شنبه 5 مهر 1399 |

 تشریح خدمات آموزشی و تحصیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران

12:31:0    1399/06/26 گفتگوی اختصاصی:

تشریح خدمات آموزشی و تحصیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران

محمد علی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مهمترین محور وظایف این اداره کل؛ برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و رسیدگی به امور آموزشی و تحصیلی جامعه هدف بنیاد از دوره پیش دبستانی تا دانشگاه است و هدف نهایی طرح شاهد در این اداره کل؛ تربیت فرهیختگانی مدیر، دانا و توانا و پرورش متخصصانی متعهد برای حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی است.

 

همزمان با فرارسیدن سال تحصیلی جدید و در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس پایگاه خبری حیات گفت و گویی را با دکتر علی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

ابتدا وظیفه و هدف اداره کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران را بیان کنید.
اداره کل آموزش با الهام از پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ پنجم فروردین 1365 وظیفه رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر را از کودکستان تا دانشگاه بر عهده داشته است. مهمترین محور وظایف این اداره کل؛ برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و رسیدگی به امور آموزشی و تحصیلی جامعه هدف بنیاد از دوره پیش دبستانی تا دانشگاه است و هدف نهایی طرح شاهد در این اداره کل؛ تربیت فرهیختگانی مدیر، دانا و توانا و پرورش متخصصانی متعهد برای حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی است.


آمار جامعه هدف ( تعداد دانش آموزان ، دانشجویان و طلاب) تحت پوشش به چه میزانی است؟
جامعه هدف بنیاد شامل خانواده معظم شهدا ، جانبازان 25 درصد و بالاتر و خانواده آ نها، آزادگان عزیز و خانواده محترم آنها است که در سال جاری در مجموع دویست و بیست و شش هزار و سیصد و چهارده  نفر تحت پوشش خدمات آموزشی بنیاد قرار داشتند که از این تعداد بالغ بر 111 هزار دانشجو ، 112 هزار دانش آموز و 2450 طلبه هستند.

چه خدماتی برای ایثارگران حوزوی وجود دارد؟
مطابق ماده 67 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و آیین نامه اجرایی آن همه مزایایی که برای دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در دانشگاه های روزانه دولتی وجود دارد، برای شاغلین به تحصیل در حوزه های علمیه نیز برقرار است و منطبق بر بخشنامه ها و دستورالعمل های جاری، خدمات آموزشی به این گروه از ایثارگران نیز ارائه می شود که در زمره فرهیختگان جامعه شاهد و ایثارگری به شمار می روند. همچنین تلاش شده از این عزیزان برای فعالیت های فرهنگی و آموزشی سایر گروه های ایثارگری از جمله اردو های دانش آموزی و دانشجویی و مسابقات قرآنی و ... استفاده شود.

وضعیت علمی جامعه هدف را چگونه ارزیابی می کنید ؟
دانشجویان شاهد و ایثارگر نسبت به سایر دانشجویان از  وضعیت مناسب وخوبی برخوردار هستند و به طور میانگین، بیش از 21 درصد دانشجویان تحت پوشش بنیاد در زمره دانشجویان ساعی، کوشا و ممتاز دانشگاه ها هستند، به گونه ای که طبق آخرین گزارش اداره کل شاهد و ایثارگر وزارت علوم، میزان ممتازین دانشجویان عادی 19 درصد است و میزان ممتازین شاهد و ایثارگر 21 درصد می باشد. همچنین، طبق اعلام اخیر معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت؛ درخشش 2 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر در میان 10 برگزیده آزمون دستیاری تخصصی علوم پزشکی کشور ( این 10 نفر از بین 14000 نفر انتخاب شده اند) که  این جای مباهات و شکر به درگاه ایزدمنان دارد .

در خصوص ایجاد سامانه یکپارچه رصد تحصیلی (سیرت) و نقش نظارتی آن توضیح دهید.
از آنجایی که کنترل و نظارت به عنوان یکی از مهمترین وظایف مدیریت سالم و کارآمد به شمار می رود و مدیران با انجام وظایف،  برنامه ریزی، اهداف سازمان و راه های دستیابی به آنها را مشخص می کنند، آگاهی از اجرای دقیق برنامه ها و اطمینان به حرکت سازمان در راستای دستیابی به اهداف اصلی، تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که نظامی دقیق و جامع بر فعالیت ها نظارت و کنترل داشته باشد. در این راستا و به منظور نظارت و رصد وضعیت تحصیلی دانش آموزان ، دانشجویان، داوطلبان آزمون های سراسری و طلاب شاهد و ایثارگر و به روز کردن اطلاعات مالی و تحصیلی جامعه هدف از طریق یک سیستم جامع نرم افزاری، اقدام به طراحی سیستم یکپارچه رصد تحصیلی ( سیرت) شد و اقدامات 4 گانه از قبیل اصلاح سامانه سجایای دانشجویی، راه اندازی سامانه سجایای دانش آموزی، انعقاد تفاهم نامه تبادل اطلاعات با دستگاه های آموزشی مانند وزارتخانه های آموزش و پرورش و  بهداشت، علوم ، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان سنجش و آموزش کشور، دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی و ایجاد پنل مدیریتی برای پایش و رصد اطلاعات تحصیلی و مالی توسط کاربران در سطح کشور  با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات بنیاد شهید انجام شد.

لطفا دستاورد های طرح سیرت را شرح دهید.
از جمله دستاورد های طرح سیرت می توان به به روز شدن آمار و اطلاعات از منبع اصلی ( مراکز آموزشی)، شفاف سازی، مدیریت منابع، تمرکز در پرداخت ها ( کاهش سه هزار نقطه پرداخت به سه نقطه)، تبادل اطلاعات در قالب تفاهم نامه ( سازمان سنجش ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه علمی کاربردی ، دانشگاه پیام نور ، جذب هیات علمی و آموزش و پرورش)، خروج دانشجو از چرخه پرداخت شهریه و افزایش رضایت مندی آنها و تنظیم روابط مالی و آموزشی با دانشگاه ها و مدارس شاهد اشاره کرد.

با عنایت به  کمبود بودجه و اعتبارات در چند سال اخیر و نیازهای اداره کل آموزش برای تحقق اهداف چه اقداماتی شده است؟
ما همواره آمادگی داشته ایم که به خاطر کمبودها و کارها معطل نشود و با کار و تلاش خستگی ناپذیر و کوشش های صادقانه بر مشکلات فائق آمده و گامی هر چند کوچک در تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی به رهبری مقام معظم رهبری برداشته و در تربیت مدیران آینده نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار نکرده ایم و در سال جاری که سال جهش تولید است، اداره کل آموزش نیز همه تلاش خود را معطوف به تحقق این شعار در حوزه کاری خود کرده است  و معتقدم اگر کمبود هایی وجود دارد، با هم افزایی و همدلی و هم زبانی با دستگاه های عضو طرح شاهد، همراهی و همکاری ستادهای شاهد و ایثارگر و صبر و متانت دانش آموزان، دانشجویان ، طلاب شاهد و ایثارگر و خانواده معزز آنان و پشتکار کارشناسان آموزشی ستاد و استان و معاونین فرهنگی و مدیران کل بنیاد استان ها برطرف کنیم. ضمن اینکه، تعامل، همکاری، همراهی و هماهنگی با دستگاه های آموزشی منجر به نتایجی از قبیل: تسریع در ارائه خدمات دهی به جامعه هدف، کاهش هزینه ها با مشارکت دهی و بهره گیری از امکانات این دستگاه ها و اجرای نسبی قوانین مربوط به ایثارگران شده است


همانگونه که به آن مستحضر هستید، دانش آموزان پایه و اساس رشد یک کشور هستند، در این راستا تدابیر طراحی شده حوزه آموزش بنیاد شهید برای رشد و پویایی و ارتقای سطح علمی، فرهنگی دانش آموزان شاهد و ایثارگر را چگونه ارزیابی می کنید؟
بر اساس فرمان حضرت امام ( قدس سره ) فرزندان شاهد می بایستی به بهترین وجه از کودکستان تا بالاترین مدارج دانشگاهی اداره شوند، اداره کل آموزش نیز با تاسی به فرمان حضرت امام (ره) تلاش دارد تا با بکارگیری تمام ظرفیت های موجود در این مسیر قدم بردارد که مهمترین تدابیر و اقدامات پیش رو در حوزه دانش آموزی، رصد وضعیت آموزشی دانش آموزان در هر نیمسال تحصیلی برای شناسایی و رفع موانع موجود است که در این زمینه یافته های تحصیلی در ستادهای اجرایی شاهد استان ها مطرح و به تناسب تصمیمات لازم اتخاذ می شود، و از جمله دیگر اقدامات نیز می توان به  تقویت اقدامات نظارتی با تمرکز بر عملکرد مدارس شاهد و طرح پراکنده، افزایش تعاملات با وزارت آموزش و پرورش به منظور هم افزایی و افزایش اثر بخشی خدمات قابل ارائه به دانش آموزان و نیز بهره مندی از ظرفیت دو دستگاه در پیشبرد اهداف، احیاء ، تقویت و گسترش فعالیتهای کلیدی نظیر: تقویت بنیه علمی دانش آموزان در کلیه دوره های تحصیلی بالاخص سال سوم و چهارم متوسطه، تقویت فعالیت های مشاوره و هدایت تحصیلی، المپیادهای علمی دانش آموزان و بهبود هزینه کرد اعتبارات جاری در جهت افزایش اثربخشی فعالیت های ضروری و اولویت بخشی به نیازهای اولیه آموزش دانش آموزان اشاره کرد.

جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه  ملی ایثار با چه هدفی برگزار می شود و تا کنون چند دوره برگزار شده است؟
این جشنواره در جایگاه ارزیابی دستاوردهای آموزشی 5 دستگاه آموزشی کشور، زمینه ساز تحقق فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر رسیدگی به امور آموزشی و فرهنگی فرزندان شاهد و ایثارگر در سال 1365است و با هدف معرفی و ارج نهادن به مقام آموزشی و پژوهشی دانش آموزان، برترین های آزمون سراسری، دانشجویان و طلاب شاهد و ایثارگر در عرصه ملی و تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی جامعه هدف با تاکید بر زبده شناسی و زبده پروری و آماده سازی فرزندان شاهد و ایثارگر برای ورود به میدان رقابت های علمی و آموزشی در سطح ملی و بین المللی و معرفی الگوهای آموزشی و تحصیلی و تداوم ایفای نقش ایثارگران در عرصه دانش و فناوری هر سال برگزار می شود و انشاء الله به حول و قوه الهی در اسفند ماه جاری پنجمین جشنواره برگزار خواهد شد. 



ویژگی های مهم جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه  ملی ایثار را از نگاه خود توضیح دهید.
از ویژگی های مهم این جشنواره این است که برای اولین بار با حضور همه گروه های تحصیلی اعم از دانشجویان، طلاب، داوطلبان آزمون سراسری و دانش آموزان شاهد و ایثارگر و با همکاری، همفکری، تعامل و مشارکت همه جانبه 5 دستگاه آموزشی عضو طرح شاهد و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می شود، از دیگر ویژگی این جشنواره، تجمیع 4 همایش دانشجویی، دانش آموزی، پذیرفته شدگان کنکور و طلاب شاهد و ایثارگر است همچنین ارتقاء کیفیت برنامه ، هدفمند کردن هزینه ها، ارتقاء سطح جایزه در سطح جایزه ملی ، ارزیابی و انتخاب برترین ها توسط کمیته علمی دستگاه های آموزشی  اجرا در دو سطح استانی و ملی انجام می شود.

این جشنواره چه مقاطع تحصیلی  را پوشش می دهد؟
دامنه فراگیری این جشنواره آموزشی و تحصیلی به تمام  مقاطع تحصیلی شامل دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها ، موسسات و مراکز آموزشی تحت پوشش وزارت های علوم، تحقیقات و فنآوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و طلاب شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در حوزه های علمیه سراسر کشور است. 

دستاوردهای اداره کل آموزش در 5 سال گذشته را بیان کنید.
دستاوردهای خوبی در این بخش داشته ایم که برخی از آنها عبارت از : راه اندازی سیستم سجایای دانش آموزی، اینترنتی کردن ثبت نام مدارس شاهد با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تعامل با آموزش و پرورش در خصوص هدایت و مشاوره تحصیلی و بکارگیری 1000 پایگاه مشاوره تحصیلی  وزارت آموزش و پرورش با 50 درصد تخفیف برای جامعه هدف، راه اندازی سامانه انتخاب رشته شاهد وایثارگر با همکاری سازمان سنجش،  راه اندازی سامانه وبینار LMS به صورت مجازی و ON LINE برای انتخاب رشته داوطلبان شاهد وایثارگر، انعقاد تفاهم نامه با سه موسسه آموزشی بخش خصوصی آمادگی کنکور با  اخذ تخفیف از 35 تا 100 درصد ( گاج قلم چی و گزینه دو ) و با تخفیف معادل ده میلیارد تومان، کسب رتبه های زیر 100کنکور  سراسری  (بدون استفاده از سهمیه )توسط 105 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر، اصلاح روش و تمرکز در پرداختهای شهریه دانشجویی ( خارج کردن دانشجویان از گردونه پرداختها در دانشگاههای آزاد اسلامی ، پیام نور و علمی کاربردی و افزایش رضایتمندی 80 درصدی دانشجویان )، راه اندازی سامانه نقل و انتقال شاهد وایثارگر با همکاری وزارتین علوم ، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی(در جهت عدالت توزیعی)، راه اندازی مشاوره و هدایت تحصیلی ( دوره ارشد و دکتری)، انعقاد تفاهم نامه با موسسه ماهان ویژه داوطلبان و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی، افزایش 5/2 درصدی میانگین قبولی سالانه دانش آموزان شاهد و ایثارگر، رشد 10 درصدی دانش آموزان ممتاز و افزایش 6 درصدی قبولی در دانشگاه های دولتی، افزایش 8/6  درصدی ممتازین دانشجویی، کاهش 10 درصدی مشروطی دانشجویی، افزایش سه برابری جذب هیات علمی ( میانگین سالانه) است.

برنامه های آینده اداره کل آموزش را به اجمال بیان کنید.
ارتقای کیفیت تحصیلی مدارس شاهد و جلوگیری از کمیت مدارس، هدایت دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری به سوی رشته های فنی و حرفه ای و علمی کاربردیهای شاخص با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب (دام ظله)، برنامه ریزی مشترک برای تبدیل برخی مدارس شاهد به  هنرستان های شاهد، بهره گیری کامل از ظرفیت هدایت و مشاوره تحصیلی دستگاه ها  مثل: آموزش و پرورش و دانشگاه فنی حرفه ای برای ورود داوطلبان به رشته های دارای آینده  شغلی،  توسعه و گسترش شبکه علمی دانشجویی و طلاب (معتمدین معین دانشجویی و طلاب )، جذب مشارکت دستگاه های آموزشی برای بهبود تقویت بنیه علمی دانش آموزان و دانشجویان (همچون دانشگاه آزاد و پیام نور)، برنامه ریزی برای توقف سیر صعودی بدهی شهریه دانشجویی، تدوین سیاست های کلان آموزشی برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب، تداوم برگزاری جشنواره آموزشی ، تحصیلی جایزه ملی ایثار، اجرای کامل  سامانه یکپارچه رصد تحصیلی ( سیرت)، تداوم اصلاح روش ها و تداوم تقویت نقش نظارتی بنیاد به جای تصدی گری از جمله برنامه های آینده اداره کل آموزش است.


فایل های ضمیمه :

فایل های ضمیمه :

چاپ
نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :
نظرات کاربران