کد خبر 252493
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸

کنکور از حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از تبدیل شدن کنکور حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در ارتباط زنده با برنامه تهران ۲۰، اظهار کرد: کنکور از حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل خواهد شد.  شرایط برای داوطلبان بهتر خواهد شد.

وی بیان کرد: اکنون کمی سازی در نظام آموزش خوبی شده است اما موضوع تضمین کیفیت و ارزیابی مسئله ای مهم بوده است.  مسیر تحول در زمینه کیفی سازی است و یک سازمان بیرونی باید موضوعات مختلف را ازریابی کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مصوب سازمان وزارتخانه های ذیربط را ارزیابی می کند. این سازمان به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد و در این مسیر یک هیئت امنای تخصصی تشکیل و ارزشیابی های بیرونی انجام و شاخص های مختلف را تعیین می کند.

پورعباس تاکید کرد: اکنون بیشترین تعاملات را سازمان سنجش با مجلس دارد و از نظر نظارت و تعاملات همکاری ها با مجلس فرقی نخواهد کرد.

پورعباس افزود: مسئولیت امتحانات نهایی با این سازمان است و این کار با تعامل با آموزش و پرورش و معلمان  و جزئیات این گونه مسائل در حال بررسی است. آزمون های ترکیبی، پاسخ کوتاه،  چند کزینه و حتی تشریحی است.

وی ادامه داد: اکنون در آزمون سراسری دروس عمومی حذف،  آزمون در دو نوبت برگزار می شود و تا دو سال آزمون برای داوطلبان اعتبار خواهد داشت و تاثیر سوابق تحصیلی از ۴۰ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: کنکور از حالت تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی  تبدیل خواهد شد.  شرایط برای داوطلبان بهتر خواهد شد. ما پیش بینی این کرده بودیم که آزمون هر شش ماه یکبار انجام شود اما در آزمون دی حدود ۵۰۰ هزار نفر کتاب های خود را به طور کامل نخوانده بودند.

پورعباس ادامه داد: دو سال پیش دو هزار نفر،  سال گذشته ۲۵۶ نفر متقلب و امسال تنها ۲۵ فرد متخلف را دستگیر کرده ایم.  دستگاه های سیگنال یاب به طور دقیق عملکرده و کنکور با امنیت کامل برگزار شد. شورای انقلاب فرهنگی قانونی وضع کرده تا داوطلبان در صورت اعتراض به سازمان های تخصصی مراجعه خواهند کرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش ادامه داد: عدالت آموزشی فقط به کمیت آموزشی توجه نمی‌کند بلکه به کیفیت هم باید توجه کند.

پور عباس گفت: تمام آزمون‌های کشور به این سازمان مربوط است و در این سازمان برگزار می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: اکنون باید در حوزه کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها گام برداریم، در سازمان سنجش ضرورت توسعه مهارت و صلاحیت حرفه‌ای مدنظر است و برای تحقق آن نیاز به اقدامات فراسازمانی است و سازمان ملی سنجش از بازوهای اجرایی، فکری و کمک‌کننده به سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش خواهد بود.

وی افزود: هیئت امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند و  شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش افزود: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی حدود یک‌سال پیش با تصویب شورای عالی انقلابی فرهنگی آغاز به کار کرد و در دوره سه ماهه و پس از تدوین اساسنامه، در شورا به تصویب رسید.

وی گفت: بودجه سازمان عمومی و اختصاصی است که از کمک‌های مردمی هم استفاده خواهد کرد.

پورعباس گفت: در برنامه های توسعه و اسناد بالادستی ذکر شده که نظام سنجش و ارزشیابی ذیل تعلیم و تربیت و آموزش عالی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha