نقد فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛

بمب، یک عاشقانه فیلمی از جنس ایثار

پوریا بهرادکیان_ فیلم بمب، یک عاشقانه به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی با اینکه شاید از نگاه برخی منتقدین در ژانر دفاع مقدس نگنجد، اما گونه ای از سینمای اجتماعی است که روایت ملموسی از روابط عاطفی و اجتماعی جامعه ایران در سال های جنگ تحمیلی ارائه می کند.

معادی در واقع از موشک باران تهران، بستری برای روایت عاشقانه های دهه شصت ساخته و از پناهگاه ها و زیر زمین خانه ها که محل تجمع همسایه ها در هنگام برقراری وضعیت قرمز بود، مامن آرامش بخشی مهیا کرده که در آن فضا، ترس جای خود را به عشق می دهد و زندگی پر رنگ تر از همیشه در جریان است.   از ویژگی های مثبت این فیلم، توجه به نمای شهری و بازسازی دقیق مناسبات اجتماعی آن دوره است، به همین جهت، اگر مخاطب، آن دوره را فهم کرده باشد، قطعا به بخشی از گذشته خود باز می گردد و فرصت همذات پنداری با قصه را می یابد و اگر تجربه ملموسی از نحوه زندگی مردم در دوران دفاع مقدس نداشته باشد، با سبک زندگی مردم در آن مقطع آشنا می شود، برای مثال: معادی با  نمایش بازی بچه ها (تیله بازی و گل کوچک) به نوعی سادگی و صمیمیتی که بین نوجوانان در جریان بود را به تصویر می کشدو با تعمیم این صمیمیت به زندگی خانوادگی آن ها و نشان دادن تفاوت این سبک زندگی با روابط سرد زوجی که متعلق به طبقه روشنفکر جامعه هستند و علاقه ای به بچه دار شدن ندارند و حتی ادامه زندگی مشترک خود را هم در هاله ای از ابهام می بینند،عملا مخاطب را به قضاوت بین دو دوره انزوای حاصل از گذار سنت به مدرنیته و جمع گرایی زندگی اجتماعی حاصل از حاکمیت سنت بر جامعه ایران فرا می خواند.   از نکات برجسته دیگری که نمی توان از نظر دور داشت، زمینی جلوه دادن رزمندگان دفاع مقدس است که مسیر تحول و تکامل را به مرور طی می کنند، در واقع این اثر به مخاطب خود این حقیقت را می فهماند که شهدا و ایثارگران هم ممکن است، در برهه ای از دوره زندگی خود مثل هر انسان دیگری، تجربیات تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته و نهایتا مسیر سعادت را در دفاع از اسلام، ایران و توجه به معنویت یافته باشند.   کارگردان در این فیلم همه تلاش  خود را داشته تا کاراکتر ها از تیپ به شخصیت تبدیل شوند و تا حدودی هم موفق عمل کرده است، اما مشکل از جایی شروع می شود که شخصیت های اصلی قصه با بازی لیلا حاتمی و پیمان معادی ما قبل تیپ باقی می مانند که مهمترین دلیل آن عدم تمرکز معادی کارگردان در هدایت بازی معادی بازیگر است. ضمن اینکه، لیلا حاتمی عملا به نقش نزدیک نمی شود و شخصیت واقعی خود را در این اثر به مثابه سایر بازی هایش تکثیر کرده است و این مشکل هم بیش از آنکه متوجه خود حاتمی باشد، نشانگر عدم توانایی کارگردان در بازی گرفتن از او است.   البته این اثر به مانند اغلب فیلم های ایرانی از مشکل پایان بندی هم رنج می برد، پایانی که می تواند حدودا 10 دقیقه زود تر اتفاق بی افتد،  ادامه پیدا می کند و به فرسایش قصه می انجامد و کارگردان را در دام پایان مفهوم گرا می اندازد و او را اسیر یک پایان نامفهوم می کند.        

    کانال تلگرام
   کانال اینستاگرام



مطالب مرتبط

منزل شهدا، محل نزول رحمت الهی است

منزل شهدا، محل نزول رحمت الهی است

مدیرکل بنیاد کرمانشاه با اشاره به اینکه منزل شهدا محل نزول رحمت الهی است، اظهار داشت: ما در دیدار با خانواده شهدا، از برکت شهدای عزیز حاجات خود را می‌گیریم و امیدواریم در قیامت نیز از شفاعت این عزیزان بهره‌مند شویم.

|

روایت یک فرمانده از آزادسازی خرمشهر

روایت یک فرمانده از آزادسازی خرمشهر

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ ترین اهداف عملیات «الی بیت‌المقدس» در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ خورشیدی صورت پذیرفت .

|

ایجاد اشتغال برای ایثارگران در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

ایجاد اشتغال برای ایثارگران در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران از ایجاد اشتغال پایدار برای ایثارگران در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد.

|

آزادی خرمشهر آزمون‌ بزرگ مردم ایران بود

آزادی خرمشهر آزمون‌ بزرگ مردم ایران بود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان، آزادی خرمشهر را یکی از آزمون‌های بزرگ مردم همیشه در صحنه ایران دانست و گفت: معمار کبیر انقلاب اسلامی آزادسازی خرمشهر را موهبت الهی اعلام کردند و فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

|

فرمانده تکاوران نبرد خرمشهر در گفت و گو با حیات:

روز سوم خرداد تکاوران با سجده شکر و اشک ذوق وارد خرمشهر شدند
فرمانده تکاوران نبرد خرمشهر در گفت و گو با حیات:

روز سوم خرداد تکاوران با سجده شکر و اشک ذوق وارد خرمشهر شدند

ناخدا صمدی گفت: در دهم اردیبهشت سال 61 عملیات بیت المقدس در چهار مرحله آغاز شد، سه قرارگاه، عملیات آزادسازی را انجام می دادند که گردان ما جزو جبهه جنوب بود، از همان روز های اول که عملیات شروع شد، ما در منطقه بودیم و در مرحله چهارم عملیات هر سه قرارگاه در راه آهن و گمرک خرمشهر به ...

|