کد خبر 159129
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در گفت‌و‌گو با «حیات»:

حمایت از استعدادهای فیلمسازی متولدین 68 به بعد در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

حمایت از استعدادهای فیلمسازی متولدین 68 به بعد در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: در بخش نسل روایت، تاکید بر شناسایی و حمایت از استعدادهای فیلمسازی متولدین 68 به بعد کشور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف اسفندماه سال جاری در خلیج همیشه فارس به دبیری جلال غفاری برگزار خواهد شد.

جلال غفاری دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی حیات با بیان اینکه در گذشته 10دوره از جشنواره به نام جشنواره فیلم دفاع مقدس برگزار شده است، گفت: جشنواره فیلم مقاومت از دوره یازدهم با دبیری آقای خزایی بین‌المللی شده و عنوانش از دفاع مقدس به مقاومت تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع دفاع مقدس جزو زیرمجموعه‌های بحث مقاومت قرار دارد. امسال هفدهمین دوره این جشنواره در حال برگزاری است و به تناسب موضوع، شعار جشنواره گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف است که به تعداد سال‌های برگزاری، جشنواره 17 زیرموضوع دارد.

غفاری افزود: محور‌های موضوعی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شامل؛ سینمای شهید و شهادت، سینمای دفاع مقدس، سینمای مقاومت و مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای مدافعان حرم، سینمای عبرت‌های تاریخی مقاومت، سینمای افول آمریکا (افول غرب به دلیل مقاومت یکپارچه در دنیای اسلام و منطقه) و سینمای مستضعفین جهان است؛ چراکه درحال حاضر افرادی داریم که شاید مسلمان نباشند اما در برابر هژمان سرمایه‌داری غرب ایستاده‌اند، اینها از نظر ما در جرگه مقاومت قرار می‌گیرند.

وی گفت: فراخوان شش بخش دارد که بخش اصلی به شکل بین‌الملی برگزار می‌شود و به نام مقدس شهید سردار قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده است. بخش دوم سینمای دفاع مقدس (به نام رسول ملاقلی پور) می‌باشد. سینمای جهان بدون اسرائیل بخش سوم جشنواره است که این بخش با حضور شرکت‌کنندگان بین المللی برگزار خواهد شد و موضوع مرکزی برای این بخش، فلسطین بوده که با نام شهید عماد مقنیه نام‌گذاری شده است.

غفاری ادامه داد: بخش چهارم نسل روایت می‌باشد و با نام شهید حججی نامگذاری شده است. در نسل روایت تاکید بر شناسایی و حمایت از استعدادهای فیلمسازی متولد 68 به بعد کشور است. در بخش نسل روایت جایزه ویژه امیدبخش‌ترین فیلم توسط هیئت داوران به امیدبخش‌ترین فیلم تعلق می‌گیرد. بخش روایت قلم و بخش نقد و پژوهش علوم انسانی و سینمای مقاومت نیز از دیگر بخش‌های جشنواره است.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت درباره اینکه سوژه مقاومت در جشنواره شامل چه آثاری می‌شود، گفت: در حقیقت ما در جشنواره فیلم مقاومت، به مقاومت نگاه گفتمانی داریم که در آن هم پهنه تاریخی به لحاظ زمانی گسترش پیدا می‌کند و هم به لحاظ موضوعی و مکانی نیز وسیع می‌شود.

وی افزود: اتفاقات زیادی ذیل گفتمان مقاومت قرار می‌گیرد؛ اما یک مقاومت تاریخی منطقه‌ای داریم که شامل مبارزه با داعش و دفاع مقدس است و اینها زیر مجموعه گفتمان مقاومت قرار می‌گیرد. در جشنواره بین‌المللی مقاومت معتقدیم که اگر مقاومت گفتمانی دیده شود هم ارتفاع در موضوع خواهیم داشت و هم در حین برگزاری به مدلهای دیگری می‌رسیم. در واقع خلیج فارس نماد مقاومت جمهوری اسلامی در دوره‌های گذشته تاکنون بوده است.  

غفاری در ادامه راجع به اینکه چه تعداد اثر به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رسیده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز تا پایان جشنواره فرصت باقی است نمی‌توان آمار دقیقی داد؛ خوشبختانه استقبال از جشنواره به‌ویژه در بخش بین‌الملل بسیار زیاد بوده است و حدود 50 کشور خارجی در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شرکت خواهند کرد.

لازم به ذکر است که هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از 12 تا 17 اسفندماه همزمان با سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) در پهنه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها