کد خبر 204558
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

حجت الاسلام موسوی متقی در گفتگو با «حیات»:

آمار وقف از 700سال گذشته تاکنون / بهترین تبلیغ و ترویج وقف، عمل به اجرای نیت واقف است

آمار وقف از 700سال گذشته تاکنون / بهترین تبلیغ و ترویج وقف، عمل به اجرای نیت واقف است

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از آمار وقف 700 سال گذشته تاکنون در ایران خبر داد. 

حجت الاسلام سید محمدکاظم موسوی متقی مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: رهبر انقلاب در یکی از دیدارهایی که در سال 1394 با مدیران سازمان اوقاف داشتند یک جمله خوب فرمودند که «بهترین تبلیغ و ترویج وقف، عمل به اجرای نیت واقف است»؛ وقتی مردم ببینند که نیت موقوفه به شکل خوب ومنظم اجرا می‌شود به نهاد وقف و سازمان اوقاف اعتماد و همچنین رغبت پیدا می‌کنند که اموال خود را وقف کنند.

اجرای صحیح و درست نیت واقف

وی افزود: اگر مردم ببینند جایی در حق موقوفه اجحاف صورت گرفته و آن‌طور که باید منابع موقوفات در جای مناسب هزینه نشود، اعتمادشان از سازمان اوقاف و نهاد وقف سلب می شود و انگیزه ای برای وقف ایجاد نمی شود.

حجت الاسلام موسوی متقی گفت: به عنوان مدیر فرهنگی سازمان اوقاف و دیگر همکارانم در زمینه وقف هر اندازه در تلویزیون، رسانه و تریبون‌ها مصاحبه و تبلیغ داشته باشیم، هر میزان که درباره حسنات وقف حرف بزنیم همه این‌ها به اندازه 2 قدم کار عملی و اجرایی نمی‌شود که آن اجرای صحیح نیت واقف است.

درباره جهاد تبیین

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای جهاد تبیین در بخش فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: جهاد تبیین یعنی روشنگری، اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم نسبت به آن موضوع خاص، اگر سازمان اوقاف قصد موفقیت دارد باید از فرآیند اجرای نیات، مردم را آگاه کند؛ به عنوان مثال زمین کشاورزی، ساختمان، آپارتمان و...چنانچه نیت وقف آن ایتام است و یا برای موارد به کار می‌رود، لازم است میزان درآمدشان اعلام شود و جزء به جزء موارد و هزینه هایی که در زمینه های مختلف اعم از مباحث مدیریتی، نظارتی، اجرای نیات و  ... هزینه می شود را اطلاع رسانی کنند.

کار عملی اثر خود را نشان می‌دهد

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی این سازمان در اجرای وقف گفت: در سازمان اوقاف چند کار کوچک انجام داده‌ایم که بازخورد بسیار خوبی داشت، یکی از این کارها موقوفاتی مرتبط با اعزام  زائران حرم امام رضا (ع) بود، البته پیش از این نیز، فعالیت ها به صورت پراکنده و اداری انجام می‌شد، این اقدام به صورت سراسری در کل کشور صورت گرفت، در این برنامه زائران از مبدا تا مقصد همراهی شدند و افراد در بهترین هتل پذیرا و برنامه های فرهنگی متنوعی برایشان برگزار شد.

حجت الاسلام موسوی متقی افزود: مستندی نیز در خصوص زائران دعوت شده به مشهدالرضا (ع) ساخته شد و در شب شهادت امام رضا (ع) به روی آنتن صدا و سیما رفت.

وی ادامه داد: یکی از موارد قابل توجه در این طرح پیرمردی حدود 80 ساله که منزلش در سبزوار بود برای اولین بار به حرم امام رضا (ع) عازم شد، نکته قابل توجه این بود که محل سکونتش تا مشهد حدود 250 کیلومتر فاصله داشت اما تا به حال به مشهد نرفته بود و با اجرای این طرح زائر حرم امام رضا (ع) شد و در سه شب در بهترین هتل مهمان بود.

اجرای طرح مهر تحصیلی مورد تشویق دفتر مقام معظم رهبری قرارگرفت

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه موقوفاتی برای حمایت از دانش آموزان  بی بضاعت داریم که البته این طرح قبل و بعد از انقلاب نیز اجرای نیات می شد. خداراشکر اوقاف در این موارد بسیار مقید است که هزینه ها اشتباهی جابجا نشوند و در جای درست خرج شود؛ با توجه به منابع  موقوفات سازمان با کارخانه‌های تولید کننده مداد، خودکار و لوازم التحریر که محصولاتشان کیفیت خوبی دارند برای کمک به افراد نیازمند صحبت کرد، زمانی که کارخانه داران از نیت ما آگاه شدند 30 درصد هزینه را خودشان تقبل کردند، دفترچه‌ها و لوازم التحریر را با طرح های اسلامی و عکس شهدا طراحی کردیم و با بهترین کیفیت ها به نیازمندان و مناطق محروم بخشیدیم.

وی افزود: زمانی که دفتر مقام معظم رهبری متوجه این موضوع شدند؛ ابراز رضایت کردند و  گفتند که بسیار کار ارزنده ای صورت گرفته همچنین خواستار  3000 بسته از این لوازم التحریر شدند؛  در آن سال 48000 بسته میان نیازمندان توزیع شد و عنوان این کار نیز مهر تحصیلی نام گرفت.

حجت الاسلام موسوی متقی با اشاره به دیگر موارد وقف سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در بحث ازدواج، درمان و آزادی زندانیان نیز فعالیت های زیادی صورت گرفت و لازم است در قالب مستند، انعکاس اخبار و برنامه ها گزارش ها ارائه داده شوند، البته روابط عمومی سازمان اوقاف در این قضیه خوب ورود می‌کند؛ وقتی بدانیم پول و مبلغ واقفه به چه شکلی هزینه شده؛ این کار جهاد تبیین می شود.

بیشتر برنامه ها در امامزادگان اجرا می‌شود

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سعی کردیم فعالیت‌ها و برنامه ها را در امامزاده ها اجرا کنیم تا مردم ارتباطشان با بقاع متبرکه بیشتر گردد.

حجت الاسلام موسوی متقی با ارائه آماری از وقف ایران از حدود 700 سال پیش تا کنون اظهار کرد: طبق تحقیقاتی که سازمان اوقاف از حدود 700 سال پیش تا کنون بررسی کرده است، در آن زمان سالی حدود 70 وقف صورت می گرفت؛ از پیروزی انقلاب تا اکنون با اینکه دستگاه ها و نهادهای متناظر زیادی مثل انجمن خیرین مدرسه ساز، کمیته امداد، نهادهای مردمی و... داشته ایم ؛ علی رغم اضافه شدن این موارد وقف سه برابر شد و به  200 وقف در طول سال انجامید.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: در دهه هشتاد تا اکنون نیز آمار وقف پنج برابر شده است، در سراسر کشور واقفانی عمل  وقف را به جا می‌آورند که حتی مبالغ بسیار زیادی را در این راه می‌بخشند و این نشان دهنده رواج یافتن فرهنگ وقف در کشورمان است؛ خداراشکر در حال حاضر سالانه حدود 1100 وقف در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha