کد خبر 250379
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

روانشناس‌نماها بویی از علم روز روانشناسی نبرده‌اند/ شناسایی مفاهیم زرد انگیزشی

روانشناس‌نماها بویی از علم روز روانشناسی نبرده‌اند/ شناسایی مفاهیم زرد انگیزشی

عضو هیات رئیسه انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه روانشناس‌نماها، روانشناس نیستند، گفت: آنها بیشتر با تمرکز روی سخنان انگیزشی، مفاهیم مهم را ساده جلوه می‌دهند و راهکارهای غیر علمی ارائه می‌کنند.

علی شمیسا، رواشناس و عضو هیات رئیسه انجمن مشاوره ایران در گفتگو خبرنگار اجتماعی حیات، با اشاره به گسترش روانشناسی زرد نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: افرادی که این مطالب را ارائه می‌کنند، شبه روانشناسانی هستند که امروز بیشتر در قالب مربی یا coach، سمینارهایی برگزار می‌کنند و به دلیل سخنوری خوبشان دیگران نیز جذبشان می‌شوند اما آنها چیزی از علم روز روانشناسی نمی‌دانند.

وی ادامه داد: به لحاظ اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، در سال‌هایی فعال نبود، این افراد بیشتر به میدان آمدند و بیشتر درباره موفقیت و نحوه موفق شدن صحبت می‌کنند.

عضو هیات رئیسه انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه برخی از این افراد هیچ تحصیل آکادمی مربوطی ندارند، اظهار کرد: این‌ها روانشناس نیستند و بیشتر با تمرکز بر روی سخنان انگیزشی، مفاهیم مهم را ساده جلوه می‌دهند و راهکارهای غیر علمی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به تربیون داشتن روانشناس‌نماها یا مربیان انگیزشی در تهران و سطح کشور، بیان کرد: باید مقابل این افراد یک راهکار قانونی و برخورد قضایی وجود داشته باشد و عدالت ترمیمی نیز برای آن‌ها اجرایی شود، باید روانشناسان اصیل قدرتمندتر و حرفه‌ای‌تر شوند تا دیگر مردم به مطالب روانشناسی زرد مراجعه نکنند و روانشناس‌نماها نیز کمرنگ‌تر شوند.

شمیسا با اشاره به لیست ارائه شده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران از روانشناس‌نماها، گفت: در سال‌های گذشته این سازمان فهرستی از افرادی که به‌نوان روانشناس مشهور هستند ارائه کرد تا مردم آنان را به راحتی شناسایی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha