کد خبر 252601
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰

نماینده چابهار در گفتگو با «حیات»:

اساسنامه توسعه سواحل مکران اشکالات زیادی دارد/ لزوم رعایت اصول توسعه انسان‌محور در مکران + فیلم

اساسنامه توسعه سواحل مکران اشکالات زیادی دارد/ لزوم رعایت اصول توسعه انسان‌محور در مکران + فیلم

نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان اینکه توسعه سواحل مکران یک اصل پذیرفته شده که باید حتما اتفاق بیافتد، گفت: باید در این زمینه به شاخص توسعه انسانی عنایت داشته‌اند زیرا در این منطقه باید توسعه انسان‌محور در دستور کار قرار گیرد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در رابطه با موضوع رسیدگی به لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: می‌دانیم که توسعه سواحل مکران یک اصل پذیرفته شده است که باید حتما اتفاق بیوفتد؛ اما کدام توسعه؟ همانطوری که مقام معظم رهبری همیشه در بحث سواحل مکران به شاخص توسعه انسانی عنایت داشته‌اند، در این منطقه باید توسعه انسان‌محور در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دولت لایحه‌ای با دوفوریت برای اساسنامه توسعه سواحل مکران به مجلس فرستاد اما مجلس با دو فورت این لایحه مخالفت کرد اما یک فوریت ان تصویب شد و با ارجاع به این کمیسیون اقتصادی کار کارشناسی مناسبی بر روی این لایحه انجام شد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاحات خوبی بر این لایحه صورت گرفته، یادآور شد: در کنار اصلاحات مناسبی که شکل گرفته، ما معتقدیم که بر اساس نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هنوز اشکالات جدی در این اساسنامه موجود است و هنوز قابلیت اصلاح بیششتر دارد.

وی ادامه داد: در نسخه فعلی اساسنامه تعارضات جدی ای با بسیاری از قوانین فرادستی وجود دارد، ملاحظات جامعه محلی به  اندازه کافی در ان مورد توجه قرار نگرفته و نگرانی‌هایی هم در رابطه با ایرادات مربوط به اصل 75 قانون اساسی درباره این اساسنامه موجود است.

سعیدی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مجموع ایرادات فوق باعث شده که تقاضای ما از هیات رئیسه این باشد که در تصویب این اساسنامه تعجیل صورت نگیرد و به دلیل فرصت کم باقی‌مانده از عمر مجلس یازدهم به مجلس سپرده شود. باید در این رابطه به نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس احترام گذاشته شود و اجازه بدهیم که این موضوع در یک فضای آرام و با رعایت همه ملاحظات مربوط به جامعه محلی بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه مردم چابهار از نظر تمام شاخص‌های توسعه‌ای در پایین‌ترین جایگاه نسبت به دیگر استان‌ها قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: توسعه سواحل مکران قطعا لازم است اما این توسعه باید مشروط بر این باشد که مردمان ساکن منطقه محور این توسعه قرار بگیرد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: باید مشخصا تعریف بشود که مردم ساکن پهنه‌ی چابهار چه نقشی در فرآیندهای توسعه‌ای دارد؛ متاسفانه تا الان این ابهامات برطرف نشده و ما انتظار داریم که در یک فضای کارشناسی و سر فرصت این اتفاق بیوفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha