کد خبر 252442
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲

دوران بارداری نباید سبب نادیده گرفتن علائم هشدار بیماری‌ها در مادر شود

دوران بارداری نباید سبب نادیده گرفتن علائم هشدار بیماری‌ها در مادر شود

فوق تخصص بیماری‌های ریوی از عدم نادیده گرفتن علائم هشدار بیماری‌ها در مادران باردار خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، داوود عطاران فوق تخصص بیماری‌های ریوی با بیان اینکه در دوران بارداری اقدامات تشخیصی مثل رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و آندوسکوپی برای بیماری‌های مختلف در یک مادر باردار امکان پذیر است، گفت: هر چند اولویت در انجام این اقدامات در مرحله پس از بارداری است، اما در عین حال مادران باردار باید برخی علائم هشدار را جدی بگیرند و در مورد اقدامات تشخیصی و درمانی آن پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: معمولاً توصیه می‌شود که در خانم‌های باردار تمامی علائم، ناشی از بارداری شمرده نشود و هرگونه علائم خطر باید، هم توسط فرد باردار و هم پزشکان جدی گرفته شود. ضمن اینکه در چنین مواردی انجام سی تی اسکن یا رادیوگرافی‌های ساده، چندان خطری برای مادر ندارد و بالعکس انجام به موقع این اقدامات می‌تواند روند درمان بیماری او را تسریع کند.

فوق تخصص بیماری‌های ریوی همچنین با اشاره به وضعیت یکی از بیماران خود افزود: بیماری که یکی از پرسنل دانشگاه در حوزه بهداشت نیز هستند، یکی از همین مادران بارداری است که چندی قبل با علائم سرفه و دفع خلط خونی به مرکز درمانی قائم (عج) مراجعه کرد، این بیمار با توجه به وضعیت بارداری و این احتمال که مصرف داروها ممکن است برای جنین او خطرناک باشد، مراجعه خود به پزشک را با تاخیر انجام داده بود، اما در عین حال پس از مراجعه ایشان، یک سری اقدامات اولیه غیر تهاجمی مثل آزمایش خلط و عکس رادیوگرافی ساده برای انجام شد و پس از اینکه مسائل عفونت‌های تنفسی را برای بیمار کنار گذاشتیم، با قبول ریسک، برای بیمار سی تی اسکن ریه انجام و تشخیص سرطان ریه داده شد.

عطاران همچنین گفت: سرطان ریه در دوره بارداری، بسیار نادر است و در بررسی‌هایی که در متون پزشکی انجام شده، علل آن چندان مشخص نیست، شاید به دلیل متاسیون‌ها و جهش‌های ژنتیکی، یا عوامل شغلی و یا آلودگی هوا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha