کد خبر 154172
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

مظفری در همایش روز دیوان عدالت اداری:

کثرت پرونده ها باعث اطاله دادرسی است

کثرت پرونده ها باعث اطاله دادرسی است

با حضور روسای دیوان عدالت و مسئولان عالی قضایی، همایش 40 سال خدمت در دیوان عدالت اداری آغاز شد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری در همایش چهلمین سالروز تأسیس دیوان عدالت اداری که با حضور اعضای شورای عالی قضائی و رؤسای سابق دیوان عدالت اداری برگزار شد، افزود: دیوان عدالت اداری در راستای تفکر آینده‌نگرانه و مردم‌سالاری دینی و حاکمیت احکام الهی در پرتو حاکمیت اراده مردم تأسیس شده است تا مرجع تظلم‌خواهی مردم باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: رسیدگی به خواسته‌های مردم سرلوحه برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه قوا است و تأسیس دیوان عدالت اداری با هدف رسیدگی به خواسته‌های مردم شکل گرفت.

وی ادامه داد: هدف این بود اگر در مجموعه‌ای از دستگاه‌های اجرایی قوانین زیرپا گذاشته شود، مرجع نظارتی مستقل به شکایات مردمی رسیدگی کند.

مظفری در ادامه و با اشاره به دستاوردهای دیوان عدالت اداری گفت: سالهاست مردم از خدمات این نهاد بهره می‌برند و در راستای پیشگیری از فساد اداری، نظم بخشی به نظام اداری و احیای حقوق عامه، فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

این مقام قضائی افزود: امکان الکترونیکی بودن تمام مراحل دادرسی اکنون در اختیار شهروندان قرار دارد و دیوان بر اساس فرصتی که دارد به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند.

مظفری ادامه داد: سرانه کار برای همکارانم در دیوان عدالت اداری 3 برابر ظرفیت تعیین شده از سوی قوه قضائیه است و به علت کثرت پرونده‌ها شاهد اطاله نسبی هستیم.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: قبل از پایان سال سعی می‌کنیم تعداد نیروی مد نظر و تعیین شده را در دیوان عدالت اداری جذب کنیم.

مظفری با بیان اینکه علی‌رغم همه اقدامات در حوزه پیشگیری شاهد کمبود نیروی انسانی هستیم، گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها امروز 100 روز است که پیش از این تقریباً 250 روز بود اما مردم خواهان کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها هستند.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: 17 شاخص از باب ارزیابی کیفی مورد توجه بوده که عدم تناقض، نبود ابهام در رأی، تطابق مفاد رأی با خواسته و توجیه رأی با اصول علمی از جمله آنها بود. در بازرسی‌ها پرونده‌های معوقه هم به عنوان نکته منفی لحاظ شده است.

برچسب‌ها