کد خبر 163183
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

در گفتگو با «حیات» انجام شد؛

واکنش عجیب نماینده مجلس بر تصویب اخذ مالیات از خانه‌های لوکس

واکنش عجیب نماینده مجلس بر تصویب اخذ مالیات از خانه‌های لوکس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس از سوی مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه شاهد تصویب اخذ مالیات در خصوص خانه‌های گران‌قیمت و لوکس از سوی مجلس بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با اخذ مالیات از خانه‌های لوکس موافقت کردند. در جلسه علنی نوبت صبح (چهارشنبه 10 اسفند) مجلس موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در بند (ذ) تبصره 6 در بخش درآمدی لایحه بودجه 1402 تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از 200 میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

براساس این گزارش، مالیات اخذ شده برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی بوده و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی می‌باشند.

گفتنی است که آئین‌نامه اجرائی این بند ظرف مدت دوماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی(مسئول) با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی تهیه و به تصویب هیأت دولت می‌رسد.

«محمد باقری» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات در خصوص اخذ مالیات به خانه‌های لوکس، عنوان کرد: متاسفانه شاهد تصویب اخذ مالیات در خصوص خانه‌های گران قیمت و لوکس از سوی مجلس هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمامی خانه‌ها در کشور گران‌قیمت است، تصریح کرد: خانه‌هایی که به آنها مالیات تعلق گرفته است، لوکس و اعیان نشین‌نبوده و بستن مالیات برا ی مالکانی که در خانه 150 یا 200 متر زندگی می‌کنند کاری اشتباه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به اینکه قیمت خانه اغلب شهروندان در تهران حدود 20 تا 30 میلیارد تومان است، تاکید کرد: مالیات باید برای خانه های 200 یا 300 میلیارد تومانی در نظر گرفته و اعمال می‌شد، نه برای خانه‌هایی با قیمت کمتر.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها