سه شنبه 14 مرداد 1399 |

​تشریح سیاست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران

11:22:0    1399/03/20

​تشریح سیاست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران طی گفت‌وگویی به تشریح سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری حیات، مشروح گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد، به شرح زیر است:

*لطفاً به‌عنوان اولین سؤال در خصوص نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بفرمایید.
_نقش، جایگاه و مأموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران از بدو تأسیس تاکنون را می‌توان از مفاد اساسنامه این نهاد دریافت، بنیاد دارای چهار هدف عمده و بنیادین فرهنگی از جمله «احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ شهادت در جامعه»، «زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی و حفظ آثار آن‌ها»، «تجلیل، تکریم، صیانت و حمایت از خانواده‌های معظم شاهد» و «تلاش برای رشد و اعتلای مادی و معنوی خانواده‌های معظم شاهد» است.
اهم وظایف بنیاد در پنج محور فرهنگی، معیشتی، حقوقی و اقتصادی تعریف می‌شود که وظایف فرهنگی مقدم بر همه وظائف ذکر شده است. بنیاد شهید و امور ایثار گران ماهیت و هویت فرهنگی دارد و سایر اقدامات آن در حوزه‌های درمان، معیشت و... عملاً در خدمت تحقق اهداف فرهنگی طراحی شده است. لذا در ارزیابی عملکرد این نهاد در حوزه حفظ فرهنگ ایثار و شهادت و تأمین کرامت و سلامت ایثارگران می‌توان تمام اقدامات را به‌نوعی فرهنگی دانست. در این میان حوزه فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌صورت اخص، مأموریت دارد تا مقوله فرهنگ را در چهارچوب این اساسنامه در چند عرصه شناسایی، تبیین، حفظ و ترویج مؤلفه‌ها و آثار فرهنگ ایثار و شهادت دنبال کند.

*با این اوصاف آیا می‌توان گفت بنیاد محور و متولی اصلی فرهنگ ایثار و شهادت است؟
_اینکه موضوع فرهنگ ایثار و شهادت از ارکان مأموریت، اهداف و برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است به معنی این نیست که دو ضلع مهم دیگر یعنی حاکمیت و مردم در این مقوله نقش یا مسئولیتی ندارند. بنیاد شهید و امور ایثارگران به لحاظ جایگاه خود که نماینده نظام در ساماندهی ایثارگران به‌عنوان بخش مهمی از فرایند فرهنگ ایثار و شهادت است، حتماً محور تمام اقدامات فرهنگی در این خصوص است ولی مجری و متصدی همه این ابعاد نیست. دامنه فرهنگ ایثار و شهادت بسیار وسیع‌تر از تکریم و تمشیت امور ایثارگران عزیز است. فرهنگ ایثار و شهادت در دسته‌بندی کلی از جنس فرهنگ عمومی است نه فرهنگ سازمانی یا فرهنگ رسمی که بتوان با تعیین وظائف و تمرکز آن در یک دستگاه از سایرین سلب تکلیف کرد.

*مقام معظم رهبری اخیراً بر لزوم تحول به‌خصوص در حوزه فرهنگ تأکید داشته‌اند، چه بخشی از موضوع به فرهنگ ایثار و شهادت مربوط می‌شود؟
_مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر به نیاز هر جامعهٔ زنده‌ای به تحوّل و پویایی در دو ساحت علم و بخش‌های مختلفِ تمدّنی کشور و تمدّنی نظام، اشاره فرمودند که طبعاً شامل ابعاد فرهنگی حتی در حوزه ایثار و شهادت هم می‌شود و برای این تحول لوازمی را تعیین فرمودند. بر این اساس تحول در عرصه فرهنگ می‌تواند در ۵ ساحت اصلی به وقوع بپیوندد: «تحول محتوایی»: تبیین نظری. تعیین مؤلفه‌ها. تقویت مبانی و زیرساخت‌های نظری. مهندسی فرهنگ: در این زمینه فرهنگ ایثار و شهادت به لحاظ وابستگی همه‌جانبه به زیرساخت‌های معرفت دینی به شدت نیازمند به نظریه‌پردازی و گشودن افق‌های جدید برای میدان‌داری مبانی دینی با گفتمان ایثار و شهادت است، تعیین مسائل بنیادین حوزه ایثار و شهادت، آسیب‌شناسی و تنقیح ادبیات از لوازم این امر است. «تحول شکلی»: ابزار نو. ادبیات نو. فضای نو: در این زمینه شناسایی ابزارهای نوین، برنامه‌ریزی برای استفاده و درعین‌حال رفع موانع قانونی برای ورود باید مورد توجه باشد. درعین‌حال با توجه به‌شدت و سرعت تغییرات در عصر ارتباطات اقتضا می‌کند مطالعات دقیق و درعین‌حال سریعی پیرامون موضوع صورت پذیرد. تا خدای ناکرده استحاله فرهنگی شکل نگیرد. «تحول در پشتیبانی»: در اولویت قرار گرفتن مقوله فرهنگ. تأمین به موقع و کامل اعتبارات و امکانات. در حال حاضر علیرغم وجود قوانین حمایت‌کننده در برخی زمینه‌ها فقدان پشتیبانی به موقع باعث از بین رفتن تأثیرات فرهنگی پیش‌بینی‌شده از برنامه‌ها و حتی بروز سیر معکوس نیز شده است. «تحول ساختاری»: ساختار کارشناسی. ساختار مدیریتی. ساختار سازمانی. واقعیت این است که در زمینه ساختار کارشناسی حوزه ایثار و شهادت نیازمند به کادر سازی است در این خصوص مستندسازی تجربیات گذشته در چارچوب مدل‌های جدید ضروری است. در جامعه ایثارگری تحولات و تغییرات جدید و سریعی اتفاق افتاده است. در سالیان ابتدای پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مخاطب سازمان، همسران جوان و فرزندان خردسال و ایثارگران جوان بودند با نیازهای متناسب با همان زمان و شرایط، امروز ما با پدیده سالمندی در جانبازان، همسران و والدین مواجهیم. کودکان خردسال دیروز، غالباً به افراد تحصیل‌کرده، توانمند و نقش‌آفرین تبدیل شده‌اند. پاسخ به نیازهای جدید و مطالبات و انتظارات جدید سازوکار و تحول وسیع در ساختار را طلب می‌کند.
در همه ابعاد فوق یک نکته مهم نیز وجود دارد و آن هماهنگی و توسعه متوازن بین ابعاد تحول است. این ابعاد به‌هم‌پیوسته‌اند مثلاً انتظار و تجویز تغییر یک مدیر در مجموعه ساختار نمی‌تواند انتظار درستی باشد وقتی که سایر ابعاد بر جای خود متوقف شده و چرخه ناکارآمد و معیوب در سازمان اگر شکل گرفته باشد. یا انتظار تغییر در ابزار و تحول شکلی بدون توجه به اینکه کسی که قرار است این ابزار را بر فرض حصول مدیریت کند توان یا انگیزه یا باور درستی نسبت به آن ندارد در واقع نوعی جابجا سازی مسئله و مشکل است.

*مخاطبین فرهنگ ایثار و شهادت چه اقشاری هستند؟
_در وهله اول خانواده بزرگ ایثارگران، در بعد دوم عموم جامعه و قاطبه مردم در سطوح مختلف، در عرصه سوم حاکمیت و دولت‌مردان و در نهایت جامعه بین‌الملل، با وجود این میزان تنوع در مخاطب، پاسخگویی هم‌زمان به انتظارات همه این مخاطبین کاری فراتر از توان یا تمکن فعلی است.

*معاونت فرهنگی در مورد سند ۲۰۳۰ و حذف درس شهید فهمیده از کتب درسی بنیاد چه واکنشی داشت؟
_در مورد اینکه حذف درس شهید فهمیده الزاماً به معنی و در راستای اجرای سند ۲۰۳۰ صورت گرفته باشد قضاوتی ندارم. در ماجرای سند ۲۰۳۰ تأکید مقام رهبری کامل، کافی و فصل الخطاب است. در مورد حذف درس شهید فهمیده از پیگیری لازم از طریق دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت  شده است. باید توجه داشته باشیم حذف یا اضافه درس در متون درسی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به ایثار و شهادت در سیر آموزشی، تابع سیستم و گردش کار قانونی وزارت آموزش‌وپرورش است، براین اساس نه بنیاد و نه نهاد مشابه دیگر قانونآ مجاز به اعمال نظر یا تشخیص خود نیستند و عملاً دخالتی ندارند. موضوع شهید فهمیده بر اساس توضیحات مسئولان وقت وزارت جابه‌جایی از پایه‌ای به پایه دیگر بوده است نه حذف این درس. باید توجه داشته باشیم گاهی مواجهه عمومی و رسانه‌ای با واقعیت تطبیق نمی‌کند. البته نظارت عمومی لازم و پسندیده است. این نکته نیز قابل‌ذکر است که در موارد کلان آنچه به‌عنوان موضع باید مطرح شود موضع بنیاد شهید و امور ایثارگران است که معمولاً از طریق اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی این نهاد صورت می‌پذیرد.

*برنامه‌های معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد در حال حاضر چیست؟
_در بخش امور آموزشی: ساماندهی مسائل و نیازهای آموزشی دانش آموزان و دانشجویان ایثارگر که در حال حاضر قریب به ۲۰۰۰۰۰ نفر می‌شوند، هدایت تحصیلی و ارائه خدمات مشاوره‌ای در این زمینه، تقویت بنیه علمی محصلین، پیگیری جذب بیش از ۲۵۰۰ نفر هیئت‌علمی ایثارگر، تعامل گسترده با وزارت خانه‌های آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد و حوزه علمیه قم و همچنین برگزاری جایزه ملی تحصیلی ایثار که چهارمین سال آن نیز برگزار شد از برنامه‌های این حوزه است.
در حوزه امور فرهنگی و تبلیغات: برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا در مناسبت‌های مختلف، تبلیغات بصری در سطح شهرها در قالب تابلو و دیوارنگاره و نیز المان، برگزاری مسابقات فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی و معارف و اعزام پیام‌آوران ایثار.
در زمینه امور اردویی و ورزشی: تمرینات و مسابقات ورزشی، اجرای اردوهای یک و چندروزه سیاحتی، توزیع سهمیه حج و اعزام کاروان ویژه حج جانبازان.
در حوزه اسناد و انتشارات: اداره ۲۱ موزه، جمع‌آوری و ترمیم و نگهداری اسناد و آثار شهدا، جمع‌آوری خاطرات، انتشار کتاب و مجلات شاهد.
و در قسمت امور هنری: تولید محصولات و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، نمایشگاه هنری، جشنواره‌های موسیقی و تئاتر، آرشیو دیداری و شنیداری.
درعین‌حال طی سه سال اخیر با توجه به اقتضائات پیش‌آمده و ضرورت مواجهه معقول با موقعیت، سیاست‌های سالانه و اولویت‌های برنامه‌ای متناسب با نیاز ابلاغ شده است که بخشی از آن‌ها عبارت‌اند از: «تأکید بر ارتقاء معنویت و اخلاق و افزایش پیوند بین نسلی در جامعه ایثارگری»، «مردمی شدن فرهنگ ایثار و شهادت از طریق اعمال مدیریت جهادی و استفاده از ابزارهای نوین»، «توسعه و تسهیل مشارکت مشتاقانه ایثارگران در مسابقه خدمت‌رسانی در حوادث و بلایای طبیعی و کمبودهای اجتماعی»، «پیشگیری از نفوذ یا توسعه احساس ناامیدی، بدبینی، نارضایتی و خشم در جامعه ایثارگری و برنامه‌ریزی مناسب برای پیش‌بینی و مقابله با جنگ روانی در جهت حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی (اعتماد و مشارکت) احساس رضایت، عدالت، کفایت و مسئولیت در ایثارگران با تکیه بر آموزه‌های دینی و غرور ملی»، «تقویت ارتباط چهره به چهره، عاطفی، مستمر و مؤثر مردم و مسئولان با ایثارگران، با رویکرد همدلی و پاسخگویی از طریق توسعه هدفمند طرح سپاس توسط حوزه ذی‌ربط»، «تأکید بر جلب، توسعه، حمایت و هدایت مشارکت ایثارگران خصوصاً نخبگان و خیرین از طریق تبیین شرایط فعلی و سازمان‌دهی حضور فعال‌تر ایشان در سطح اجتماع با تأکید بر ارتقاء معنویت و اخلاق»، «شناسایی، تشویق و معرفی رفتارهای ایثارگرانه و دگرخواهانه (ایثار اجتماعی)، عرضه نمونه‌های عینی از جامعه ایثارگری و حفظ حضور مستمر چهره ایثار و شهادت در عرصه رسانه با تأکید بر اصل خلاقیت و نوآوری با تأکید بر مردمی شدن فرهنگ ایثار و شهادت»، «شناسایی و تمرکز بر گروه‌های نیازمند به توجه بیشتر، طبقات محروم و در معرض آسیب جامعه هدف در ارائه خدمات و اجتناب از کمی گرایی با تأکید بر مؤلفه‌های مدیریت جهادی»، «تلاش برای کاهش هزینه‌های غیرضروری، تقویت نظارت، ارتقاء بهره‌وری منابع، توسعه برنامه‌های ترکیبی و تعمیم خدمات از طریق تحقق شعار از هر خانواده یک نفر با تأکید بر استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای نوین»، «مراقبت و پیشگیری از تبدیل مشکلات شخصی ایثارگران به مسئله عمومی و اختصاصی، وابسته سازی و پیش‌بینی سازوکارهای مدیریت و مداخله در بحران و تسهیل شرکت مشتاقانه ایثارگران در مسابقه خدمات‌رسانی در حوادث و بلایای طبیعی و کمبودهای اجتماعی»، «تلاش برای دانش و مهارت افزایی، توجیه، ارتقاء انگیزه و آمادگی همکاران برای ایفای نقش مسئولانه در فرایند حفظ و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با زیربنای عمیق و اصیل دینی و متناسب با موقعیت»، «پایش و رصد مستمر فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایثارگری، شناسایی اولویت‌ها، مسئله یابی، ایده پردازی و تعیین راهبردهای مناسب برای هدایت سازمان و منابع فرهنگی، تولید گفتمان و اتخاذ تصمیم بهنگام و مؤثر در موقعیت از طریق ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز و کارشناسان رصد، اعلام نظر کارشناسی برگرفته از تطبیق شکل و محتوا با تأثیر و واقعیات مورد انتظار فرهنگ ایثار و شهادت با هدف افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه»، «شناسایی ظرفیت‌های قانونی و امکاناتی قابل استفاده موجود در دستگاه‌ها و نهادهای مردمی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و صیانت و پاسداری از ارزش‌های انقلاب، معرفی، برقراری ارتباط، هماهنگی و ایجاد زمینه تعامل و مشارکت از طریق انعقاد تفاهم‌نامه و تعیین سازوکارهای اجرایی»، «کاهش تنوع و تعدد برنامه‌های ملی از طریق ادغام اهداف و برنامه‌ها، اتخاذ روش‌های جایگزین نوین و کم‌هزینه و مؤثر، اصلاح تیراژ محصولات، رویکرد حمایت بجای تولید، مشارکت، برون‌سپاری... و تلاش برای تولید چند برنامه فاخر، اثربخش با تأثیر چندوجهی در سطح ملی»، «تلاش برای حضور فعال، هدفمند و مؤثر در رسانه، فضای مجازی و شبکه‌های مجاز اجتماعی و استفاده حداکثری از این ابزار برای ایجاد گفتمان ایثار اجتماعی، انعکاس اخبار و گزارشات امیدبخش و سازنده و ارتقاء همگرایی در جامعه ایثارگری»، «تقویت، به روز رسانی دستورالعمل‌های اجرایی متناسب با اقتضاآت، نوآوری، خلاقیت، ارائه برنامه‌های تحولی و تدوین شاخص‌های ارزیابی برنامه‌ها و عملکرد حوزه مربوطه»، «تهیه محتوای فرهنگی، تولید ایده و عرضه اطلاعات کاربردی و جهت مند برای نهادهای تبلیغی اصحاب تریبون و رسانه دستگاه‌ها، هنرمندان و... برنامه‌ریزی برای شناسایی، طرح پرسش‌های بنیادین، مسئله شناسی و پاسخ به شبهات»، «تعیین و تمرکز بر وظائف اختصاصی سازمان»، «توسعه ارتباط، تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های ذی‌ربط»، «تلاش برای تبیین مبانی نظری و زیرساخت‌های فرهنگی برنامه‌ها»، «تأکید بر استفاده از فرصت کاهش مأموریت‌های اجرایی، برای به‌روزرسانی اطلاعات و آمار و اصلاح خلأها و نواقص اطلاعاتی و استانداردسازی برنامه‌ها»، «جایگزین سازی فرایند مجازی و الکترونیکی برای برنامه‌هایی که در موقعیت فعلی امکان اجرا ندارند (زیارت مجازی، موزه مجازی، کتاب و نشریات الکترونیک، آموزش و مراسم مجازی، مسابقات، مشاوره تحصیلی و...)»، «تأکید بر رویکرد حمایت و مشارکت بجای تصدی‌گری برنامه‌های فرهنگی» و «تأکید بر توجه به ابعاد بین‌المللی ایثار و شهادت».
بر اساس سیاست‌های اجرایی سالانه برنامه‌هایی پیش‌بینی و ابلاغ شده است که در سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا نیز سعی شده حتی‌الامکان این ملاحظات لازم مورد توجه باشد: «برگزاری دوره‌های تخصصی نمایه نویسی»، «فعال‌سازی کارگروه فضای مجازی و قرارگاه مردمی فرهنگ ایثار و شهادت»، «برگزاری دوره‌های علمی سیره نگاری»، «انتشار شاهد یاران و مجلات شاهد با تأکید بر توسعه دسترسی از طریق فضای مجازی، تولید و توزیع برابر اعلام نیاز و ظرفیت استان‌ها، تلاش برای تأمین بخش قابل‌توجه هزینه تولید و چاپ از محل دریافت حق اشتراک»، «فعال‌سازی برنامه مدیریت اسناد ایثارگران و تسهیل دسترسی به اسناد و به روز رسانی سایت‌های اینترنتی قربانیان ترور و شیمیایی در بستر نوید شاهد»، «اعزام کاروان ویژه حج تمتع جانبازان»، «برگزاری جلسات نظریه‌پردازی، ایده پژوهی، گزاره یابی، آسیب‌شناسی، تخصصی در جهت تولید گفتمان ایثار و شهادت و ایثار اجتماعی»، «استانداردسازی موزه شهدا»، «استانداردسازی مجلات شاهد»، «بازنگری، استانداردسازی و توسعه سایت نوید شاهد»، «برگزاری جلسات نقد تولیدات مکتوب عرصه ایثار و شهادت»، «تکمیل سامانه زیارت مجازی»، «تکمیل آرشیو دیجیتال اسناد»، «ایجاد غرفه تمبر و مدال‌های ایثارگران در موزه شهدا»، «بازچینش آرشیو اسناد»، «انتشار کتاب کنش‌های همدلی در مقابله با کرونا»، «توسعه ابعاد معرفتی و نظام اخلاقی ایثار و شهادت»، «بانک جامع اطلاعات مراکز و تولیدات فرهنگی»، «توسعه قرارگاه مردمی ایثار»، «توسعه استفاده از پیام‌آوران ایثار»، «استانداردسازی یادواره‌ها و کنگره‌ها»، «استانداردسازی و تدوین نظام تبلیغات محیطی»، «تهیه ره‌توشه تبلیغی برای مبلغین با موضوع ایثار و شهادت»، «انتشار کتاب اشعار کنگره شعر ایثار»، «تجهیز استودیوی ضبط تصویری اداره کل هنری»، «تولید گستره تیزر و کلیپ ۱۲۰ ثانیه‌ای»، «تشکیل کارگاه نقد فیلم»، «تهیه اپلیکیشن آواها و نواها»، «برگزاری دوره مجازی دانش و مهارت افزایی هنری»، «تولید ۵ مستند»، «تشکیل کارگروه تخصصی رصد»، «انتشار پارتی‌تور سمفونی ایثار»، «پروژه تحقیقاتی در مورد مناسک حج جانبازان»، «پروژه گردشگری مجازی»، «طرح ورزش در خانه»، «برگزاری کارگاه نشاط و شادکامی»، «توسعه ارتباط با پیشکسوتان ورزشکار ایثارگر»، «برنامه ویژه ورزش سالمندان و بانوان»، «حمایت از گروه‌های خودجوش فعال در زمینه ورزش ایثارگران»، «تدوین پیوست فرهنگی ایثار و شهادت»، «آسیب‌شناسی فرهنگ ایثار و شهادت»، «تدوین نظام مسئله شناسی ایثار و شهادت»، «تدوین مؤلفه‌های سبک زندگی ایثارگرانه»، «تدوین نظام واره اخلاقی ایثار و شهادت» و «برگزاری پنجمین جشنواره جایزه تحصیلی ایثار».

*این حجم از برنامه قطعاً نیازمند به اعتبارات و بودجه مکفی است، آیا در این خصوص حمایت لازم وجود دارد؟
_طبعاً برنامه‌های فرهنگی نیازمند به بودجه است البته در زمینه فرهنگی ما معتقدیم آنچه اعتبار مصرف شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. در کشور ما اعتبارات حوزه فرهنگ اولاً ناچیز است به تعبیری بودجه فرهنگ کشور تا زیر ۲ درصد هم ذکر شده است. البته این بدان معنا نیست که برنامه ریزان کلان به اهمیت مسئله فرهنگ واقف یا موافق نیستند واقعیت این است که تعیین اولویت در تأمین اعتبارات فقط اهمیت و شأن یک موضوع نیست، گاهی فوریت یک مسئله می‌تواند دخیل باشد به‌عنوان‌مثال درمان یک نیاز فوری است وقتی لازم بشود معمولاً کسی به فرهنگ فکر نمی‌کند یا معیشت همچنین است که البته در نگاه کلان نتیجه سلامت و نیز معاش در جامعه خودش یک تأثیر فرهنگی خواهد بود. درهرحال ضمن اذعان به اینکه اعتبار تخصیصی به برنامه‌های فرهنگی مطلقاً متناسب با نیاز در این زمینه نیست به این نکته هم باید توجه شود که متأسفانه عدم کارسازی اعتبارات مصوب بعضی برنامه‌ها توسط مراجع ذی‌ربط، باعث می‌شود که سازمانی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران به هزینه کرد از محل دارایی‌های خود مبادرت کنند. به‌عنوان‌مثال تأمین تعهدات و تکالیف قانونی ماده ۶۶ وقتی توسط دستگاه ذی‌ربط صورت نگیرد بنیاد ناچار می‌شود دیون ایجادشده را خودش تأمین کند مفهوم این است که اعتبار مناسبی که می‌توانست در خدمت توسعه برنامه‌ای فرهنگی قرار گیرد و منشأ تحول بشود به‌ناچار در جهت عمل به تکلیف قانونی که به مرز فوریت رسیده هزینه شود. درهرصورت واقعیت این است که اعتبارات تکافوی نیاز فرهنگی را نمی‌کند. لذا تلاش بر این است که از طریق اولویت‌بندی، ضرورت سنجی و نیز لحاظ جلب مشارکت در دستور کار قرار گیرد.

*با توجه به پشتوانه ارزشمندی مانند وصایای شهدا چه برنامه‌ای برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ذخایر صورت گرفته است؟
_تمرکز اولیه بنیاد بر جمع‌آوری وصایا بوده است. در مرحله بعد ویرایش و انتشار بخش قابل‌توجهی در قالب دفاتر وصایای شهدا که به‌صورت استانی انجام‌شده است. در مرحله بعد با موضوع‌بندی وصایا کتب متعددی به‌صورت گزیده موضوعی منتشر شده است. اما همه این‌ها کافی نیست. اولین و مهم‌ترین چالش در این زمینه موضوع و مشکل نمایه‌گذاری وصایای شهدا است در این زمینه به‌شدت به کمک و مشارکت نیازمندیم. غیر از وصایا، خاطرات هم هست و نیاز به سیره نگاری است. سامانه جامع مدیریت اسناد، کمک خوبی برای محققین و تسهیل دسترسی به منابع در اختیار بنیاد کرده است. واقعیت این است که بنیاد نمی‌تواند هم‌زمان و در کوتاه‌مدت هم آثار را جمع‌آوری کند و هم آن‌ها را تولید و فرآوری نماید. مشارکت لازم است. درعین‌حال برابر هماهنگی و پیگیری‌های انجام‌شده زمینه پخش مستمر فرازهایی از وصایای شهدا در تلویزیون، سایت نوید شاهد و حتی شبکه‌های اجتماعی فراهم شده و در دست اقدام است.

*در برنامه‌های فرهنگی گاهی با کارهای کلیشه‌ای برخورد می‌شود، چرا؟
درست است، عللی هم دارد از جمله اینکه برخی برنامه‌ها الزامات قانونی دارد، مقررات سازمان گاهی اجازه برون‌رفت دفعی از یک حالت را برنمی‌تابد، تکیه مستمر بر منابع کارشناسی داخلی و ضعف مشارکت منابع بیرونی، عدم شکل‌گیری نظام پیشنهادات، درگیری غیرضروری بدنه برنامه‌ریز ستادی با امور اجرایی، عدم رصد و پایش فضا و اقتضائات فرهنگی و حتی مدت طولانی تصدی یک مسئولیت مدیریتی در یک حوزه تخصصی و...
در یادواره‌ها و کنگره‌ها این مشکل را داریم. یک علت این است که تمرکز بنیاد کاهش یافته است. نهادها و عموم مردم ورود دارند. درعین‌حال پیشنهاد ما یک سند است. 

*اهمیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
_فضای مجازی امروز قالب ارتباطی گسترده و پرکاربرد بشر است لذا به دلیل اقبال عمومی و عمق نفوذ در جامعه عملاً به شاخص فراگیر فرهنگ عمومی تبدیل شده است و ظرفیتی ارزشمند و مهم تلقی می‌شود. ابزار فعلی در اختیار حوزه فرهنگی بنیاد، سایت نوید شاهد است که در دو سطح ملی و استانی اطلاعات مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت را منعکس می‌کند. مجلات شاهد با رویکرد جدید تبدیل به نسخه مجازی شده در اختیار عموم قرار داده شده است. تولیدات و تألیفات موجود با همکاری ایران صدا تبدیل به کتاب گویا شده است. سامانه زیارت مجازی مزار شهدا، فعال و سامانه مدیریت اسناد در حال بارگذاری است. به علت شیوع ویروس کرونا در سال جاری برنامه‌های ملی در بستر مجازی برگزار شده است و تلاش شده مشاوره تحصیلی ایثارگران بر همین منوال ارائه شود. در عین ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی محدودیت‌هایی را در ایفای نقش مطلوب و مؤثر ایجاد کرده است. البته فعالیت گسترده علاقه‌مندان در زمینه ایثار و شهادت به‌صورت آتش به اختیار کمی این محدودیت را جبران می‌کند.

فایل های ضمیمه :

فایل های ضمیمه :

چاپ
نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :
نظرات کاربران