کد خبر 251930
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵

پرچم فلسطین به جای پرچم آمریکا برافراشته شد

پرچم فلسطین به جای پرچم آمریکا برافراشته شد

دانشجویان دانشگاه پورتوریکو (UPR) در اعتراض به جنگ غزه، پرچم آمریکا را از جای خود برداشته و به جای آن، پرچم‌ فلسطین را در کنار پرچم کشور متبوعشان به عنوان نمادی از «اتحاد میان دو سرزمین با وضعیت استعماری»، بر نمای ساختمان اصلی این دانشگاه به اهتزاز درآوردند.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، انجمن «دانشجویان در نبرد دانشگاه پورتوریکو» در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به همراه ویدیویی که در آن پرچم فلسطین در سر در این دانشگاه نصب شده، نوشت: پرچم ایالات متحده از UPR برداشته شده و پرچم مردم فلسطین برافراشته می‌شود.

دانشجویان UPR، در همبستگی با همتایان خود در دانشگاه‌های آمریکا اردو زدند و پرچم‌های فلسطین و پورتوریکو را به عنوان نمادی از اتحاد میان هر دو سرزمین، «با موقعیت استعماری» به اهتزاز درآوردند.

در اردوی سازماندهی شده توسط «مجموعه دانشجویان مبارز» (CRC) تابلوهایی وجود دارد که روی آن‌ها عبارت‌هایی همچون «فلسطین آزاد» و «نه به نسل‌کشی» نوشته شده است.

دانشجویان پورتوریکویی آتش‌بس در نوار غزه را خواستار شدند و از دولت آمریکا خواستند توافق‌های اقتصادی و روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین)، موجی از اعتراض‌های حامی فلسطین به طور تصاعدی در دانشگاه‌های آمریکا شکل گرفت و به سرعت به اروپا و سایر کشورهای جهان سرایت کرد. جنبش اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین حدود سه هفته قبل در دانشگاه کلمبیا شهر نیویورک آغاز شد.

این تظاهرات دانشجویی با هدف ابراز مخالفت با جنگ رژیم اسرائیل در غزه است که تاکنون به بهای جان ۳۴ هزار و ۹۰۰ فلسطینی تمام شده است.

بر اساس اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، از ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) تاکنون دستکم ۷۵ مورد اعتراض در دانشگاه‌های آمریکا به ثبت رسیده است و نزدیک به دو هزار و ۹۰۰ نفر دستگیر شدند.

پورتوریکو در ماه‌های اخیر نیز شاهد راهپیمایی بسیاری از مردم این کشور بوده است که خواهان توقف اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بوده‌اند.

تارنمای آکسیوس پیشتر در گزارشی در تشریح اهمیت حمایت ساکنان پورتوریکو از ملت فلسطین تاکید کرد: این حمایت نشان‌دهنده احساسات قوی بسیاری از پورتوریکویی‌ها در مورد وضعیت این جزیره است که به عنوان یک قلمرو ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود و همچنین مخالفت با فشارهای چند دهه‌ای در این جزیره برای توقف چیزی است که بسیاری از پورتوریکویی‌ها آن را وضعیت مستعمره می‌دانند.

به نوشته آکسیوس، ساکنان پورتوریکو اگر چه شهروند ایالات متحده هستند، به برنامه‌های فدرال مانند برنامه کمک تغذیه تکمیلی (SNAP) دسترسی ندارند. آن‌ها همچنین نماینده‌ای با حق رای در کنگره فدرال ندارند و همچنین واجد شرایط رای دادن به رئیس‌جمهوری آمریکا نیز نیستند.

از منظر تاریخی و به گفته کارشناسان، واکنش دولت آمریکا به جنبش استقلال پورتوریکو، گاهی با استفاده از خشونت مستقیم و گاهی هم با اعمال مکانیزم‌های نظارتی علیه صدها هزار نفر از افرادی که در تلاش برای استقلال هستند، همواره سرکوبگرانه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha