کد خبر 252862
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

بزرگداشت میراث فرهنگی و حفظ و نگهداری میراث کهن، با یک هفته موزه گردی

بزرگداشت میراث فرهنگی و حفظ و نگهداری میراث کهن، با یک هفته موزه گردی

به مناسبت بزرگداشت میراث فرهنگی و حفظ میراث کهن، نشست‌ها و برنامه‌هایی برای علاقه‌مندان به حفظ موزه و میراث فرهنگی برگزار می‌شود که عموم مردم می‌توانند با مشارکت در این رویدادها، نقشی در نگهداری این میراث داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛  رویداد فرهنگی موزه و میراث فرهنگی روز هشتم‌ می هر سال در شورای بین‌المللی موزه و در کشور ما مصادف با ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. این رویداد هر ساله یک موضوع خاص را برجسته می‌کند تا با حضور مردم در موزه های مختلف به بررسی چالش‌های مختلف در حوزه موزه و میراث فرهنگی بپردازند؛ به‌صورت کلی هدف این رویداد حفظ جایگاه غیرخصوصی این نهاد ارزشمند در بین عموم مردم است.

نهادی که در خدمت و توسعه جامعه است که میراث ملموس و ناملموس بشریت را در هر کشور نگهبانی کرده و محیطی را برای اهداف آموزشی، مطالعه و شناخت با گذشته ایجاد می‌کند. در نتیجه روز جهانی موزه امکانی است برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد نقش موزه در توسعه جامعه امروز، در سطح بین‌المللی نقش ایفا می‌کند.

شعار روز جهانی موزه

هر سال از سوی شورای ایکوم، شعاری به‌عنوان شعار روز جهانی موزه انتخاب می‌شود که باهدفی خاص سعی در برجسته کردن آن موضوع دارند. از سال ۲۰۲۰ برای روز جهانی موزه، شعاری انتخاب می‌شود که در حمایت از اهداف مندرج در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. به‌عنوان مثال شعار سال ۲۰۲۳، موزه‌ها، پایداری و زیست بهتر است.

روزه جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

در کشور ما روز جهانی موزه آغازگر هفته میراث فرهنگی است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست برای این هفته یک شعار کلی با عنوان «میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی» انتخاب و هر روز این هفته را هم به یک عنوان هدفمند نام‌گذاری کرده است:

شنبه ۲۹ اردیبهشت 

روز موزه برای آموزش و پژوهش

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت 

روز میراث فرهنگی، حقوق عامه، توسعه پایدار

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت 

روز میراث دینی و میراث رضوی

سه شنبه اول خرداد 

روز میراث زنده، متضمن تاب آوری و سازگاری

چهارشنبه دوم خرداد 

روز میراث فرهنگی و الفبای زندگی

پنجشنبه سوم خرداد 

روز میراث فرهنگی، همبستگی و اقتدار

جمعه چهارم خرداد 

روز میراث دفاع مقدس

ویژه برنامه‌های هفته میراث فرهنگی

در طول هفته میراث فرهنگی قرار است بزرگداشت زبان و ادب فارسی، بزرگداشت موزه و تقدیر از برترین‌های موزه‌داری، رونمایی و نمایشگاه الواح هخامنشی، نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در ۱۱ استان، نشست سراسری هیأت‌های راهبردی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و همچنین نشست مشترک میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی برگزار شود.

نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی، نشست وقف میراث ماندگار با همکاری سازمان اوقاف، نخستین گردهمایی ملی ناظران و نمایندگان استانی صندوق احیا ، نشست تخصصی طرح‌های جامع حفاظت محدوده‌های تاریخی و مسأله مشارکت اهالی از دیگر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی است، البته در کنار این برنامه‌ها افتتاح و رونمایی از پروژه‌های حفاظت و مرمت و افتتاح همزمان نمایندگی‌های استانی انجمن خیرین میراث فرهنگی و نشست بررسی آئین‌های شادمانه موفق میان ایران و کشورهای حوزه آسیای غربی و مرکزی نیز برگزار خواهد شد.

پاسداشت میراث جهانی تذهیب در شیراز و نشست پاسداری از میراث ناملموس و مشارکت اجتماعی محلی در کاخ نیاوران، جشن میراث مقاومت و روایتگری در خرمشهر و نشست روایتی نو، دفاع مقدس از منظر میراث فرهنگی در باغ موزه دفاع مقدس و همچنین رویداد شب فرهنگی ایران و پاکستان در کاخ گلستان از ویژه برنامه‌های هفته میراث فرهنگی امسال است.

موزه‌های سراسر کشور هم ویژه برنامه‌های تخصصی برای هفته میراث فرهنگی طراحی کرده‌اند، قرار است؛ در این یک هفته در ۱۱ استان آثار کمتر دیده شده در معرض نمایش قرار می‌گیرد. آثار دیده نشده جیرفت بعد از ۵۰ سال برای مردمی که حافظ آن بوده‌اند، به نمایش در می‌آید. در تهران هم نشستی با مجموعه داران و رویداد مشترک با سازمان آتش نشانی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha