کد خبر 200311
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

زاکانی در نشست خبری با اصحاب رسانه:

عمده زیرساخت های شهر تهران فرسوده است/ ضرورت ترویج مفاهیم دفاع مقدس در شهر تهران

عمده زیرساخت های شهر تهران فرسوده است/ ضرورت ترویج مفاهیم دفاع مقدس در شهر تهران

شهردار تهران ضمن اشاره به اینکه عمده زیرساخت های شهر تهران فرسوده است بر ضرورت ترویج مفاهیم دفاع مقدس در شهر تاکید کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ صبح امروز دومین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه در کوشک باهنر آغاز شد.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه اکنون ۲۰ ماه از حضور من در مجموعه شهرداری تهران می‌گذرد گفت: قرار است در این نشست پیرامون عملکرد مجموعه در این مدت و افق های پیش روی مدیریت شهری صحبت شود.

شهردار تهران افزود: اگر سه گانه شهر، مدیریت شهری و شهروندان را مدنظر قرار دهیم آنچه حائز اهمیت است شهروندان هستند.

زاکانی ادامه داد: بیست ماه پیش که ما شهر را تحویل گرفتیم عملا تمام پروژه های شهری خوابیده بود و حتی برخی پروژه های نیمه تمام توسط مدیریت های گذشته با خاک پوشانده شده بود مانند پروژه میدان فتح که عملا پل های آن را از زیر خاک بیرون کشیدیم.

وی مطرح کرد: عده ای می‌گفتند شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و با این وضعیت نمی توان انتظار انجام کار عمرانی از شهرداری را داشت.

زاکانی با بیان اینکه شهر تهران از فرسودگی رنج می برد خاطرنشان کرد: مادامی که شهر را تحویل گرفتیم ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر وجود داشت که در حال افزایش بود. درواقع تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که زنگ خطر آن به صدا درآمده بود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه عمده زیرساخت های شهری فرسوده شده بود تاکید کرد: طبق آمار های رسمی مهاجرت معکوس در تهران شکل گرفت و در سال ۱۴۰۰ طبق برآوردها استان البرز شاهد بیشترین مهاجرت از شهر تهران بود که واقعا عدد اسفناکی است.

وی با اشاره به وجود بی عدالتی و فاصله بسیار زیاد در شمال و جنوب پایتخت گفت: حل این موضوع نیازمند تحولی بسیار بزرگ است. همچنین پرونده های بسیاری از بدمسکنی ها شامل محله اسلام آباد، ده ونک، کن و نفرآباد به عنوان زخم های کاری شهر را شاهد بودیم. البته خیابان های قزوین، دماوند و فداییان اسلام نیز صورت شهری را بر هم زده بود و باید کار بزرگی برای آن انجام می شد.

زاکانی با بیان اینکه پس از تحویل شهر ناوگان حمل و نقل عمومی با کمبود و فرسودگی روبه رو بود افزود: حدود ۹۹ درصد ون‌های تهران با فرسودگی رو به رو بود. همچنین در ۷ خط مترو به ۲۵۰۰ واگن نیاز داشتیم باوجود اینکه در حال حاضر فقط ۱۵۰۰ واگن داریم  و بخش زیادی از واگن ها نیز نیازمند بازسازی است.

شهردار نهران تصریح کرد: همچنین از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید به شهرداری تحویل داده می شد در سال ۹۶ تنها ۳۴۶۰ اتوبوس تحویل مدیریت شهری وقت شد و تعدادی که به مدیریت ما نیز  ارائه شد ۱۸۵۰ اتوبوس بود.

وی با اشاره به بدهی های شهرداری اعلام کرد: بدهی شهرداری رقمی حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی بود و بزرگترین دغدغه شورای شهر نیز عبور از این بدهی بود. حتی شهردار قبل تهران به صراحت بیان کرده بود از شهری که چنین بدهی بزرگی دارد نباید توقع کارهای بزرگ داشت.

وی با اشاره به احداث شهرک فناوری در پایتخت مطرح کرد: ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده تا یک شهرک فناوری به عنوان نمونه ای بی همتا در شهر احداث شود. ما به دنبال این بودیم که سه ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز شهر داشته باشیم و هویت های فناوری، اقتصادی و اجتماعی را احیا کنیم.

زاکانی با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول آغاز به کار شهرداری گفت: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ همتی بودجه، ۱۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم. همچنین تمام پروژه های شهر فعال شد و یک پروژه نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی که همه مجددا فعال شدند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۱۰ ایستگاه مترو و ۳۳ کیلومتر راه تاکنون به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر دیگر به بهره برداری می رسد. همچنین طرح های ناتمام از طریق مشارکت و مولدسازی پیش می رود و طرح های ۲۰ ساله در کمتر از ۶ تا ۷ سال به پایان می رسد.

وی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون شهرداری در سال گذشته ابراز داشت: سعی کردیم با مراوده مسیر درستی را پیش ببریم.

زاکانی ادامه داد؛ تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می شود. پس از ۱۰ سال رشد صدور پروانه در شهر را داشتیم و بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد.

شهردار تهران پس از ارائه توضیحاتی به عنوان مقدمه نشست وارد بخش پاسخگویی به پرسش خبرنگاران شد.

 زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ساخت و ایجاد معابر در شهر گفت: ما قرار است تهران را به سمتی ببریم که شهر ما با نگاه انسان محور از طریق مناسب سازی اداره باشد از این رو ساخت سه آزادراه در دست احداث قرار گرفته است.

زاکانی با بیان اینکه پروژه شهید بروجردی در فاز اول امسال به بهره برداری می رسد اظهار کرد: ما پروژه های بزرگی داریم که چندین هزار میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است. از این رو پروژه شهید شوشتری ۶ هزار میلیارد تومان و پروژه شهید بروجردی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت تونل شهید متوسلیان۳۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: رینگ شمالی تهران وارد فاز مطالعاتی شده و در حقیقت امسال ظریفت های فوق العاده بالایی را از لحاظ بزرگراهی و آزادراهی در اختیار داریم.

وی با اشاره به رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده بیان کرد: ما اکنون در آستانه یک حرکت و کارکردهای بزرگی هستیم و ناظر به گذشته در این ۲۰ ماه پاسخگو هستیم. ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکانات مان را باز پس گرفتیم و در حال حاضر پروژه های بزرگی داریم که براساس آن می توانیم چند ده هزار میلیارد تومان امکانات شهر را باز پس بگیریم.

شهردار تهران ادامه داد: ما همچنین تهدیدات شهر را مانند نوسازی بافت فرسوده به فرصت تبدیل کردیم. ما بدهی شهر را اهرم تحول می‌دانیم و می توانیم به میزان تسویه بدهی از بانک ها تسهیلات بگیریم، بر همین اساس ۶۸ درصد در بخش بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم.

زاکانی با بیان اینکه یکی از اهدافی که دنبال می کنیم کاهش آلاینده ها و عبور از سوخت های فسیلی برای استفاده برق و رنج کمتر شهر از آلودگی هوا است تصریح کرد: اگر این آلاینده ها نباشند شهر ما شهر خوبی است و در این راستا هدف گذاری ما ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی است که امسال ۵۰ هزار دستگاه آن عملیاتی می شود.

شهردار تهران از ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی تا سال آینده
خبرداد و گفت: با وزیر نفت صحبت کردیم که از تبصره ۱۲ به عنوان مقدمه ظرفیتی استفاده کنیم و به دنبال راهکارهای قانونی هستیم که به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت از آن استفاده کنیم و تهران را از این شرایط خارج کنیم. از این نظر ۱۰۰ اتوبوس برقی ۹ متری را نیز در نظر داریم که تا سال آینده وارد ناوگان شود تا بشود از این وضعیت آلودگی هوا خارج شویم.

زاکانی با اشاره به توجه شهرداری به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر شهری مطرح کرد: کارخانه های بسیار مدرنی در بخش آسفالت وجود دارند. ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزارتن بود اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷۵۰ هزارتن رسید و هدف گذاری امسال ما تولید ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه نخست امسال آسفالت می کنیم و دو سوم حجم آسفالت مان را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفتیم. همچنین طبق طرح تفصیلی نزدیک به ۱۴ منطقه بارگذاری قدرالسهم طرح را ندارند که باید پژوهشگران دقت خود را افزایش دهند. همچنین برخی مناطق شهری از آسیب های جدی زیست محیطی رنج میبرند و تقریبا از سرانه های هفت گانه ۶ سرانه را ندارند و نمی توان در آن فضاها بارگذاری کرد.

شهردار تهران مطرح کرد: تهران یک سری زمین های ذخیره شهری دارد که اگر بتوانیم از اینها در بافت فرسوده استفاده بکنیم ما به ازای شهرک ها سرانه ایجاد می کنیم که دغدغه ها برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران قرار است با انضباط مالی، مشارکت و مولدسازی منابع مالی را تامین می‌کنیم نه شهر فروشی، تاکید کرد: قرار است از انضباط مالی استفاده شود و اقدام نخست ما نیز از تنش مالی در آمدن به واسطه انضباط مالی و تبدیل ۱۲۰۰ حساب به خزانه واحد بود.

زاکانی ادامه داد:قرار است از طریق مشارکت سرمایه برای شهر ایجاد شود و درآمد مان بسته به نوع خلاقیت و نوع فعالیت مان باشد، نه از طریق شهر فروشی؛ اینکه شهر گران است نیز باید اعلام کنم که تلاش ما این است که شهر ارزان شود.

شهردار تهران تصریح کرد:  ۳۰۰ میادین و بازارچه در شهر وجود دارد که اگر اینها نبودند معلوم نبود چه اتفاقی در شهر می افتاد. ما در شهرداری در اقدامات مسکن به سمت اجاره داری و فروش متری مسکن می رویم تا یک افق ایجاد کنیم و به سمت کنترل و کاهش قیمتها حرکت کنیم.

زاکانی با بیان اینکه مردم فقر را می توانند تحمل کنند اما تبعیض را خیر، گفت: حتما مسأله تبعیض در شهر پیگیری می شود.

شهردار تهران درباره ساماندهی دستفروشان تاکید کرد: ما قائل هستیم که برای دستفروشان منعی وجود نداشته باشد، اما به شرطی که آنها حق نداشته باشند مردم را اذیت و معابر را ببندند، بر همین اساس تلاش کردیم جایی را برای آنها در نظر بگیریم . فراتر از آن اگر دستفروشی بخواهد مزاحمت را برای مردم ایجاد کند مواجهه منطقی را در دستور کار قرار دادیم که آن ساماندهی و خدمت دهی از طریق پارک ها، میادین و طراحی بازارچه ها بود . در اینباره اکنون افزاری طراحی شده و در حال تکمیل شدن است که بتوانیم کلیه دستفروشان را ساماندهی کنیم و بدانیم که چه کسی چه چیزی می فروشد و حیطه و حدود آنها نیز مشخص می شود. امیدواریم در نیمه اول امسال شاهد رونمایی از این نرم افزار باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای مراوده و رایزنی با شهرهایی مانند نیویورک و لس آنجلس که مشکلات مشابهی مانند تهران دارند، درنظر دارید که منجر به کاهش تنش با آمریکا و آزادی زندانیان شود، گفت: ما محدودیتی نداریم اما شرط آن مواجهه منطقی و درست و عادلانه با موارد است، روزی که آمریکا ما را تحریم کرد شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک نیسان را تهدیدکرد و این شرکت از ایران رفت؛ که تمام این محدودیت ها از سمت امریکا اعمال می شود.

زاکانی ادامه داد: ما خواهرخواندگی خودمان را با شهرهای مختلف داریم و محدودیتی نداریم. اما شرط آن مواجهه غیر سیاسی و منطقی و درست است. با این رویکرد ما می توانیم از آنها کمک بگیریم و به آنها در مسائل مختلف کمک کنیم .

شهردار تهران با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم خاطرنشان کرد: بخشی از فساد مربوط به بخشی است که مال ما را بردند و ما مسیری را دنبال می کنیم که اموال را بازگردانیم. همچنین از ۴۸ مشارکت انجام شده در گذشته، ۴۷ مشارکت منجر به شکست شده است. از این رو ما به دنبال بازپس گیری این اموال هستیم که یک مورد از این اموال به اندازه نیمی از بودجه امسال شهرداری است و تلاش می کنیم بازگردد.

وی با بیان اینکه تا خردادماه تمام فرایندهای صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی می‌شود افزود: بهترین راه سیستمی کردن کار و شفاف سازی قراردادهاست.

شهردار تهران با اعلام اینکه دو ملک در بورس برای اولین بار عرضه شد، خاطرنشان کرد: ما در بورس ۲۵ تا ۳۰ درصد به نفع شهرداری خریداری می کنیم و امکانات را همچون میلگرد و سیمان را از این محل می خریم و فروش را نیز در همین فضا دنبال می کنیم و ماه ها برای این امر تلاش کردیم.

زاکانی در خصوص موضوع مسکن و به نتیجه رسیدن اقدامات در این حوزه یادآور شد: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم، با وزارت راه جلساتی داشتیم و قرار شد ما کمک کنیم. از این رو بالغ بر ۲۷۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشتیم و ۳۲ هزار واحد برای خود شهرداری در ۲۲ منطقه دنبال شد که برخی از آنها در مسیر ساخت است و برخی ها معطل موضوع شهرک الگو بود که در فروردین این الگو در آمد و اولین شهرک در منطقه ۱۹ بارگذاری می شود.

شهردار تهران با اعلام اینکه دو ملک در بورس برای اولین بار عرضه شد، خاطرنشان کرد: ما در بورس ۲۵ تا ۳۰ درصد به نفع شهرداری خریداری می کنیم و امکانات را همچون میلگرد و سیمان را از این محل می خریم و فروش را نیز در همین فضا دنبال می کنیم و ماه ها برای این امر تلاش کردیم.

زاکانی در خصوص موضوع مسکن و به نتیجه رسیدن اقدامات در این حوزه یادآور شد: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم، با وزارت راه جلساتی داشتیم و قرار شد ما کمک کنیم. از این رو بالغ بر ۲۷۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشتیم و ۳۲ هزار واحد برای خود شهرداری در ۲۲ منطقه دنبال شد که برخی از آنها در مسیر ساخت است و برخی ها معطل موضوع شهرک الگو بود که در فروردین این الگو در آمد و اولین شهرک در منطقه ۱۹ بارگذاری می شود.

وی با بیان اینکه‌شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل می شود، بلکه قوی تر می‌شود تصریح کرد:
ما در مجموعه شهرداری به واسطه تنوع کار باید تخصصی ‌کار کنیم. در غیر این صورت نمی توانیم خدمت مناسبی ارائه دهیم؛ شرکت کنترل ترافیک یک شرکت بزرگ است و بخش نگهداری از فیبر و همه دوربین ها را به او سپرده بودند لذا با کمبود دوربین و اختلال مواجه بود طرحی نو را در نظر گرفتیم و توسعه خطوط فیبر نوری را در نظر گرفتیم و اینترنت ارزان و پایدار و پر سرعت را دنبال کردیم که در این راستا جلساتی برگزار شد.

شهردار تهران درخصوص طرح بازنگری امسال در خطوط بی‌آرتی تاکید کرد: ما ۹ خط بی ار تی داریم که امسال از لحاظ ارائه خدمت و کنترل تصویری بازبینی می شود و چهره شهر تغییر خواهد کرد و صورت جدیدی در این بخش شاهد خواهیم بود. همچنین به دنبال این هستیم که در خط یک با تایید شورا تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم.

زاکانی با بیان اینکه به صورت صد متر به صد متر ریل گذاری در این خط انجام می شود گفت: ظرفیت اتوبوس ها هم افزایش خواهد یافت و منابع را تامین می کنیم. همچنین دو قرارداد منعقد کردیم که هزار اتوبوس امسال و سال بعد نیز هزار اتوبوس وارد ناوگان کنیم که با تعداد اتوبوس های در حال بازسازی به دو هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید. علی ایحال هزار و ۷۰۰ اتوبوس در شهر فعال هستند و مابقی در قرارداد با مراکز خاص خدمات رسانی می کنند. ما ظرفیت را ۲.۵ برابر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهرسازی، خدمات و ترافیک از حوزه هایی هستند که مسیر آنها مشخص شده است، خاطرنشان کرد: از شورا تقاضا کردیم که هر هفته جلسه برگزار کنند و ما در خصوص برنامه ها و جداول توضیحات را ارائه دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برنامه های شهرداری برای مراسم اربعین اظهار کرد: در موضوع اربعین هر سال با افتخار وارد عمل می شویم و در کنار مردم عراق از این سفره بهره مندیم. همچنین قرار است در سه جا خدمت ارائه کنیم، اولا به شهروندان سایر کشورها که از طریق مرزها وارد کشور می شوند، دوما تردد زائران ایرانی در مرزها، سوما خدماتی در کشور عراق ارائه می شود.

زاکانی درخصوص مهمترین برنامه ها برای نمایشگاه کتاب توضیح داد: قرار بود نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود اما جمع بندی این شد که نمایشگاه در مصلی برگزار شود.

وی بیان کرد: با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش کردیم در سینماها و فرهنگسراها اقدامات مشخصی را دنبال کنیم و بخشی دیگر از اقدامات را در معاونت اجتماعی داشتیم تا با مشارکت تمام اجزای ماجرا کارهای بزرگی رقم بزنیم، کما اینکه دیدیم که اتفاقات بزرگی در شهر تهران افتاد و حضور میلیونی مردم را در تجمعاتی مانند جشنواره اقوام داشتیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تنها یکی از پرونده های ما در حوزه بازپس‌گیری اموال شهرداری ارزشی برابر نیمی از بودجه امسال را دارد و افزود: ما به جای اینکه سر و صدا کنیم پولمان را گرفتیم.

زاکانی با اشاره به اینکه حجاب موضوعی شرعی و قانونی است و سلیقه ای نیست، خاطرنشان کرد: حجاب فردی نبوده بلکه اجتماعی است و وقتی بحث از موضوعات اجتماعی و حریم دیگران است پاسداشت این حریم بسیار اهمیت دارد. ما موضوع حجاب را از هشت ماه پیش آغاز کردیم و مربوط به چند وقت اخیر نیست و پیش از اتفاقات سال قبل این برنامه ریزی ها انجام شده بود.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع هم جنبه تبیینی، تشویقی، اطلاع رسانی و تذکری دارد و هم مبتنی بر چارچوب های قانونی است. بر این اساس ماه‌هاست که در حال کار هستیم و معتقدیم امر اعمالی است نه اعلامی.

شهردار تهران با بیان اینکه رعایت حریم بانوان در مترو درخواست شهروندان بوده است
تصریح کرد: در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه می دهیم رعایت حجاب ضروری است؛ جداسازی بخش بانوان و آقایان احترام به حریم بانوان است. ما۴۳ رام قطار DC داریم و هفت واگن از هم جداست. ۱۲۹ رام قطار AC داریم که واگن های جدا دارد. در این قطارها دو واگن برای بانوان جدا شده است و افتخار داریم که به بانوان خدمات ارائه دهیم. در خارج از کشور از این الگو استفاده می کنند اما عده ای می گویند ما از این روال دست برداریم. این حریمی که ایجاد شده پرده نیست و یک حفاظ استیلی با نقش و نگار است. ۴۳ رام دی سی به حفاظ نیاز ندارد اما ۱۲۹ رام قطار ای سی به این حفاظ نیاز داشت تا آقایان وارد واگن بانوان نشوند و مزاحمتی را شاهد نباشیم که این موضوع از درخواست های بانوان بوده است.

زاکانی در خصوص برنامه های شهرداری برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت اظهار کرد: فرهنگ بسیج و دفاع مقدس راهگشا و گشایش‌گر مشکلات کشور است که از دل آن مدیریت جهادی در می آید. در بحث موزه دفاع مقدس وظیفه پشتیبانی آن با ما است و بخشی دیگر از ظرفیت های ما از طریق گلزار شهدا است. ساماندهی بهره مندی از این ظرفیت برای ما موضوعیت دارد اما اینکه آیا ما از این خدمات راضی باشیم حتما اینطور نیست و حتما باید این اقدامات را توسعه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha