چهارشنبه 29 آبان 1398 |

تک تک این مردم، واقفان بزرگی هستند

1398/08/06 گفتگوی حیات با علی گل محمدی به مناسبت فرا رسیدن دهه وقف

تک تک این مردم، واقفان بزرگی هستند

حیات: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هر ساله و با فرا رسیدن روز وقف ، ده روزِ پس از آن را با عنوان دهه وقف معرفی کرده و روزشمار آن را منتشر می کند. در طول این دهه، هر روز با عنوانی خاص نام گذاری شده و به طلاع همگان می رسد. امروز ، دوشنبه، 6 آبان سال 1398 هجری ، سومین روز از هفته وقف است که با عنوان وقف، خدمات اجتماعی و اجرای امینانه نیات واقفان نام گذرای شده است. به همین مناسبت، پایگاه خبری حیات گفتگویی را با یکی از واقفان عزیز ترتیب داده تا از این طریق بتواند اهمیت و جایگاه وقف و احسان در فرهنگ غنی اسلامی را یادآوری کند.

به گزارش پایگاه خبری حیات ،معمولا  افراد هر جامعه ای بیش از هر چیز با نام شخصیت های مشهور و محبوب آن جامعه آشنا هستند، اقشاری چون هنرمندان، بازیگران، خواننده ها، فوتبالیست ها و... همواره در میان توده مردم جامعه از محبوبیت و اعتبار زیادی برخوردار بوده و همواره مورد تمجید آنها قرار گرفته اند. اما همین مردم،  شناخت و تصور چندانی از افرادی که روز و شب خود را صرف فعالیت های عام المنفعه ،در جهت خیر عموم و یاری رساندن به ناتوانان کرده اند، ندارند. در سرزمین اسلامی ما فرهنگ وقف و نیکوکاری حاوی فلسفه ای عمیق و قدمتی تاریخی است و اشخاصی هستند که بیشتر سال های عمر خود را در سکوت و به دور از هیاهو های تبلیغاتی، صرف اعمال خیر و عمل کردن به این فرهنگ ارزشمند دینی و انسانی کرده اند. آنهایی که دغدغه روز شب شان کمک به انسان های بی بضاعت و ناتوان جامعه بوده و این عمل را نه برای کسب شهرت و یافتن جایگاه و اعتبار اجتماعی، بلکه فقط و فقط برای نفس این عمل و شادی کردن دل بندگان خدا انجام داده اند . این افراد مصداق عینی مفهوم « الباقیات الصاحات خیر عند» هستند ، کسانی که اجر اعمال شان را تنها نزد پروردگار خویش می جویند و خداوند را تنها شاهد و ناظر بر اعمال خویش میدانند . 
«علی گل محمدی»  جانباز، ایثارگر و از بچه های جبهه و جنگ است. وی که در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل جانانه جنگیده؛ تنها یادگار این دوران برایش نفسی است که به سختی بالا می آید. او مجروح جنگ است. در شلمچه در معرض موج انفجار بوده و در حلبچه زیر بمباران شیمیایی پوست و دستگاه تنفسی اش آسیب جدی دیده است. آنطور که می گوید از زمانی که از جبهه های جنگ به زندگی روزمره برگشته دغدغه مسکینان و ناتوانان دست از سرش برنداشته است. به گفته خودش از حول و حوش سال 67 تا 87  همراه با هم سنگری هایش مشغول انجام امورات خیریه بوده و روز و شب اش درتلاش برای شناسایی نیازمندان و یاری رساندن به آنها گذشته است. حدود سال 1387 به همراه محمود تقی زاده، رفیق و هم سنگری قدیمی اش «موسسه خیریه قائم آل محمد» را تاسیس کردند. جایی که در آن می توانستند بطور موثر تری در کمک رسانی به نیازمندان فعالیت کنند. آنطور که وی می گوید: موسسه خیریه قائم، مکانی بود برای دور هم جمع شدن هم رزم های قدیمی، جایی که در آن تلاش بی وقفه ای می شد برای کاهش آسیب های اجتماعی و کمک به خانواده های بی بضاعت و ایتام. بعد مدتی وی به سمت ایده مجمع ایثارگران کشیده شد و برای احیای فرهنگ جبهه « مجمع اجتماعی ایثارگران انقلاب اسلامی» را تاسیس کرد. در آنجا بچه های قدیمی جبهه و جنگ دوباره گرد هم آمدند، آنها به نوعی یکدیگر را یافته بودند و مصمم بودند تا دوباره فرهنگ مقاومت را احیاء کنند. تاسیس این مجمع شروعی بود برای پوشش دهی به عملکرد جبهه مقاومت؛ از عراق گرفته تا سوریه و یمن. به عقیده گل محمدی ، فعالیت های مجمع، به واقع بازوی تبلیغاتی مقاومت بود و حوزه عمل آنها بر گِرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مقاومت و وقف و نیکو کاری می گشت. گل محمدی نظری جالب درباره مفهوم وقف دارد. نگرش او در این مورد بیش از هر چیز یاد آور مفهوم « ایثار اجتماعی» است. به گفته او واقف همان ایثارگر  است ؛کسی که در چارچوب ارزش های انسانی و دینی خود ، این عمل را انجام میدهد. از نظر وی ایثارگری تنها در موضوع جبهه و جنگ خلاصه نمی شود. هر عمل اجتماعی که تاثیری مثبت در زندگی مردم داشته باشد، معنای ایثار را در خود دارد. «ریز علی خاجوی» و « حسین فهمیده» هر دو ایثارگر بودند. چرا که هر دو در جهت یاری رساندن به انسان و انسانیت از جان خود گذشتند. ایدئال گل محمدی هم این است که بتواند این فرهنگ را همه گیر کند. تشکلی که او از بانیانش بوده در بزنگاه های مهمی وارد عمل شده است. به گفته وی: وقتی بمباران غزه اتفاق افتاد ما وارد عمل شدیم، دو ساعته تمام مجوزها را برای یک راهپیمایی بزرگ گرفتیم، می دانستیم که لحظه عمل ما فرا رسیده است، شاید بپرسید این عمل چه ارتباطی به نیکوکاری و وقف دارد. اما من بحث وقف را خیلی گسترده تر می بینم. ما مسئول بودیم در قبال آن کودکان و آن مردم مظلوم و ستم دیده. به همین خاطر توانستیم کار مثبتی انجام دهیم، میزان زیادی کمک برای مردم آسیب دیده غزه ارسال شد، این همان چیزی است که ما از نیکوکاری، احسان و وقف در نظر داشتیم. وی با خاطر نشان کردن نقش مجمع ایثارگران ،به تمام تلاش هایی که در طول این سال ها در زمینه گسترش فرهنگ وقف و ایثارگری انجام شده اشاره کرد و گفت: سال هاست که ما یک مسیر واحد را طی می کنیم، نظرهای اعضاء به مرور زمان به هم نزدیک تر شده و در حال حاضر می دانیم کجای کاریم. می دانیم که باید همیشه آماده و گوش به زنگ بود. هر ساله در 22 بهمن بیرق بنیاد شهید را  افتخار بالا نگه داشته ایم،در « لیالی قدر » ، «روزشهید»  و مناسبت های دیگر آماده بودیم برای هر نوع کمکی به خانواده معظم شهدا و جامعه ایثارگران ، با تشکیل گروه جهادی حضرت بقیة الله الاعظم مراسم غبار روبی از مزرا شهدا را سال ها انجام داده ایم. 
به گفته گل محمدی مردم ولی نعمت حقیقی این کشور اند هستند و مسئولین در قبال آنها مکلف اند. او معتقد است که فرهنگ وقف و فرهنگ ایثار در وجود تمام این مردم سرشته شده است. به گفته  او: اگر لازم شود تک تک این مردم از دارایی های خود می گذرند تا این آب و خاک حفظ شود. همانطور که در دوران جنگ نشان دادند، فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ وقف و احسان به واقع یک معنا دارند. گذشتن از دارایی های با ارزش خود برای حفظ آبرو کشور و مردم. وی معتقد است که وقف، تنها ساختن مدرسه ، مسجد و کمک به ایتام و نیازمندان نیست. متولی آن باید آحاد مردم باشند و در هر زمینه ای که نیاز شد وارد عمل شوند. 
در پایان ، گل محمدی با اشاره به اینکه فرهنگ وقف و نیکوکاری یک سرمایه جاری و تمام نشدنی در سرزمین ماست، از متولیان امر خواست که در زمینه این عمل نیکو قدرتمند تر عمل کنند. به عقیده او این وظیفه بزرگان است که مردم را از لذت وقف آگاه سازند. تا این فرهنگ برهی همیشه تداوم یابد و در تمامی شئونات زندگی ما جاری شود.

فایل های ضمیمه :

فایل های ضمیمه :

نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :