کد خبر 251616
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۲

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

عواملی که شما را به عزت نفس بالا می‌رساند

عواملی که شما را به عزت نفس بالا می‌رساند

یک روانشناس گفت: شخص دارای عزت نفس بالا و خوب، چهار باور دارد که یکی از آن‌ها این است که من یک حقوق دارم و دیگران باید به آن احترام بگذارند، به همین ترتیب باید یک شخص نیز به حقوق دیگران احترام بگذارد.

الهام جوادی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در خصوص عواملی که عزت نفس را بالا می‌برد، اظهار کرد: عزت نفس ساختنی است و کسی نمی‌تواند آن را به شما بدهد، همچنین عزت نفس را نمی‌توان از کسی گرفت، بلکه کاملا به خود فرد بستگی دارد.

وی ادامه داد: باید برای ساخت و حفظ عزت نفس کوشا باشیم؛ عزت نفس مثل یک گیاه نیاز به حفاظت و مراقبت دارد. باید مدام از او نگه‌داری کرد تا بتوان در زندگی شرایط خوبی داشت.

این روانشناس با اشاره به نحوه مراقبت از عزت نفس، تاکید کرد: یک شخص دارای عزت نفس بالا و خوب، چهار باور دارد که یکی از آن‌ها این است که من یک حقوق دارم که دیگران باید به آن احترام بگذارند و به‌همین ترتیب باید یک شخص نیز باید به حقوق دیگران احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه باور دوم این است که باید برای رسیدن به هدف تلاش کرد، یادآور شد: انسان دارای عزت نفس، جایگاه خود را می‌پذیرد و برای وضعیت مطلوب تلاش کند.

جوادی ادامه داد: باور سوم این است که شخص فقط باید به خودش تکیه کند نه به هیچ شخص دیگری.

وی اضافه کرد: در کنار اینکه شخص باید به خود تکیه کند، باید به خدا و نیروهای ماوراطبیعه نیز توکل کند و این امری مثبتی است اما در کنار توکل باید زحمات فروانی کشید.

این روانشناس در خصوص باور چهارم اینگونه توضیح داد: فردی که از عزت نفس بالا برخوردار است، قبول می‌کند که از آزادی و شایستگی کافی برخوردار است، او می‌داند برخلاف اینکه انسان کاملی نیست اما توان لازم را برای رسیدن به خود می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha