نقد فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛

بمب، یک عاشقانه فیلمی از جنس ایثار

پوریا بهرادکیان_ فیلم بمب، یک عاشقانه به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی با اینکه شاید از نگاه برخی منتقدین در ژانر دفاع مقدس نگنجد، اما گونه ای از سینمای اجتماعی است که روایت ملموسی از روابط عاطفی و اجتماعی جامعه ایران در سال های جنگ تحمیلی ارائه می کند.

معادی در واقع از موشک باران تهران، بستری برای روایت عاشقانه های دهه شصت ساخته و از پناهگاه ها و زیر زمین خانه ها که محل تجمع همسایه ها در هنگام برقراری وضعیت قرمز بود، مامن آرامش بخشی مهیا کرده که در آن فضا، ترس جای خود را به عشق می دهد و زندگی پر رنگ تر از همیشه در جریان است.   از ویژگی های مثبت این فیلم، توجه به نمای شهری و بازسازی دقیق مناسبات اجتماعی آن دوره است، به همین جهت، اگر مخاطب، آن دوره را فهم کرده باشد، قطعا به بخشی از گذشته خود باز می گردد و فرصت همذات پنداری با قصه را می یابد و اگر تجربه ملموسی از نحوه زندگی مردم در دوران دفاع مقدس نداشته باشد، با سبک زندگی مردم در آن مقطع آشنا می شود، برای مثال: معادی با  نمایش بازی بچه ها (تیله بازی و گل کوچک) به نوعی سادگی و صمیمیتی که بین نوجوانان در جریان بود را به تصویر می کشدو با تعمیم این صمیمیت به زندگی خانوادگی آن ها و نشان دادن تفاوت این سبک زندگی با روابط سرد زوجی که متعلق به طبقه روشنفکر جامعه هستند و علاقه ای به بچه دار شدن ندارند و حتی ادامه زندگی مشترک خود را هم در هاله ای از ابهام می بینند،عملا مخاطب را به قضاوت بین دو دوره انزوای حاصل از گذار سنت به مدرنیته و جمع گرایی زندگی اجتماعی حاصل از حاکمیت سنت بر جامعه ایران فرا می خواند.   از نکات برجسته دیگری که نمی توان از نظر دور داشت، زمینی جلوه دادن رزمندگان دفاع مقدس است که مسیر تحول و تکامل را به مرور طی می کنند، در واقع این اثر به مخاطب خود این حقیقت را می فهماند که شهدا و ایثارگران هم ممکن است، در برهه ای از دوره زندگی خود مثل هر انسان دیگری، تجربیات تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته و نهایتا مسیر سعادت را در دفاع از اسلام، ایران و توجه به معنویت یافته باشند.   کارگردان در این فیلم همه تلاش  خود را داشته تا کاراکتر ها از تیپ به شخصیت تبدیل شوند و تا حدودی هم موفق عمل کرده است، اما مشکل از جایی شروع می شود که شخصیت های اصلی قصه با بازی لیلا حاتمی و پیمان معادی ما قبل تیپ باقی می مانند که مهمترین دلیل آن عدم تمرکز معادی کارگردان در هدایت بازی معادی بازیگر است. ضمن اینکه، لیلا حاتمی عملا به نقش نزدیک نمی شود و شخصیت واقعی خود را در این اثر به مثابه سایر بازی هایش تکثیر کرده است و این مشکل هم بیش از آنکه متوجه خود حاتمی باشد، نشانگر عدم توانایی کارگردان در بازی گرفتن از او است.   البته این اثر به مانند اغلب فیلم های ایرانی از مشکل پایان بندی هم رنج می برد، پایانی که می تواند حدودا 10 دقیقه زود تر اتفاق بی افتد،  ادامه پیدا می کند و به فرسایش قصه می انجامد و کارگردان را در دام پایان مفهوم گرا می اندازد و او را اسیر یک پایان نامفهوم می کند.        

    کانال تلگرام
   کانال اینستاگرام



مطالب مرتبط

اعلام جزئیات مراسم تدفین پیکرهای 2 شهید گمنام در «کشکسرای مرند»

اعلام جزئیات مراسم تدفین پیکرهای 2 شهید گمنام در «کشکسرای مرند»

مسئول امور شهدای گمنام اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان شرقی گفت: پیکرهای مطهر 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس روز سه‌شنبه یکم اسفندماه در شهر «کشکسرای مرند» به خاک سپرده خواهند شد.

|

وداع مردم همدان با شهید «عبدالرضا حیدری»

وداع مردم همدان با شهید «عبدالرضا حیدری»

امروز و در جریان برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای نیروی انتظامی، مردم شهیدپرور همدان با پیکر مطهر شهید «عبدالرضا حیدری» وداع کردند.

|

پدر شهیدان «رستمیان» به ملکوت اعلی پیوست

پدر شهیدان «رستمیان» به ملکوت اعلی پیوست

پدر شهیدان «رستمیان» از شهدای استان سمنان در 85 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیدار فرزندانش شتافت.

|

برگزاری مراسم بزرگداشت گروه انقلابی «ابوذر» در نهاوند

برگزاری مراسم بزرگداشت گروه انقلابی «ابوذر» در نهاوند

با حضور تولیت آستان قدس رضوی مراسم بزرگداشت شهدای گروه انقلابی «ابوذر» همراه با یادواره 850 شهید والامقام شهرستان «نهاوند» برگزار شد.

|

برگزاری مراسم تشییع پیکر ۲ شهید دوران دفاع مقدس در کرج

برگزاری مراسم تشییع پیکر ۲ شهید دوران دفاع مقدس در کرج

پیکر مطهر شهیدان «وحید سلمان اژدری» و «جعفر نژاد معصوم» پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای امامزاده محمد (ع) کرج در بستر خاک آرام گرفتند.

|