کد خبر 252550
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

مدیرعامل سازمان مردم نهاد«یکی هستیم» مطرح کرد؛

آغاز طرح «یکی هستیم» از جازموریان

آغاز طرح «یکی هستیم» از جازموریان

مدیرعامل سازمان مردم نهاد «یکی هستیم» گفت: پروژه «سرپناه امن» در منطقه جازموریان با هدف فراهم آوردن خانه و سرپناه امن آغاز شده است.

به گزارش حیات، غزال باقری در نشست خبری در مورد ثبت این سازمان گفت: سازمان مردم نهاد «یکی هستیم» که به شماره ثبت ۱۸ در وزارت کشور به ثبت رسیده است، از ۸ سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و با رویکرد جامعه محور به توسعه زیرساخت‌های انسانی و اجتماعی پرداخته است.

وی با بیان اینکه «یکی هستیم» به طور رسمی «کانون توسعه‌گران جوان یکی هستیم» نام دارد، ادامه داد: در مناطق محروم مانند جازموریان و سیستان و بلوچستان فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و هم‌اکنون بر روی پروژه «سرپناه امن» متمرکز شده ایم که با هدف فراهم آوردن خانه و سرپناه امن برای نیازمندان طراحی شده است.

رسانه ها، صدای سازمان های مردم نهاد هستند

مدیرعامل سازمان مردم نهاد«یکی هستیم» ادامه داد: این سازمان توسط رضا عابدینی بنیان‌گذاری شده است و در طول سال‌های فعالیت خود به موضوعاتی چون بحران‌های انسانی ناشی از کرونا، سیل و زلزله ورود پیدا کرده و با ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی، در کنار مردم بوده است. باقری ابراز امیدواری کرد که با افزایش حضور در رسانه‌ها، صدای این سازمان بلندتر شود و به گوش مردم برسد.

باقری از کلیدواژه‌هایی چون «جازموریان»، «سازه‌های سنتی توپی»، «توسعه پایدار» و«جامعه محلی» به عنوان مفاهیم مهم در فعالیت‌های «یکی هستیم» یاد کرد و از رسانه‌ها خواست تا در پوشش خبری خود از این مفاهیم استفاده کنند تا به اهداف بلندمدت این سازمان در خدمت‌رسانی به جوامع محلی کمک شود.

وی همچنین به بررسی سابقه و فعالیت‌های این سازمان پرداخت و توضیح داد :  فعالیت‌های سازمان از سال ۱۳۹۳ به عنوان یک کمپین اجتماعی آغاز شده و توسط رضا عابدینی، که در آن زمان به جهانگردی مشغول بودند، هدایت شده است. این کمپین با هدف ارتقاء مسئولیت اجتماعی و انتقال پیام صلح از ایران برای کودکان، توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده و حتی مورد توجه سازمان ملل قرار گرفته است.

حمایت سازمان مردم نهاد «یکی هستیم» از مردم در بلایای طبیعی

نایب رئیس هیات مدیره سازمان «یکی هستیم» به فعالیت‌های گسترده «یکی هستیم» در زمان بحران‌هایی مانند زلزله کرمانشاه، سیل‌ها و همه‌گیری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: این سازمان با ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی، از جمله توزیع بسته‌های ارزاق و بهداشتی، به حمایت از جوامع آسیب‌دیده پرداخته است. در طول همه‌گیری کووید ۱۹، نیز سازمان مردم نهاد «یکی هستیم» با توزیع بیش از ۱۵ هزار بسته ارزاق و بهداشتی به حمایت از خانواده‌هایی که دچار بحران اقتصادی شده بودند، اقدام کرده است.

در ادامه، باقری به کمپین‌های آموزشی سالانه این سازمان اشاره کرد که شامل توزیع لوازم تحریر و ابزار آموزشی به دانش‌آموزان، به ویژه مهاجرین افغانستانی، می‌شود؛ این فعالیت‌ها نشان‌دهنده تعهد «یکی هستیم»به ارتقاء سطح زندگی و آموزش در جوامع محلی است.

تاثیرات پایدار راه‌حل‌های بلندمدت و زیرساختی

رضا عابدینی، رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد «یکی هستیم» در مورد تفاوت‌های اساسی بین خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد گفت: در حالی که خیریه‌ها بر رفع نیازهای آنی و کوتاه‌مدت تمرکز دارند، سازمان‌های مردم نهاد به دنبال راه‌حل‌های بلندمدت و زیرساختی هستند که می‌توانند تأثیرات پایدارتری بر جامعه داشته باشند.

عابدینی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در ایجاد پل بین دولت و مردم ایفا می‌کنند و به توسعه سیاست‌های کلی کمک می‌کنند که منافع جامعه را در بر دارند. جذب کمک‌های مالی برای پروژه‌های زیرساختی به دلیل عدم برانگیختگی احساساتی، به مراتب دشوارتر از جذب کمک برای نیازهای فوری است.

وی همچنین بر اهمیت هر دو نوع نهاد تأکید کرد و خاطرنشان ساخت : برای تحقق تغییرات ماندگار در جامعه، نیاز به توجه و حمایت بیشتری از سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد.

اهمیت مدیریت صحیح کمک‌های مردمی و سازمانی

رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد «یکی هستیم» با توصیه به سازمان ها برای شرکت در طرح های حمایتی سازمان های مردم نهاد گفت: اگر یک ششم هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها در مناطق محروم هزینه شود می تواند تاثیر به سزایی در ساخت و ساز و بهبود شرایط مردم نیازمند داشته باشد.

وی تصریح کرد: همراهی و دست به خیری مردم ایران یک سرمایه بزرگ است، اما نبود مدیریت در کمک‌های ارائه شده می‌تواند منجر به اتلاف منابع شود.

عابدینی بیان داشت: سازمان‌های مردم نهاد با تخصص و تعهد خود می‌توانند این منابع را به شکلی مؤثرتر به کار ببرند.

او همچنین به مشکلات ناشی از عدم هماهنگی و انسجام در کمک‌رسانی‌ها اشاره کرد و گفت :  این مسائل می‌توانند ناراحت‌کننده باشند، به ویژه زمانی که منابع به جای استفاده در پروژه‌های زیرساختی، صرف نیازهای آنی می‌شوند. عابدینی تأکید کرد : در ایران مشکل کمبود مالی برای کمک ‌رسانی وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی در مدیریت و هدایت این کمک‌ها به سمت پروژه‌هایی است که می‌توانند تأثیرات بلندمدتی داشته باشند.

به گزارش «حیات»؛ شاید برای رفع آسیب‌ها و محرومیت‌ها، حضور نهادهای مدنی هم در مناطق محروم از حقوق اولیه بسیار پیش‌برنده باشد. برای مثال «یکی هستیم» پس از ارائه خدمات به گروه‌های در معرض آسیب، در مناطق مختلف با جوامع محلی متنوع، تصمیم گرفت براساس امکانات و اولویت‌های خود با روش اجرائی جامعه‌محور در زمینه توسعه روستایی فعالیت کند. چشم‌انداز «یکی هستیم» توانمندسازی جامعه محلی و بالابردن میزان مشارکت اجتماعی است تا اعضای جامعه محلی بتوانند با امکانات‌شان به خودکفایی و شکوفایی برسند.

جازموریان منطقه‌ای در جنوب کرمان در مرز سیستان‌وبلوچستان است و گروه اجرائی «یکی هستیم» متشکل از نیروهای بومی و غیربومی، به صورت دائم در منطقه ساکن شده‌اند. این سازمان سعی دارد تا حد امکان منجر به توسعه پایدار در این منطقه شود؛ بنابراین آنچه در خلال چنین مسائلی اهمیت دارد، همراهی نهادهای دولتی، نهادهای مردمی و مشارکت جامعه است که به این شکل با گذشت زمان شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌ها خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha