کد خبر 205745
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷

تل‌آویو نگران ابومازن است؟

تل‌آویو نگران ابومازن است؟

در همان روزی که محمودعباس معروف به ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پکن مشغول دیدار با سران چین بود، انتشار خبری درباره وضعیت سلامتی او در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ در همان روزی که محمودعباس معروف به ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پکن مشغول دیدار با سران چین بود، انتشار خبری درباره وضعیت سلامتی او در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. نخستین خبر درباره وضعیت سلامتی محمودعباس را رسانه عبری زبان یدیعوت آحارانوت در تل‌آویو منتشر کرد و در آن به نقل از شنیده‌ها مدعی خبرهای ضدونقیض درباره سلامتی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد. این رسانه صهیونیستی در عین حال ریاست محمودعباس بر تشکیلات خودگردان را ستود و او را کسی معرفی کرد که فلسطینی‌ها را به مبارزه دعوت نمی‌کند.

البته مسئله وضعیت سلامتی محمودعباس تاکنون بارها از سوی رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته و در مواردی حتی تشکیلات خودگردان ناگزیر به تکذیب خبر فوت او شده است. ازجمله در خرداد 1397، «اسامه القواسمی»، سخنگوی فتح همه خبرها مبنی بر فوت محمود عباس را تکذیب کرد و آنها را شایعه خواند. در آن زمان هم شایعه فوت محمودعباس از سوی شبکه 10تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شده بود.

محمودعباس اکنون 87ساله است و از سال 2005 یعنی از حدود 19سال پیش تاکنون سکان ریاست تشکیلات خودگردان را پس از فوت یاسر عرفات در اختیار دارد. در سال 2005 قرار بود او برای یک دوره 4ساله رئیس تشکیلات خودگردان باشد، اما از آن سال تاکنون توانسته با برهم زدن زمینه‌های لازم، مانع برگزاری انتخابات‌ برای تعیین جانشین خود شود. اختلافات او با سایر گروه‌های فلسطینی و مقاومت فلسطین یکی از مهم‌ترین دلایل عدم‌برگزاری انتخابات در فلسطین عنوان شده است.

عباس در عین حال، بازیگر مطلوب تل‌آویو در تحولات فلسطین است. او دیدارهای متعددی را با مقامات صهیونیستی طی سال‌های گذشته داشته است. ازجمله در سال 2007با ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و در سال 2011و پس از آن در چند نوبت با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و سال گذشته در اوج درگیری‌ها در کرانه باختری، عباس به دیدار «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در خانه شخصی او در بیت‌المقدس رفت. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در کتاب خاطرات خود به شخصیت به‌شدت مضطرب محمودعباس در مواجهه با تهدیدات اشاره کرده است.

تاکنون به‌صورت رسمی خبری درباره بیماری محمودعباس منتشر نشده و آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بیشتر گمانه‌زنی است. همچنین با توجه به سفر محمودعباس به چین به‌نظر نمی‌رسد که رئیس تشکیلات خودگردان از نظر سلامتی با مشکل خاصی روبه‌رو باشد، از این‌رو شاید انتشار خبرهای مرتبط با سلامتی محمودعباس به‌ویژه از سوی رسانه‌های صهیونیستی بیشتر با هدف گمانه زنی‌ها درباره جانشینان احتمالی او صورت می‌گیرد. عباس اگرچه شخصیت مناسبی برای صهیونیست‌هاست، اما رهبران تل‌آویو از هم‌اکنون نگران دوره پس از عباس هستند. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی دوست دارد «حسین‌الشیخ»، دبیر کمیته اجرایی ساف یا «ماجد فرج»، رئیس سرویس اطلاعات عمومی فلسطین جانشین عباس شوند زیرا هر دو مانند عباس با مقاومت مسلحانه نیروهای فلسطینی کاملا و به‌طور قاطع مخالفند. پیش‌تر نیز «یسرائیل زئیو»، رئیس سابق بخش عملیات در ارتش اشغالگر اسرائیل درباره فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین پس از عباس هشدار داده و حضور عباس را فرصت ارزشمند تل‌آویو توصیف کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha