سه شنبه 1 مرداد 1398 |

سوء مدیریت و نگاه جناحی مانعی بر سر راه تولید فیلم های دفاع مقدس است

1397/07/02 کارگردان معمای شاه در گفت و گو با حیات:

سوء مدیریت و نگاه جناحی مانعی بر سر راه تولید فیلم های دفاع مقدس است

حیات: یکی از مشکلات سینمای ایران در عدم تولید آثار دفاع مقدس، سوء مدیریت و نگاه جناحی در عرصه فیلمسازی دفاع مقدس است

حیات: یکی از مشکلات سینمای ایران در عدم تولید آثار دفاع مقدس، سوء مدیریت و نگاه جناحی در عرصه فیلمسازی دفاع مقدس است

محمدرضا ورزی کارگردان سریال های تاریخ معاصر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حیات با بیان اینکه کشور ایران سالیان درازی است که وارد صنعت سینما شده است، گفت: اگر در سال های پس از انقلاب اسلامی با همان دست فرمان جلو می رفتیم، اتفاقات مهم تری شکل می گرفت.

وی سینمای ایران را سینمای اندیشه و تفکر دانست و افزود: در سینمای ایران تفکر بیش از تکنیک حکمران است و به همین دلیل جهان و جشنواره‌های جهانی می دانند که ما بر اساس تفکر و اندیشه فیلم می‌سازیم و انتظار پدیده‌های تکنیکی از آثار ایرانی ندارند.

کارگردان «معمای شاه» در ادامه به سینمای دفاع مقدس پرداخت و گفت: در عصر امروز این آثار در سینمای ایران کم‌رنگ شده است و به اندازه ای مفاهیم، مطالب و ناگفته‌ها در سینمای دفاع مقدس وجود دارد که سینمای ایران می تواند سالیان سال درباره آن فیلم تولید کند. در سینمای غرب هنوز تولید آثار مختلفی با محوریت جنگ جهانی رواج دارد و فیلم‌های سینمایی بسیار خوش ساختی تولید و از این نوع تولیدات حمایت می شود.

ورزی عنوان کرد: فیلمسازان ما در حال حاضر کمتر سراغ سوژه‌های دفاع مقدس می روند، سوژه‌هایی که پرمغز و پرمحتوا هستند و به لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیکی، قدرت تحول در نسل جدید را دارد و منحصر به دهه شصت نیست و تاریخ مصرف ندارد.

به گفته این کارگردان، ماجرای دوران دفاع مقدس مسئله‌ای است که باید برای نسل‌های مختلف ادامه پیدا کند و آن حماسه ثبت شود، سینمای دفاع مقدس منحصر به ابراهیم حاتمی‌کیا و سایر کارگردانان نباشد بلکه در عصر حاضر باید نسل جدید فیلمسازان جوان، قرائت و درک‌ خود از مفاهیم دفاع مقدس را به تصویر بکشند.

وی تصریح کرد: به طور اصولی حماسه‌های برگرفته شده از فرهنگ عاشورا به سختی در قاب دوربین قرار می‌گیرد. دفاع مقدس حماسه‌ ای در مکتب حادثه عاشورا بود، چون تمام شواهد نشان می‌دهد پیروز این میدان رزمندگان ایرانی بودند در حالی که ما به لحاظ تکنیک خیلی از عراقی ها بالاتر نبودیم بلکه مبتنی بر اعتقادات دفاع می‌کردیم. چیزی که هشت سال به این حماسه قوام و دوام داد، اعتقاد رزمندگان و ایدئولوژی جنگ بود. به این معنا که ما جنگ را جنگ ندیدیم و در این اتفاق به خودکفایی و توان نظامی رسیدیم؛ این هشت سال مقاومت ما را به روز کرد و ساخت.

ورزی اظهار کرد: بزرگترین فرماندهان دنیا در دفاع مقدس پرورش یافتند. به همین دلیل اگر امروز امنیت داریم مدیون این اتفاق هستیم. جهان استکبار از ما وحشت دارد، اگر وحشت نداشت تا به حال هزار بار به ما حمله کرده بود. حماسه دفاع مقدس یک اتفاق عقیدتی، ایدئولوژی و بر پایه اعتقاد بود به همین دلیل پیروز شد. دفاع مقدس نیز پیرو همان مکتب پیش رفت.

این کاگردان درباره مخاطب‌شناسی در سینمای دفاع مقدس گفت: عمده کارهای تولید شده سینمای دفاع مقدس مخاطب را جذب کرده است. نمونه این آثار «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا و یا آثار مرحوم علی ملاقلی‌پور است. امروز نیز وقتی فیلم «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی ساخته می‌شود مخاطب جذب می‌شود، در سالن‌های سینما حضور پیدا می‌کند و اشک می‌ریزد.

وی معتقد است که نسل جدید فیلمسازان جوان باید هدایت و کمک شوند، چون که این نسل فیلمساز نسلی تکنیکی و باهوش‌ است. اگر به این نسل به لحاظ فکری کمکی شود می‌تواند آثار خوبی بسازد. امروزه مخاطب ما بسیار باهوش و صادق است، دلش می‌خواهد در سینما کار خوب ببیند و اگر کار خوب باشد از آن استقبال می‌کند.

ورزی یادآور شد: به نظر من دفاع مقدس از موضوعاتی است که به شدت پتانسیل دارد تا مخاطب را به‌ خود جذب کند و فکر می‌کنم لازم است سالانه چندین فیلم خوب در این ژانر ساخته شود. بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم جریاناتی تلاش می‌کنند تا دفاع مقدس را از جامعه دور کنند در حالی که دفاع مقدس یک دانشگاه مطلق است. اگر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ترویج داده شود، جوانان ما بیدارتر خواهند شد. اما جریاناتی تلاش می‌کنند این نگاه را از جامعه و مخصوصاً نسل جدید دور کنند بلکه این فرهنگ به فراموشی سپرده شود و به تاریخ بپیوندد.

این کارگردان افزود: بودجه ساخت آثار دفاع مقدس باید از طریق دستگاه‌های فرهنگی تأمین شود نه اینکه انتظار داشته باشیم فقط سپاه و ارتش کمک کند. بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد سینمایی فارابی و سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز در این راستا باید حامی فیلمسازان باشند.

وی یکی از مشکلات سینمای ایران در عدم تولید آثار دفاع مقدس را سوء مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: در عرصه فیلمسازی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را باید فراجناحی دید در حالی که هنوز مدیران ما جناحی برخورد می‌کنند.

فایل های ضمیمه :

فایل های ضمیمه :

نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :