کد خبر 252837
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید در گفتگو با «حیات»:

مجوز واردات داروها و تجهیزات مورد نیاز جانبازان صادر شد/ حل مشکل کمبود داروهای جانبازان اعصاب و روان

مجوز واردات داروها و تجهیزات مورد نیاز جانبازان صادر شد/ حل مشکل کمبود داروهای جانبازان اعصاب و روان

مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مشکل کمبود داروهای جانبازان اعصاب و روان به شکل مُسکنی برطرف شده است، خبر از واردات گسترده این داروها با سهمیه ارز ترجیحی جدید داد.

شاهرخ رامزی، مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با حیات گفت: بخشی از داروهای مورد نیاز جانبازان اعصاب و روان که عمدتا جنبه مُسکن دارد، مشابه داخلی دارد که به همین دلیل واردات آنها ممنوع شد؛ اما از بعد روحی روانی جانبازان اظهار می کنند این داروها اثر و کیفیت مشابه خارجی را ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون توانسته ایم این داروها را چه به صورت چمدانی و یا راه های دیگر وارد کنیم و مشکل به صورت مُسکنی حل شده است. امیدواریم با مجوز جدید سازمان غذا و دارو و سهمیه جدید ارز ترجیحی بتوانیم مشکل را به طور اساسی حل کنیم.

چرا واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان ممنوع شد؟

مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد مشکلات تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان به «حیات» گفت: بنیاد شهید به استناد ماده ۱۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مورد تامین تجهیزات پزشکی و توانبخشی مورد نیاز جامعه هدف تکلیف دارد.

رامزی ادامه داد: قوانین متعددی بعد از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به تصویب مجلس رسیده و واردات محصولات مشابه تولید داخل در جهت حمایت از این تولیدات ممنوع شده؛ اما این در حالی است که ممنوعیت واردات فارغ از کیفیت محصولات داخلی به صورت عام برای همه کالاها اعمال شده؛ در حالی که کیفیت کالاها و تجهیزات مورد نیاز جامعه هدف بنیاد شهید و به طور ویژه جانبازان معزز بسیار مهم است زیرا بخشی از این افراد با این تجهیزات زندگی می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال، یک شرکت داخلی مدعی تولید کیسه ادرار (یورین بگ) است؛ اما این کیسه ها عمدتا در بیمارستان ها و به شکل ساعتی مصرف دارد؛ در حالی که جانبازان با این تجهیزات در مکان های اجتماعی حضور پیدا می کنند و این تجهیزات باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. متاسفانه تولیدات داخل در رقابت با تولیدات خارج، کیفیت لازم را ندارد و این ممنوعیت باعث شده که ما در برخی تجهیزات به شدت دچار مشکل شویم.

با پیگیری‌های بنیاد شهید، واردات تجهیزات مورد نیاز جانبازان آزاد شد

مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه با پیگیری ها و جلسات توجیهی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو موفق شدیم مجوز واردات این کالاها را اخذ کنیم، گفت: مجوز واردات تمام کالاهای مصرفی مورد نیاز جانبازان و تجهیزات توانبخشی ازجمله بحث ویلچر تقریبا اخذ شده است.

رامزی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک میان بنیاد شهید و هیات امنای ارزی، گفت: مقرر شد هیات امنای ارزی در این حوزه به کمک بنیاد شهید بیاید. همچنین با مصوبه هیات دولت ارز ترجیحی برای واردات مواد مصرفی، پزشکی و توانبخشی جانبازان و جامعه هدف بنیاد شهید تخصیص داده خواهد شد.

وی افزود: مکاتبات لازم برای این کار انجام شده تا متن نامه به امضای وزیر بهداشت برسد. انشالله بتوانیم از ظرفیت هیات امنای ارزی برای این موضوع استفاده کنیم. همچنین، جلسات متعددی را با شرکت متد به عنوان متولی امر سلامت در بنیاد شهید برگزار کردیم و اعتبار مناسبی از منابع بنیاد شهید در اختیار این شرکت گذاشته شده تا بتواند به هر طریق ممکن در جهت واردات و حل مشکل کیسه ادرار مورد نیاز جانبازان اقدام کند.

گشایش ارزی در تامین داروهای وارداتی مورد نیاز جانبازان

مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مشکل واردات داروهای مورد نیاز جانبازان اعصاب و روان، گفت: امیدواریم با سهمیه ارز ترجیحی سال ۱۴۰۳ ویژه داروها و تجهیزات مورد نیاز جانبازان این بخش از مشکل هم حل شود؛ هرچند مشکل ما در بخش داروهای تولید داخل است زیرا جانبازان سالیان سال است که از داروهای خارجی استفاده کردند و در حال حاضر از کیفیت و تاثیر داروهای تولید داخل رضایت ندارند. به همین دلیل ما ناچاریم که کماکان در جهت جلب رضایت این عزیزان همان داروها را وارد کنیم و در اختیار آنها قرار بدهیم.

رامزی در پایان خاطرنشان کرد: گام های خوبی هم در این حوزه برداشته شده است و امیدواریم که مشکل جانبازان معزز به زودی حل شود؛ هرچند تاکنون به هر طریق ممکنی اجازه ندادیم این مشکل حاد شود و توانستیم به شکل مُسکنی مشکل را حل کنیم و خدمات مورد نظر را در اختیارشان قرار بدهیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha