به ائمه(ع) دشمنی نشان می‌دادند و بر اساس اینکه امامان معصوم(ع) را رقیب قدرت خود می‌دیدند و هم اینکه می‌خواستند مقام امامت و فضیلت آنها را در استخدام حکومت جابرانه خود درآورند، با ائمه(ع) دشمنی می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مامون می‌خواست امامت را در خلافت ادغام کند تا جریانی به نام امامت در بین مسلمانها مطرح نباشد که با تدبیر امام هشتم(ع) و با قدرت سیاسی بالایی که امام رضا(ع) به خرج داد، نه تنها نتوانست به هدف خود برسد، بلکه میدان برای توسعه امامت و ترویج آن به وسیله آن حضرت باز شد.

آیت الله علم الهدی افزود: با حسن تدبیر امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و استفاده از فضاهایی که مامون ایجاد کرده بود، مساله امامت و تشیع در امت اسلام رسمی شد و به یک جریان عظیم در حال توسعه تبدیل شد.

وی با اشاره به خصوصیات سیاسی امام جواد(ع) که در حرکت های اجتماعی تاثیر داشته است، تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی آن حضرت، پیگیری مجاهدانه نسبت به حرکت انقلابی امام رضا(ع) در ترویج و توسعه تشیع بود.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: آن حضرت تمام موقعیت کشوری و نظامی که به خاطر وابستگی به حکومت مامون در اختیار داشت را برای توسعه تشیع به کار برد و دامنه تشیع در هیچ زمان دیگری به اندازه دوران امامت امام جواد(ع) توسعه نیافت.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) در هشت سالگی به امامت رسیدند، گفت: آن حضرت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند که بین امامان، جوان‌ترین امام هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: رشد و توسعه تشیع در زمان امام جواد(ع) به حدی رسید که هیچ جریانی نمی‌توانست با آن مقابله کند و پس از ایشان، در زمان امام دهم و امام حسن عسکری(ع) خفقان عظیم و سیاهی به وجود آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha