کد خبر 138024
۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

مدیرکل شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با حیات:

بیش از 144 هزار نفر از خانواده شاهد و ایثارگر در اموزش و پرورش شاغل هستند

بیش از 144 هزار نفر از خانواده شاهد و ایثارگر در اموزش و پرورش شاغل هستند

144 هزار و 350 نفر در اموزش و پرورش جزء خانواده شاهد و ایثارگر هستند محمدرضا رزاقی مدیرکل شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به این موضوع به پایگاه اطلاع رسانی حیات گفت: در خانواده بزرگ اموزش و پرورش 4 هزار و 979 معلم شهید مانند شهید همت و شهید باهنر و 36 هزار دانش اموز شهید داریم که بسیار قابل توجه است.

مدیرکل شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان این که ما در مجموع 1350 مدرسه شاهد داریم که 104 مدرسه در تهران است و بقیه در شهر های دیگر کشور قرار دارند گفت: بیش از 60 درصد دانش اموزان این مدارس را فرزندان شهید و ایثارگر تشکیل می دهند.

وی همچنین با اشاره به این که، به طور کلی، 144 هزار و 350 نفر در اموزش و پرورش جزء خانواده شاهد و ایثارگر هستند یاداور شد: افتخار ما این است که 27 هزار و 780 جانباز فرهنگی رسمی داریم.

رزاقی با تفکیک خانواده شاهد و ایثارگر مشغول به کار در اموزش و پرورش اعلام کرد: تعداد جانبازان 70 درصد در اموزش و پرورش 271 نفر، جانبازان 50 تا 69 درصد 1029 نفر، جانبازان 25 تا 49 درصد 8هزار و 302 نفر و جانبازان زیر 25 درصد 18 هزار و 158 نفر، ازاده 4 هزار و 703 نفر، رزمنده 77 هزار و 815 نفر، وابستگان به شهدا یعنی همسر شهید 1892، فرزند شهید 14هزار و 820، پدر شهید 187، مادر شهید 214، برادر شهید 7 هزار و 944 و خواهر شهید 8 هزار و 995 نفر هستند که این باعث می شود ایثار و شهادت در بدنه و بخش آموزشی اموزش پرورش همچنان با شدت، ساری و جاری باشد.

وی در مورد محل تامین بودجه مدارس شاهد توضیح داد: بودجه مدارس شاهد از دو محل تامین می شود: بودجه ای که بنیاد شهید به عنوان کمک سرانه طرح شاهد سالانه پرداخت می کند و کمک سرانه ای که ستاد مرکزی شاهد همه ساله تعیین می کند و اولیای غیر طرح شاهد باید ان را پرداخت کنند. بنابراین بودجه هرسال با مشارکت اولیا غیر طرح شاهد و بنیاد شهید (با توجه به میزان سرانه تصویب شده در ستاد شاهد مرکزی) تامین می شود.

به گفته رزاقی، بخشی از بودجه هم توسط اموزش و پرورش تامین می شود به عبارتی، اموزش و پرورش هم برای ساختمان مدرسه و معلمانی که در مدارس شاهد هستند هزینه می کند. قبلا اموزش پرورش به ازای هر دانش اموز باید میزان مشخصی سرانه می داد ولی در حال حاضر به این صورت نیست.

مدیرکل شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که در نقل و انتقالات معلمان و دبیران مسلما متقاضیان خانواده شاهد و ایثارگر در اولویت هستند یاداور شد اجرای این مقوله مشروط بر این است که کلاس درس به علت انتقال ایشان و نبود جایگزین دچار مشکل نشود. دراموزش و پرورش معلم برای دانش اموزان و کلاس درس به کار گرفته می شود با در نظر گرفتن این شرط که استانی دچار مشکل اموزشی نشود اولویت نقل و انتقال با اعضای جامعه شاهد و ایثارگر است بنابراین اگر گاهی با انتقالی معلمی از این خانواده موافقت نمی شود به خاطر این است که دانش اموزان ان منطقه یا استان به خاطر کمبود نیروی آموزشی، دچار مشکل می شوند.وی افزود: این شرط در مورد سنوات بازنشستگی هم صدق می کند.

تصمیم خاصی در اداره نوسازی نسبت به مقاوم سازی مدارس شاهد گرفته نشده است رزاقی ضمن بیان این مطلب تصریح کرد مقاوم سازی جزءموضوعاتی است که ما در حال کار بر روی ان هستیم و وارد مذاکره با اداره نوسازی شده ایم. وی خاطر نشان کرد البته در مقایسه با دیگر مدرسه ها، مدارس شاهد جزء سازه های مطلوب به حساب می اید زیرا در استان ها و مناطق بهترین مدارس به شاهد اختصاص می یابد مگر این که استان یا منطقه محروم باشد. او اضافه کرد: به طور خاص برای مرمت و بازسازی، این مدارس در اولویت است ولی پروژه و اعتبار خاصی برای مدارس طرح شاهد که همراه با ضرب االاجل زمانی باشد هنوز مشخص نشده است.

مدیرکل شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با نگاهی به مدارس طرح پراکنده ادامه داد: این طرح، حاصل فعالیت دوطرفه بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و اموزش پرورش است در این جریان بنیاد شهید به عنوان ولی دانش اموزان شاهد و ایثارگر و اموزش پرورش به عنوان سازمان اموزشی در نظر گرفته می شود ما هر جایی که دانش اموزی از خانواده شاهد و ایثار داشته باشیم از طریق معلم های راهنما، ان ها را، ارزیابی، نظارت و بررسی می کنیم و گزارش ان را به بنیاد شهید می دهیم و از این پس نوبت بنیاد شهید است که برای ارتقای سطح علمی ان ها کلاس تقویتی بگذارد یا معلم اختصاصی بگیرد یعنی همان کاری که ولی دانش اموزباید انجام دهد، بنابراین وظیفه اموزش و پرورش شناسایی و ارزیابی دانش اموزان و تامین نیروی انسانی و نظارت بر دانش اموزان و کار بنیاد شهید اجرای نسخه ای است که توسط معلم راهنما پیچیده می شود.

وی در پایان گفت: توجه و تلاش برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش اموزان در مدارس طرح شاهد یک امر عمومی است طبق ماده 67 قانون جامع خدمات رسانی اموزش و پرورش موظف است به ازای هر دانش اموز از خانواده شاهد و ایثارگر، 2 ساعت معلم اختصاص دهد.

طاهره ساعدی

برچسب‌ها