در حال بارگذاری ...
  • گفتگوی حیات با سعید علامیان:

    انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیازمند بیانی امروزی است

    دبیرکل انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس گفت: زبان ادبیات و گفتمان برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس به نسل امروز، به تغییر،تحول و بازسازی نیاز دارد.

     سعید علامیان، روزنامه نگار و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس در گفتگو با خبرگزاری حیات، اظهار داشت: ما باید شعارزدگی، بزرگنمایی، غلو و برخی مطالب دور از واقعیت را از این ادبیات حذف کنیم تا باورپذیر شود و نسل جوان با آن ارتباط برقرار کنند.

     

    به بیان غلامیان، فرهنگ دفاع مقدس پشتوانه ملی است و حفظ و انتقال درست دارایی ها و سرمایه های فرهنگی و حیثیتی یک ملت وظیفه تک تک ما می باشد.

     

    سعید علامیان روزنامه نگار و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، بیش از 35 سال در حوزه دفاع مقدس قلم زده است. علامیان در مهر 1367 در میان هنرمندان برگزیده هشت سال دفاع مقدس، لوح زرین پیام امام خمینی(ره)، دیپلم افتخار و نشان طلای یادبود مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس را در رشته خبرنگاری دریافت کرد. او پس از جنگ، نوشتن در حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت را(در هفته نامه ری ، فصلنامه فرهنگ پایداری، روزنامه ایران و سیاست روز و نشریات مختلف دیگر) تا به امروز ادامه داده است.


    سعید علامیان از سال 1384 به خلق آثاری در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس پرداخت. از جمله این تألیفات، کتاب "مأموریت در ساحل نیسان" است که از برگزیده‌های یازدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس می باشد. اثار دیگر او "لشکر آچار به دست" و "برای تاریخ می‌گویم"( خاطرات محسن رفیقدوست) و مجموعه سه جلدی روایت زندگی حسن باقری در سه جلد است که جلد سوم تا مهر چاپ می شود.پایگاه اطلاع رسانی حیات در گفتگو با سعید علامیان به مباحثی پیرامون نحوه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید پرداخته که به شرح زیر است :

     

    • چگونه می توان فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل امروز انتقال داد تا برایشان قابل فهم باشد؟
    •  
    • باید زبان ادبیات و گفتمان را تغییر داد زبان باید زبان امروز باشد این به آن معنا نیست که اصطلاحات ویژه جنگ و جبهه و دفاع مقدس را تغییر دهیم، این اصطلاحات و فرهنگ های خاص باید حفظ شود، ولی نحوه بیان و ادبیات گفتگو و صحبت برای انتقال این فرهنگ به نسل جوان امروزی باید متحول و به روز شود به طوری که برای نوجوانان و جوانان قابل لمس و فهم باشد تا بچه های امروزی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
    •  
    • زبان و ادبیات  در دهه 60 چه ویژگی هایی داشت؟
    •  
    • زبان ما در آن دهه، زبان تهییج بود، باید برای تشویق و ترغیب جوانان برای رفتن به جبهه و دفاع از وطن این گونه سخن می گفتیم و می نوشتیم ولی در حال حاضر شرایط جامعه تغییر پیدا کرده است. نمی توان با استفاده از ادبیات گفتمانی دهه 60 با نسل دهه 80 ارتباط برقرار کرد، استفاده از آن نوع ادبیات برای امروز باعث بیگانگی نسل جوان با آن فرهنگ می شود.
    •  
    • برخی نوشته ها و مطالب دفاع مقدس با شعارزدگی یا کمی بزرگ نمایی همراه است این ها چه تاثیری بر نسل امروزی دارد؟
    •  
    • ما باید شعارزدگی، بزرگنمایی، غلو و برخی مطالب دور از واقعیت را از این ادبیات حذف کنیم، به طور کلی هر نوع ادبیاتی که باعث کاهش باورپذیری و برقراری ارتباط با دفاع مقدس را باید اصلاح کنیم، نقل و قول ها به گونه ای نباشد که تصور کنند، جوانان آن دوره استثنایی بودند و دیگر به دنیا نمی آیند. من مطمئن هستم اگر جنگ در دهه 80 هم اتفاق می افتاد باز هم جوانان همان ویژگی های جوانان دهه 60 را پیدا می کردند و به جبهه می رفتند چنان که الان میبینیم مدافعین حرم با همان شجاعت و ازخودگذشتگی راهی عراق و سوریه می شوند. به عبارت بهتر ابزار ارتباطی و ادبیات گفتمانی تغییر یافته و متحول شده است اما ویژگی های انسانی و ایمانی جوانان تغییری نکرده است. اما ارمان خواهی، ایمان ،صفات انسانی مثل ایثار و از خود گذشتگی همچنان در جوانان دهه ٧٠ و ٨٠ هست. خاصیت جنگ مثل اتفاق ها و حوادث ، انسان ها را پرورش می دهد باید نوع نگاه، تفکرات، ارمان های ان نسل را انتقال داد و برای رسیدن به این هدف باید با ادبیات دهه 70 و 80 ، ذهنیتها و انگاره هایشان آشنا بود درغیر این صورت  فعالیتها نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داشت.
    •  
    • ادبیات دفاع مقدس چه تفاوتی با ادبیات معمول ما دارد؟
    •  
    • ادبیات دفاع مقدس زاییده جنگ است و تازگی دارد، تا قبل از این ادبیات جبهه و جنگ حضوری در آثار اهل قلم و هنر نداشت، جنگ در مملکت ما اتفاق افتاد و غیر از تخریب فیزیکی دارای تبعات دیگری مثل مهاجرت، آثار روانی، اقتصادی، فرهنگی و ... داشت. جنگ 230 هزار نفر از بهترین جوان های ما را گرفت و بیش از این تعداد را جانباز کرد. جانبازانی که تفاوتی با شهیدان ندارند و  در نظر من شهدایی هستند که با درد و رنج زندگیشان را ادامه می دهند. بیش از 40 هزار اسیر و آزاده داشت. به عبارت بهتر هیچ قشری از مردم را نمی توان پیدا کرد که از جنگ تاثیر نپذیرفته باشد، حتی کسانی که دور از استان های جنگی(درگیر جنگ) بودند موج آن را خیلی خوب لمس کردند، چه با حس تورم آن زمان و کمبودهایی که ایجاد شده بود و چه با پذیرایی از مهاجران در شهرها و خانه هایشان. جنگ همه کارها، برنامه ها و فعالیت ها را تحت تاثیر خود قرار داد، هنر هم که برخاسته از متن جامعه است از این پدیده خاص متاثر شد که ما این تاثیر را به عینه در آثار هنری می ببینیم.
    •  
    • شما روزنامه نگاری هستید که به نگارش کتاب روی آوردید، چرا؟
    •  
    • اخباری که آن زمان از جنگ منتقل و گفته می شد جنبه رسمی داشت و همین امر من را بر آن داشت تا به سمت اخبار غیر رسمی که از رسانه ها پخش نمی شد روی آورم. بنابراین با رزمندگان و اقشار مختلف حاضر در جنگ ، از زندگی، خاطرات و انگیزه شان برای حضور در جنگ پرسیدم و از تاثیرات جنگ بر خانواده، شهر و زندگی شان سوال و آن را درصفحه های جبهه و جنگ روزنامه ها منتشر کردم. نهایتا راه من مثل خیلی از روزنامه نگاران دیگر به نویسندگی کتاب ختم شد و مشغول نگارش کتاب هایی از راویان جنگ و خاطره های ایشان مانند "مأموریت در ساحل نیسان" ، "لشکر آچار به دست"و "برای تاریخ می‌گویم" و جلد 1 و 2(جلد سوم مهر به چاپ می رسد) زندگی شهید حسن باقری شدم و آن را به چاپ رساندم.
    •  
    • خاطره نگاری و روایت از جنگ را با چه هدفی سرلوحه کار خود قرار داده اید؟
    •  
    •  خاطره نگاری، تاریخ نگاری نیست، ولی می توان به عنوان بخشی از تاریخ به آن استناد کرد.کار خاطره نگاری ادبیات خاص خود را دارد، بیشتر روایت و تولید است که تنه هم به تاریخ می زند که گاه مورخین به آن  استناد هم می کنند. هدف اصلی من دیده و خوانده شدن این ادبیات توسط نسل جدید است تمامی ما در قبال دفاع مقدس و ارزش های آن رسالتی بر دوش داریم. آنچه در آن 8 سال دفاع گذشت یک دارایی و پشتوانه ملی محسوب می شود که باید به نسل جدید انتقال یابد. حفظ و انتقال درست دارایی ها و سرمایه های فرهنگی و حیثیتی یک ملت وظیفه تک تک ما می باشد.
    •  

        کانال تلگرام
       کانال اینستاگرام



    مطالب مرتبط

    نظرات کاربران