سه شنبه 12 فروردین 1399 |

21:1:0    1398/09/26 در پنل تخصصی تبیین سنجه های ایثار اجتماعی مطرح شد:

ایثار اجتماعی باید با نظام حقوقی کشور در ارتباط باشد / رفتارهای به ظاهر سخاوتمندانه ایثار اجتماعی نیستند

نشست تخصصی ایثار اجتماعی با موضوع تبیین مفاهیم و سنجه های ایثار اجتماعی امروز (سه شنبه) در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حیات، در این پنل تخصصی که با همراهی حسن شهرکی پور دبیر همایش و رییس دانشگاه آزاد رودهن و محمد هادی همایون، از اساتید دانشگاه امام صادق و رییس این پنل تخصصی برگزار شد، هر یک از ارایه دهندگان مقالات تخصصی به تببین مفهوم ایثار اجتماعی و تحلیل مفهومی، کارکرد ها و معنای آن از زوایای متعددی چون رویکرد واژه شناختی به مفهوم ایثار اجتماعی، مفاهیم حقوقی مترتب بر این کنش اجتماعی و دیگر ابعاد آن پرداختند و پس از آن به نتیجه گیری پرداخته و بر اهمیت تبدیل این ارزش فرهنگی و دینی به یک رفتار اجتماعی کلان تاکید کردند.  
سید محمد مهدی قمامی در ارایه خود (پنل نخست) با بیان اینکه ایثار اجتماعی باید با نظام حقوقی و قانون اساسی کشور در ارتباط باشد، گفت: این مفهوم به لحاظ حقوقی باید مبتنی بر نظام دینی و حقوقی ما باشد، در غیر این صورت نمی توان عنوان ایثار را بر آن حمل کرد. به عبارت دیگر این مقوله باید بر اساس اصل چهارم قانون اساسی کشور، اقتضائات اخلاقی و دینی ما را در بر بگیرد.  
این استاد رشته حقوق تصریح کرد: رفتار های به ظاهر سخاوتمندانه و فداکارانه که ماحصل آن، منفعت عمومی نباشد تحت عنوان ایثار اجتماعی قرار نمی گیرد. اگر بخواهیم با مثال روشن کنیم؛ اعمالی که خیر عموم را در بر می گیرد همچون بیمه های مالیاتی، مدرسه سازی، ساخت مسجد و خانه برای مردم بی بضاعت و آسیب دیده، نمونه هایی از ایثار احتماعی هستند. 
وی درباره اینکه دولت چگونه می تواند از ایثار اجتماعی حمایت کند، گفت: از آنجایی که اعتبارات دولت محدود است معتقدیم که دولت باید از جاهایی که خیر عمومی بیشتری را در بر می گیرد شروع کند.

تبیین رویکردهای روانشناختی ایثار اجتماعی 
در ادامه این نشست دکتر محمد علی عباسی به تببین رویکردهای روانشناختی در حوزه ایثار و شهادت پرداخت و با بیان اینکه مقوله ایثار را نمی توان در هیچ یک از مکاتب روانشناختی موجود تبیین کرد، گفت: هیچ یک از مکاتب روانشناختی بطور مستقیم و جامع نتوانسته اند به مقوله ایثار اجتماعی بپردازند، بنابراین ما باید تحلیلی فراتر از مکاتب روانشناختی ارایه داده و ایثار اجتماعی و بطور کل مقوله ایثار را از جنس کنش ها و رفتار هایی بدانیم که از ابتدای امر در فرایند رشد در درون فرد نهادینه شده است و در آینده رفتاری آن انسان، بدون در نظر گرفتن سود و زیان و یا حتی با اشراف به زیان بار بودن عمل برای خود فرد، این کنش انجام می پذیرد. 

وی ادامه داد: آنچه ما در دوران هشت سال دفاع مقدس هر روز شاهد آن بودیم از جنس همین نوع رفتار بوده است.

 ایثار اجتماعی فراتر از احتجاحات عقلی است

در انتهای پنل نخست نیز محمد هادی همایون، مدیر این پنل تخصصی گفت: صحبت درباره ایثار حتی اگر پیشوند آن اجتماعی نباشد، به ناچار ما را به سمت مقوله اجتماع می کشاند، چرا که ایثار در ذات خود پدیده ای اجتماعی است. ما در بهشت مطلوب نیز زندگی فردی نداریم و اگر بخواهیم به آیات و روایات مراجعه کنیم، می بینیم که در همه صورت زندگی ما اجتماعی است و این زندگی اجتماعی به بسیاری از مفاهیم جمعی که یکی از مهمترین آنها مقوله ایثار است گره خورده است.
وی افزود: ایثار کنشی است که انسان فراتر از احتجاجات عقلی و احتیاجات فردی انجام می دهد و هدفش در خود و برای خود است.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: به یک معنا کنشی چون ایثارگری و در اینجا ایثار اجتماعی، کنشی بدون غایت و هدف منفعت شخصی و در جهت منفعت عموم است و این مساله یک نتیجه بزرگ در بر دارد و آن تاکیدی است که قرآن و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بر تقدم اجتماع مسلمانان بر فرد فرد مسلمین می کند.

فایل های ضمیمه :

فایل های ضمیمه :

چاپ
نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :