یکشنبه 24 شهریور 1398 |

 کربلا، هنوز هم منتظر ماست

1398/06/13 گفت وگوی «حیات» باآزاده، ابوالقاسم حسین جانی، شاعر، نویسنده

کربلا، هنوز هم منتظر ماست

حیات: ابوالقاسم حسینجانی، نویسنده ، شاعر و مترجم نا آشنایی است که تا به حال از او بیش 30 جلد کتاب در حوزه های گوناگون شعر و داستان تا مهندسی به چاپ رسیده است. همگان حسینجانی را با سرود معروف «خونخواهی آب» که برای رزمندگان جنگ سروده می شناسد، اما در حقیقت او بیش از اینها بر هنر و شعر جنگ و ادبیات دینی ما اثر گذاشته است

ابوالقاسم حسین جانی در سال 1328 در شهر بندر انزلی چشم به جهان گشود، او فرزند بزرگ خانواده ای بود که با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کرد و به همین دلیل از همان ابتدا طعم بی بضاعتی را چشید، اما این مسئله مانع پیشرفت او نشد. وی دورس عمومی اش را در دوره ابتدائی به خوبی گذرا ند و به دبیرستان راه یافت. از سال 1340 کار مطبوعاتی را آغاز کرد و به گفته خودش کسی بود که روزنامه خبر پیروزی جنگ الجزایر را به دست مردم داد. وی نخستین شعر خود را در دوازده سالگی سرود . قبل از پیروزی انقلاب شیفته عقاید دکترشریعتی و امام خمینی(ره) شد و در راه مبارزه برای احیای دین و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم شاه به زندان رفت. در حقیقت حسینجانی از آزادگان دوران پیش از انقلاب محسوب می شود که مدت زیادی را در زندان های رژیم پهلوی گذرانده است.   پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی دل در گرو مکتب امام حسین و طریقت این امام همام گذاشت،تا آنجایی که تقریبا تمام عمر هنری خود را در جهت ترویج فرهنگ عاشورایی و مکتب حسین (ع) گذراند. از آثار شناخته شده وی می توان به « بی مرگ مثل صنوبر» ، « مقدمه ای بر شیطان» ، « اگر شهادت نبود» ، «حسین احیاگر آدم» ، «چفیه های چاک چاک» ، «سمت صمیمانه حیات» ، « فراسوی خیال خاکیان»  و « منظومه ملکوت» اشاره کرد. همچنین وی سراینده  سرود  معروف « خونخواهی آب» است که با صدای صادق آهنگران جاودانه شد. از دیگر سروده های مشهور وی می توان به «دست و دریا»  اشاره کرد که با آهنگسازی « احمد راغب»  صدای « محمد اصفهانی» در یاد ها ماندنی شد. اکثر آثار حسینجانی ، همانطور که از نامشان پیداست در زمینه فرهنگ شهادت و مکتب عاشورایی هستند.



هدف و فلسفه قیام عاشورا ایستادن در برابر ظلم و بیدادگری بود، حسین (ع) می گفت که دین ما باید به درد دنیایمان بخورد 


با وجود اینکه او  بعد از انقلاب به سمت فرماندار گیلان منصوب شد و دوره ای هم نماینده مجلس بود، اما علاقه به شعر و هنر را در خود زنده نگه داشت و به سرودن ادامه داد. از  نظر حسینجانی  نوع زندگی و شهادت امام حسین (ع) برای  همیشه برای ما راهگشا و ارزشمند خواهد بود  و  باید چگونه زیستن را  از ایشان آموخت ،هنگامی که ظلم و حق کشی بیداد می کند و انسان ها کرامت خود را از دست می دهند دیگر نباید سکوت کرد،  وی می گوید :که  اگر پیرو طریقت عاشورایی هستید پس باید سکوت را بشکند، آن حضرت در خطبه هایی می فرمایند_ نقل به مضمون _ که  اگر اطراف خود ظلم و بیدادگری دیدید، اگر دیدید که حاکمان به  مردم ظلم می کنند، اگر حیات دنیوی خویش را بر سر آن بگذارید، حق دارید. به قول آیت الله مطهری: «آدم در این مواقع اگر دق کند و بمیرد هم حق دارد» .
این شاعر آزاده، در زمان طاغوت به هر وسیله ای که می شد با ظلم جنگید. با هنر، شعر، سخن رانی و گاهی در کف خیابان ها و با تظاهرات علیه شاه. بعد از انقلاب هم همان راه را ادامه داده است . حسینجانی معتقد است  که مکتب حسین  و پیام عاشورا را باید تروج داد تا نسل جدید از گذشته دینی خود و علت قیام  امام حسین آگاه باشد. وی  شعر را به عنوان ابزاری  می داند برای بیان حقیقت و یا انتقال معنا، به عقیده او مفهوم « هنر بر ای هنر» بی معناست. هنر تنها وسیله ای است برای پیش بردن انسانیت. او  هنر را هم با نگاه به مکتب حسین برای خودش تعریف می کند، چرا که به عقیده اش، امام حسین  هم به دنبال حقیقت بود ،در پی آن بود که ، جهان را از  ورطه  نابودی و  ظلم نجات دهد و در این راه خون خود و تمامی خویشان اش را ایثار کرد. از نظر حسینجانی  عاشورا آمده است تا جلوی بیداد را بگیرد، او  این موضوع  را در کتاب « حسین احیاگر انسان» به خوبی توضیح داده است. جایی در این کتاب می خوانیم که  " اگر بخواهیم از همه شب ها دو شب را جدا کنیم، یکی شب قدر است و دیگری شب عاشورا  ست"  به باور او  باید اهمیت و دلیل قیام امام حسین را پیدا کنیم و همان طریقت را ادامه دهیم، چرا که  عزادری صرف، معنا و مفهوم طریقت حسین  را بر ما نمایان نمی کند. وی در پایان از مسائلی که امروز گریبان کشور اسلامیمان را گرفته یاد کرد و گفت که با احیای دوباره فرهنگ عاشورایی و مکتب حسینی، می توان تمام مشکلات موجود را از میان برداشت. به  شرط آن که مسئولان ما در هر لحضه و زمانی یاد عاشورا و  دوران جنگ و اسارت باشند.بدانند که چه خون هایی برای انقلاب و اسلام ریخته شده، تمامی فلسفه عاشورا همین است. ایستادن در برابر بیداد.

فایل های ضمیمه :

فایل های ضمیمه :

نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :